Obnova vozového parku a modernizace trakčního vedení v Mariánských Lázních bude...

Obnova vozového parku a modernizace trakčního vedení v Mariánských Lázních bude drahá. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Trolejbusy v Mariánských Lázních doslouží už za tři roky, výměna je drahá

  • 7
S obrovskou netrpělivostí proto čekají Mariánské Lázně na to, zda stát vypíše dotační programy na pořízení ekologických vozidel. Jedině s pomocí dotací má město naději, že v jednom sledu obnoví zastaralou flotilu trolejbusů, která v lázních zajišťuje městskou hromadnou dopravu. Jasno by mělo být na jaře.

„Už před časem jsme se ucházeli o dotaci v rámci výzvy Integrovaného regionálního operačního programu na pořízení osmi trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem v celkové výši 96 milionů. Podmínky jsme splnili, ale skončili jsme pod čarou. Nyní máme signály, že by snad výzva měla být znovu otevřena, a to někdy v dubnu či v květnu,“ uvedl mariánskolázeňský starosta Martin Kalina.

Sám věří, že tentokrát už Mariánské Lázně na požadovanou pomoc od státu dosáhnou. Podle jeho slov město podniká kroky, aby bylo po opětovném otevření výzvy připravené.

„V případě, že možnost dotací padne, budeme muset spolu s dopravním podnikem vymyslet jinou cestu. Bude to ale obtížné. Prostor na postupnou obnovu vozového parku je velmi malý. Životnost trolejbusů končí v roce 2022. Veškeré naděje tak nyní upínáme k dotaci,“ dodal starosta Kalina.

Ve hře je ještě další dotační titul, a to v rámci programu Restart, který je určený pro strukturálně postižené regiony.

„Pokud bude vypsaná výzva na bezemisní vozidla, chceme se ucházet o dotaci na další dva trolejbusy,“ potvrdil jednatel společnosti Městská doprava Mariánské Lázně Vladimír Nedvěd s tím, že vozový park už je zastaralý.

Nutné je i zmodernizovat zastaralé trakční vedení

Nejnovější vozy, které nyní jezdí v ulicích, jsou vyrobeny v roce 2006. Kromě trolejbusů však bude nutné modernizovat také měnírnu a samotné troleje v ulicích.

„Nyní se snažíme získat dotaci na rekonstrukci měnírny, projekt je ve stádiu posuzování na ministerstvu dopravy. Čekáme, až se nám ozvou s výsledky posuzování, abychom mohli pokračovat v dalších jednáních,“ popsal situaci jednatel Nedvěd.

Podle něj bude stát obnova měnírny přibližně 27 milionů korun. Další desítky milionů spolkne obnova a modernizace trakčního vedení.

Ekologická doprava v Mariánských Lázních funguje už od začátku 20. století. Tehdy zde do ulic vyjely tramvaje. Po druhé světové válce, přesně 27. dubna 1952, tramvaje nahradily trolejbusy.

V první etapě výstavby sítě existovala jen jedna trať vedoucí od nádraží k tehdejšímu Gottwaldovu náměstí. O rok později byl otevřen pro veřejnost i úsek k Lesnímu prameni.

V roce 1960 se trolejbusy rozjely i do Úšovic, kde v průběhu 60. let vyrostlo sídliště. Linky se rozrůstaly i v 80. letech, v ulicích se objevily trolejbusy, které představovaly výkřik techniky.

V roce 2013 město rozhodlo o postupném útlumu trolejbusové dopravy. Důvodem byly finance. Obrat nastal po komunálních volbách v roce 2014, kdy se nové vedení radnice rozhodlo po několika studiích tento tradiční typ dopravy v Mariánských Lázních zachovat a zmodernizovat. Město požádalo o dotaci, nebylo však úspěšné. Důvodem bylo mimo jiné i to, že je v Mariánských Lázních příliš čistý vzduch.