Středa 8. července 2020, svátek má Nora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. července 2020 Nora

Lázně nedostanou peníze na trolejbusy, protože mají moc čistý vzduch

  8:45aktualizováno  8:45
Přibližně sto milionů korun potřebují Mariánské Lázně na modernizaci vozů stávající ekologické dopravy ve městě. S žádostí o dotaci na obnovu vozového parku u ministerstva pro místní rozvoj tamní dopravce neuspěl. Důvod je bizarní. V lázeňském městě je příliš čisté prostředí.

Dopravní terminál pro autobusy a trolejbusy v Mariánských Lázních. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Trolejbusy, které brázdí mariánskolázeňské ulice pod pavučinou z drátů, nepatří k nejnovějším. Do čtyř let skončí většině z nich životnost.

„Zatím to není takové, že bychom se kvůli tomu museli věšet. Životnost a provozuschopnost těch trolejbusů trvá do roku 2022, takže není to o tom, že bychom teď hned nebo do měsíce něco museli odstavit. Ale samozřejmě to chce na tom začít co nejdřív pracovat,“ uvedl starosta města Martin Kalina s tím, že postupná obnova už fakticky začala.

„Nyní dosluhují dva autobusy, které jezdí ty vzdálenější linky, kam by ani trolejbus z kapacitních důvodů zajíždět nemohl. My nyní za ty dva vyřazené kupujeme dva nové. Cena ve výběrovém řízení byla tuším 4,5 milionu korun za jeden a do města přijedou v polovině roku,“ řekl Kalina.

Podle jeho slov nyní jednatelé společnosti Městská doprava Mariánské Lázně, jejímž je město většinovým vlastníkem, hledají variantu, jak v této oblasti postupovat dál. Radnice však stále ještě počítá s možností, že se nakonec dotaci na obnovu vozového parku přece jen podaří získat.

Je to čekání na zlaté prase, říká starosta

„Ono je to takové čekání na zlaté prase. Nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby ministerstvo dotační titul vypsalo znovu a zmizel by z něj ten nesmyslný požadavek, že na něj mohou dosáhnout firmy z oblastí, kde je zhoršené životní prostředí. My tedy nemůžeme jezdit dál trolejbusy, protože tady máme moc zdravý vzduch,“ pokrčil rameny starosta a dodal, že tato podmínka připravila Mariánskolázeňské v hodnocení o 25 bodů, které kdyby dostali, měli by dotaci v kapse.

„Průměrné stáří autobusů, které provozujeme, je 17,5 roku, trolejbusů pak 12 let,“ potvrdil jednatel společnosti městská doprava Mariánské Lázně Vladimír Nedvěd s tím, že u vozů starších deseti let roste spotřeba a náklady na opravy. Vozy jsou také výrazně méně spolehlivé a nabízejí nižší komfort.

Podle jeho slov se cena parciálního trolejbusu, tedy trolejbusu s baterií, ale i elektrobusu pohybuje mezi 12 a 13 miliony korun. „Pro zajištění dopravy ve stávajícím rozsahu potřebujeme 12 vozidel. Podobně je dožilá i infrastruktura, tedy trakční vedení a měnírna. Odhad na rekonstrukci je 80 milionů,“ přiblížil Nedvěd.

Další možností je nakoupit místo trolejbusů levnější autobusy. Jenže stávající zastupitelé odhlasovali, že budou podporovat ekologickou dopravu. Změna však může nastat po komunálních volbách.

V Mariánských Lázních má přitom elektrická doprava mnohaletou tradici. Už v roce 1902 jezdily ve městě tramvaje, v 50. letech minulého století je nahradily trolejbusy.

„Neumím si představit, že bychom v Mariánských Lázních chtěli udělat nějakou neelektrickou pomlku. Pokud už nebudou na vozy evropské dotace, předpokládáme, že by mohly být vyhlášeny programy národní. Městská hromadná doprava se v České republice bez podpory neobejde,“ dodal Nedvěd.

  • Nejčtenější

Po srážce vlaků na Karlovarsku jsou dva mrtví, policie řeší obecné ohrožení

Na Karlovarsku se odpoledne srazily dva osobní vlaky. Prvotní neoficiální informace uváděly, že se zranilo dvacet až...

Biskup uvolnil z funkcí loketského faráře a poslal na něj policii

Ze všech funkcí uvolnil plzeňský biskup Tomáš Holub faráře Jiřího Majkova z Lokte na Sokolovsku. Jako důvod uvedl...

Vlak na Vary měl před srážkou čekat v Perninku, jednou z obětí je Němec

Železniční trať u obce Pernink na Karlovarsku, je po úterní tragické srážce vlaků už průjezdná. České dráhy tu provoz...

Překvapení na karlovarském letišti. S boeingem tam trénoval thajský král

Když ve středu proletělo na Karlovými Vary dopravní letadlo, naprostá většina lidí jen mávla rukou. Další dopravák na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nosil zraněné od vlaků. Situace byla vypjatá, ale nikdo nepanikařil, říká

Jan Čech v úterý odpoledne řezal dřevo na svém pozemku u domku v Perninku na Karlovarsku. Nejdřív slyšel houkání, pak...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Zámek Kynžvart kácí smrky napadené kůrovcem, do parku vrátí buky a jedle

V okolí kynžvartského zámku na Chebsku duní motorové pily. Specializovaná firma začala s kácením smrků, které napadl...

Vandal poničil výstavu v Rudé věži smrti. Rozbil vitrínu a povalil panely

Rozbitá vitrína s modelem, povalené výstavní panely, otevřené zásuvky. Takový pohled se v sobotu dopoledne naskytl...

Z koronakrize se budeme dlouho zotavovat, míní ředitel lázeňského domu

Cestovní ruch utrpěl podle ředitele karlovarského lázeňského hotelu Čajkovskij Jana Kroniky koronavirovou pandemií...

Tesařský mistr z Německa daroval Chebu další modely historických krovů

Z dřevěných modelů, které tesařskému mistru Josefu Hauerovi z německého Parksteinu vznikají pod rukama, dýchá historie....

Najdete na iDNES.cz