Škola pilotů ve Varech už objednává letadla a nabírá zaměstnance

  8:53aktualizováno  8:53
Zhruba od poloviny příštího roku začne na mezinárodním letišti v Karlových Varech působit první česká letecká škola F Air. Cvičit tady bude dopravní piloty, kterých bude zhruba šest desítek. Létat budou na strojích s pístovými motory, které nedělají velký hluk.

Letiště v Karlových Varech. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Dobrá infrastruktura, zájem kraje o spolupráci. To jsou důvody, proč si letecká škola F Air vybrala letiště v Karlových Varech jako své další působiště.

Vyučovat tady bude dopravní piloty, kteří přepravují pasažéry na dovolenou nebo třeba za obchodem. F Air má za sebou přípravnou fázi projektu, teď se pustila do investic. Objednává letadla a nabírá zaměstnance.

„Výcvik pilotů trvá něco kolem čtrnácti měsíců, pokud je intenzivní formou s internátním ubytováním. Jinak se dá říct, že do dvou let může být člověk připravený. Jsou samozřejmě i programy vysokoškolské ve spolupráci s ČVUT v Praze. Ty jsou součástí bakalářského studia, které trvá tři a půl roku,“ popsal šéf výcviku Michal Markovič.

F Air se podle něj chlubí tím, že používá nejmodernější stroje. Jsou to velmi malá dvou až čtyřmístná letadla.

„Když je postavíte vedle Airbusu nebo Boeingu, vypadají jako dětské hračky. Samozřejmě používáme i simulátor. Hlučná letadla jsou ta, která znáte z Ruzyně. Naše stroje přirovnám k sekačce na trávu. Mají i velmi podobné motory pocházející od stejného výrobce. Jsou to pístové motory, to znamená, že hluková zátěž je minimální,“ řekl Markovič.

Letecká škola F Air

  • Letecká škola působí na čtyřech základnách. Hlavní je v Benešově, druhá v Příbrami, třetí v Brně a část výuky provádí na různých místech v Praze.
  • Celkově cvičí kolem 250 lidí za rok, v Karlovarském kraji by jich mělo být kolem 60.
  • Škola v současné době přijala skupinu studentů z další země, a to z Tádžikistánu, studenty má ze 47 zemí.
  • Výcvikem procházejí většinou vysokoškoláci, minimálně středoškoláci. V Karlových Varech to budou vysokoškoláci, kteří letadlo ještě nepilotovali, mají ale základní znalosti o celém procesu letecké dopravy.
  • Za rok a půl se naučí letadlo bezpečně řídit včetně všech postupů. Naučí se létat v letových cestách i třeba podle přístrojů, to znamená za špatných meteorologických podmínek, v noci a tak dále.
  • Po absolvování výcviku získají licenci platnou po celém světě. Ze školy si je přebere letecký dopravce, který je docvičí na velké letadlo.

Pokud letadlo vzlétne, už podle něj vlastně není ani slyšet. Absolventi výcviku v něm podle evropských předpisů musejí strávit minimálně 200 letových hodin.

„Možná se to zdá málo, ale ten výcvik je velmi zhuštěný, co se týče informací, které studenti musejí absorbovat, takže 200 hodin je naprosto dostačujících,“ ujistil Michal Markovič.

Příchod školy uvítal ředitel letiště Václav Černý. Zmínil, že podobnou věc má dnes každé letiště v republice velikosti toho karlovarského. Piloti jsou navíc opravdu potřeba. „Podle prognóz jich v nejbližších letech budou chybět desítky tisíc zejména v Asii, ale Evropu nevyjímaje, protože spousty lidí odchází do důchodu a letecká doprava se neustále rozvíjí, přibývá letadel a ty kapacity dnes prostě nestačí,“ uvedl.

Karlovarské letiště se v současné době potýká s poklesem výnosů, a to kvůli krizi v Rusku. Ačkoli tamní trh prochází oživením, pasažéři díky nízkým cenám letenek volí raději přistání v Praze. Až z hlavního města potom míří na západ Čech. Vedení kraje tak podle náměstka pro dopravu Martina Hurajčíka logicky hledá nové obchodní příležitosti. Ty mají vést k opětovným ziskům.

Letecká škola by pak mohla do budoucna znamenat i vznik pobočky mezinárodní vysoké školy, což by přineslo prestiž a zvýšilo povědomí na poli cestovního ruchu.

„Také finanční přínos pro letiště je nezanedbatelný a hlavně trvalý, bez vlivu změny na politické scéně,“ podotkl náměstek.

Společnost F Air letos zvažovala své působení i na jihu Čech. Podle Martiny Vodičkové z českobudějovického letiště projevila na jaře zájem o spolupráci prostřednictvím F Air jedna z velkých čínských leteckých škol.

„Deklarovala zájem školit na jihočeském letišti čínské piloty. Poslední setkání, kde byly ze strany vedení Letiště České Budějovice předloženy možnosti a podmínky případné spolupráce, se uskutečnilo v březnu 2018. Od této doby nebylo letiště firmou F Air v této věci kontaktováno,“ sdělila.

Nejčtenější

VIDEO: Přes tisíc děr na silnici, naštvaní obyvatelé je barevně označili

Rozbitá silnice ze Šindelové do Krásné Lípy. Lidé označili díry barevně.

Barevnou silnici má v těchto dnech Krásná Lípa u Šindelové na Sokolovsku. Neonové tvary ale nejsou ozdobou, nýbrž...

Bazén Thermalu už má provozovatele, slibuje špičkové wellness služby

Bazén karlovarského hotelu Thermal.

Kdysi vyhlášený bazén u hotelu Thermal v Karlových Varech má po letech chátrání naději, že lidem opět nabídne relaxaci...

Senior na Sokolovsku nelegálně odebíral elektřinu, hrozí mu vězení

Ilustrační snímek

Až pět let ve vězení může strávit jednaosmdesátiletý muž, kterého policie podezřívá z krádeže. Senior měl dva roky...

Boj s obří štikou na Skalce trval přes půl hodiny

Václav Fikar, chebský rybář a spisovatel chytil na Skalce trofejní štiku 118...

Krokodýl. Právě tak rybáři říkají obrovským štikám. O ulovení takového krokodýla sní většina z nich, ale dostat na...

Moje zodpovědnější generace. Více jsme se rvali, vzpomíná Kumstát

Petr Kumstát ze Sparty se raduje z gólu v utkání se Zlínem. S gratulací...

Po dvou protrápených sezonách ve Spartě nechtěl další podstupovat. Petra Kumstáta nezlákala ani možnost rozloučit se s...

Další z rubriky

Sdružení firem odmítá pokračovat v dostavbě chebské nemocnice

Kontrolní den na stavbě chebské nemocnice. Na snímku nový pavilon. (3. ledna...

Dostavba a revitalizace chebské nemocnice za půl miliardy se komplikuje. Sdružení firem EBS-VCES Nemocnice Cheb, za...

Americkým dědicům patří jen část mariánskolázeňského domu, míní soud

Město Mariánské Lázně má vrátit rodině Leitnerů činžovní dům v Klíčové ulici.

Město Mariánské Lázně netrpělivě čeká na další soudní verdikt v kauze, v níž jde o vrácení domu a pozemků v samotném...

V Bublavě na Sokolovsku unikal plyn, byl cítit i v dětském táboře

Únik plynu v Bublavě na Sokolovsku.

V Bublavě u Kraslic na Sokolovsku zasahovali hasiči u úniku plynu, který začal unikat z poškozeného vedení při...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz