V Masarykově ulici v Novém Městě na Moravě, kde se stala řada nehod, čekají v příštích letech změny. Dopravu před hotelem Musil má zklidnit kruhový objezd. | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

Nebezpečnou ulici v Novém Městě na Moravě mají zklidnit kruhové objezdy

  • 1
Příští rok by měl v Novém Městě na Moravě vzniknout první ze tří plánovaných či diskutovaných kruhových objezdů. V Masarykově ulici před hotelem Musil má zklidnit dopravu v lokalitě, kudy denně jezdí přes devět tisíc aut.

Stavba kruhového objezdu je součástí investic zahrnutých do návrhu rozpočtu na rok 2021, který už úspěšně prošel novoměstským zastupitelstvem. Podle vedení města se zvýšení bezpečnosti v Masarykově ulici uskuteční v několika etapách. 

„V první etapě vznikne kruhový objezd před hotelem Musil,“ zmiňuje starosta Michal Šmarda (Lepší Nové Město) stávající křižovatku ve tvaru písmena Y, z níž vedou silnice na Sněžné (silnice 354) a druhá větev na Jimramov (360). Jezdí se tudy také k Lidlu, vlakovému nádraží nebo třeba firmě Kästle (Sporten).

„V další fázi se zaměříme na zbytek Masarykovy ulice s křižovatkou na Komenského náměstí a ve třetí, kdy bude potřeba spolupráce nejen s krajem, ale i se státem, by byl kruháč u Billy na I/19 v Brněnské ulici,“ zmiňuje Šmarda další místa. Jak ale dodal, poslední fáze není ještě vyjednaná s Ředitelstvím silnic a dálnic coby správcem komunikace.

Lepší než semafory

Výstavbu kruhových objezdů podporuje i opozice. „Doprava houstne, kruháč je určitě nejmenší zlo, které pomůže v Masarykově ulici i při výjezdu se sídliště nebo od Penny Marketu,“ reaguje Libor Černý, opoziční zastupitel (nestraník za ANO) a bývalý šéf obvodního oddělení policie ve městě.

Je to podle něj vhodnější řešení než semafory, představoval by si však rovněž, aby okružní křižovatka nebyla jen dopravní stavbou, ale zároveň i estetickým prvkem, jako jsou kruhové objezdy například v Luhačovicích nebo Třeboni.

„Na to však není na Vysočině, na rozdíl od některých jiných krajů, naladěna policie,“ poznamenal.

O nejbližší investici se vzhledem k dalším souvisejícím pracím podělí kraj, město a také Svaz vodovodů a kanalizací Žďársko. Domluva bude potřeba rovněž s plynaři, na parkovací místa podle vedení města přispěje soukromý investor, který vedle staví dům.

Zadavatelé se podle mluvčí Kraje Vysočina dohodli, že se na financování veřejné zakázky budou podílet v rozsahu prací vymezených projektovou dokumentací, respektive soupisem prací vypracovaným pro tyto účely pro jednotlivé stavby a zároveň pro jednotlivé investory.

„Stavbu máme zahrnutou do návrhu rozpočtu k realizaci na rok 2021. S Novým Městem na Moravě máme uzavřenou smlouvu o společném postupu,“ sdělila Jitka Svatošová. „Je nutné ale poznamenat, že vše platí za předpokladu, že nebudou, například z důvodu vládních opatření, kráceny krajské výdaje,“ dodala mluvčí.

Jaká bude přibližná cena této veřejné zakázky? „Celkovou cenu ještě neznáme, může se pohybovat kolem deseti milionů korun, zakázka ještě není vysoutěžená,“ reaguje Michal Šmarda. Zadavatel však musí spěchat, aby byla firma známá už během zimy. „Chystáme výběrové řízení tak, abychom včas vybrali firmu, která v dubnu začne stavět,“ plánuje.

Řidiče čeká uzavírka

Pokud se vše podaří stihnout, řidiči budou muset v příštím roce počítat s omezeními. „Budeme se snažit to provést tak, aby úplná uzavírka trvala pouze několik týdnů a jinak se dalo místem jezdit,“ popisuje starosta. 

Podle policie se dá po vzniku okružních křižovatek předpokládat pozitivní dopad na bezpečnost a plynulost provozu v této lokalitě. „Při vhodné volbě a užití návrhových prvků – průměr okružní křižovatky, průměr středového ostrůvku, šířka okružního pásu, dostřednost a vyváženost šířek vjezdových a výjezdových větví – a jejich společném vhodném zasazení do prostoru, umí být okružní křižovatka zklidňujícím prvkem,“ vyjádřila se policejní mluvčí Dana Čírtková.

Policie připomíná, že Masarykovou ulicí denně jezdí podle sčítání dopravy z roku 2016 více než devět tisíc vozidel denně. Policisté v této lokalitě evidují řadu nehod, nejde však o úsek s výskytem častých dopravních nehod, alespoň ne podle metodiky ministerstva dopravy.

Dopravní inženýr vydal k prvním dvěma okružním křižovatkám – u hotelu Musil a na Komenského náměstí – kladné stanovisko. První projekt zahrnuje i navazující úpravu přechodů pro chodce, úpravu autobusové zastávky a vytvoření parkovacích míst.