Pátek 1. července 2022, svátek má Jaroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 1. července 2022 Jaroslava

Soud poslal obchvat Havlíčkova Brodu k ledu. Řeší se, co bude dál

  15:15
Stavební úřad začne posuzovat, které práce na jihovýchodním obchvatu Havlíčkova Brodu bude nutné zastavit a které budou moci pokračovat dál. Reagovat tak bude na dva měsíce starý rozsudek krajského soudu, kterým Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přišlo o stavební povolení.

Takhle se pracovalo na části brodského obchvatu začátkem března. Zanedlouho však krajský soud v Brně vyhověl návrhu Miroslava Hrtúse a zrušil pravomocně vydané stavební povolení. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„V pátek bude na místě pracovat komise sestavená z pracovníků místně příslušného stavebního úřadu a zástupců ŘSD, zhotovitelů a ministerstva dopravy. Bude přesně určovat jednotlivé stavební objekty, jichž se týká rozhodnutí soudu,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

„Zároveň z toho jednání logicky vyplyne souhrn stavebních objektů, kterých se rozhodnutí soudu netýká a jejichž stavba může i nadále pokračovat,“ dodal Rýdl. Některé přidružené objekty totiž vznikají na základě jiných stavebních povolení.

Soud dal farmáři za pravdu

Do problémů se brodský obchvat dostal v polovině března, kdy krajský soud v Brně vyhověl návrhu farmáře Miroslava Hrtúse a zrušil pravomocně vydané stavební povolení.

Podle Hrtúse nejsou řádně vyřešeny budoucí vlivy stavby, zejména její imise působící na okolní pozemky. Farmář kvůli tomu požadoval přezkoumání takzvaných závazných stanovisek, což ministerstvo dopravy odmítlo. Soud mu však dal za pravdu. „Ten rozsudek je podle nás správný a je potřeba tu stavbu a její vlivy na životní prostředí přehodnotit,“ uvedl už dříve pro Český rozhlas Hrtús.

Farmář tvrdí, že od něho jde pouze o obranou reakci na kroky státu, který se staví „do role mocipána“ a s vlastníkem půdy si může dělat, co chce.

Ačkoliv soud vynesl verdikt už před dvěma měsíci, na stavbě se ještě několik týdnů normálně pracovalo. Zastavit práce může až příslušný stavební úřad na základě místního šetření. A to se má odehrát právě dnes. Vydat rozhodnutí by úřad měl do deseti dnů.

Stavbu musí zabezpečit a budou ji hlídat

Ředitelství silnic a dálnic zvažuje, že na tuto dobu – než úřad stanoví, které objekty bude třeba zakonzervovat – práce na stavbě obchvatu zcela zastaví. „Za stavbu jsme zodpovědní, ať už stojí, nebo běží. Nesmí na ní docházet ke škodám na majetku a na zdraví. Pokud by stavba měla deset dnů stát, znamenalo by to, že ji musíme i střežit,“ podotkl Jan Rýdl.

Na kolik se charakter prací na stavbě obchvatu po rozhodnutí soudu změnil či případně omezil a jak bude zakonzervování stavby vypadat, se MF DNES ptala i zhotovitele. Jasnou odpověď ale nedostala.

„Prosím o pochopení. V tuto chvíli je kompetentním k vyjádřením ohledně dalšího postupu pouze investor,“ omluvila se mluvčí společnosti Strabag Edita Novotná.

Firma Strabag obchvat staví společně s partnerskými firmami Porr a M-Silnice. Před svým odchodem budou muset stavební firmy celé staveniště zabezpečit, aby nemohlo dojít ke škodám na majetku a zdraví. Zajištěné musí být například i odvodnění, v bezpečném stavu a proti přístupu nepovolaných osob musí být zajištěny rozestavěné mosty.

Jak upozornil Jan Rýdl, zakonzervování nebude na roky, ale spíše na týdny či v horším případě měsíce. ŘSD se ještě nevzdalo naděje, že i přes současné problémy se podaří dodržet termín zprovoznění na konci příštího roku. „Všemi možnými cestami se snažíme dosáhnout situace, kdy bychom opět měli stavební povolení v právní moci a mohli pokračovat ve stavbě,“ ujistil Rýdl.

Jednání probíhají na nejvyšší možné úrovni, za farmářem Hrtúsem na Vysokou u Havlíčkova Brodu před týdnem osobně zajel ředitel ŘSD Radek Mátl. „Jednání bylo věcné, za účasti jeho právníka. Hledali jsme nějakou cestu, zdali jsme schopni se domluvit,“ řekl Mátl.

Dodal, že Hrtús slíbil, že své podmínky pošle co nejdříve. Ředitelství pak zváží, jestli jsou pro něj splnitelné. Kdyby zemědělec odvolání stáhl, mohla by stavba pokračovat.

„Je to otázka dvou tří měsíců“

ŘSD za brodský obchvat bojuje ještě na jedné frontě. Ve spolupráci s metodickým vedením ministerstva dopravy hledá způsoby, jak doplnit dokumentaci, aby vyhověl veškerým námitkám soudu.

„Je otázka dvou tří měsíců, jak se situace vyvine. Myslím, že někdy v létě budeme moudřejší,“ uvedl pro ČTK Radek Mátl.

Kdyby se do tří měsíců záležitosti podařilo vyřešit, věří, že by bylo možné obchvat do konce příštího roku zprovoznit.

Jihovýchodní obchvat Brodu se staví od počátku roku 2020. Čtyři kilometry dlouhá silnice za skoro jednu a tři čtvrtě miliardy korun má spojit výpadovky na Pardubice a na Jihlavu a vyvézt tranzitní dopravu z přetížené Masarykovy ulice v centru.

V současné době už jsou práce za polovinou. Dokončen byl například jižní kruhový objezd, běží zásadní zemní práce, takřka před dokončením je stavba jedenácti mostů, začalo se s výstavbou dvou mimoúrovňových křižovatek.

Výstavba obchvatu města nevázne na Vysočině jen v Havlíčkově Brodě. V problémech je rovněž chystaná výstavba v Jihlavě. Naopak Žďár nad Sázavou by se nové silnice měl dočkat relativně brzy – i když k plnohodnotnému obchvatu bude ještě hodně daleko. Pojďme se podívat, jak na tom přípravy obchvatů největších měst Vysočiny jsou.

Jihlava

Krajské město Vysočiny už podstatnou část obchvatu má, spojuje výpadovky na Havlíčkův Brod a Znojmo. Snahou města i Kraje Vysočina je obchvat protáhnout o dalších šest kilometrů k silnicím na Třebíč a Žďár nad Sázavou. Samospráva si od toho slibuje úlevu dopravě v centru.

Příprava výstavby však vázne. Roky se hledala vhodná trasa a sháněla povolení. Když bylo vše dojednáno, nezdařilo se výběrové řízení na zhotovitele. Vítěz byl sice vybrán již v roce 2020, ale kvůli námitkám firem, které řešil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, se tendr musel opakovat.

Kraj nakonec zakázku rozdělil na dvě části a ty soutěžil samostatně. Výpadovky na Znojmo a Třebíč v jihovýchodní části města měla dle výsledků posledního řízení spojit společnost Metrostav. Práce slíbila vyhotovit za 359 milionů korun. Jenže smlouvu kvůli zvyšování nákladů a nemožnosti cenu dodržet odmítla podepsat.

Kraj Vysočina coby hlavní investor je v kleštích. Aby získal nárok na evropské dotace ve výši 255 milionů korun, musí být dílo dokončené nejpozději v roce 2024. Termín je nyní ve velmi vážném ohrožení.

Žďár nad Sázavou

Žďáru citelně chybí západní obchvat od firmy Tokoz v Santiniho ulici přes Brodskou až k nádraží. Dopravě ve městě zatím ulevuje pouze propojka kolem průmyslové zóny. Letos na podzim se začne stavět její další úsek, který příští rok propojí výpadovky na Jihlavu a na Brno.

Na velký obchvat se ovšem stále čeká. „Studie vlivu na životní prostředí k záměru žďárského severozápadního i jihozápadního obchvatu byla na začátku dubna dokončena a předána na krajský úřad Kraje Vysočina,“ uvedl za Ředitelství silnic a dálnic Martin Buček.

Vydání závazného stanoviska, důležitého pro další řízení, očekává do konce srpna. Podle zveřejněné dokumentace se předpokládá, že stavba bude zahájena v roce 2031 a ukončena 2034. S jinou variantou ŘSD nekalkuluje.

Generel dopravy, který si loni nechalo město zpracovat, však jako velmi zajímavou vyhodnotil takzvanou variantu Strnad, která by auta z města odvedla východním směrem od Stržanova po Mělkovice. Tato varianta, jež by se mimo jiné vyhnula zahuštěnému prostoru u nádraží, si už ve městě získala řadu příznivců.

Třebíč

I obchvat Třebíče se teprve plánuje, dokončena by měla být dokumentace pro územní řízení. Nová silnice 23 na trase od Jindřichova Hradce na Brno by měla město obkroužit z jižní strany. Dlouhá bude šest a půl kilometru, vést má poměrně složitým terénem.

Počítá se s výstavbou jedenácti mostů a až devět metrů vysokým tunelem – tak vysoký bude potřeba pro nadměrné náklady při předpokládané dostavbě dukovanské jaderné elektrárny. Stavba za několik miliard korun má začít nejdřív v roce 2026.

Pelhřimov
K plnohodnotnému obchvatu má i Pelhřimov poměrně daleko. Roky je hotová jeho první kratší část spojující výpadovky na Humpolec a na Tábor.

Propojení i se silnicí 34 ve směru na České Budějovice je v plánech ŘSD zatím pro rok 2025. Jenže takto už byl v minulosti ohlášený rok 2012 i rok 2020. Silnice má být skoro pět kilometrů dlouhá, obkrouží Pelhřimov ze západní strany a měla by přijít na jednu miliardu korun. Součástí stavby má být i obchvat Starého Pelhřimova. (vok)

  • Nejčtenější

Policista nechal služebního psa zavřeného v autě, čtyřletý Axel uhynul

Inspekce vyšetřuje policistu z Vysočiny kvůli úhynu služebního psa ve Žďáru nad Sázavou. Minimálně desítky minut nechal...

Zemřel závodník, který utrpěl zranění při závodu horských kol v Jihlavě

Těžce zraněný účastník víkendového vytrvalostního závodu horských kol v Jihlavě dnes zemřel. Sdělili to organizátoři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ze škol zmizí losos či hovězí, jídelny musí zdražit a vypustit řadu pokrmů

Skokové zdražování potravin pociťují nejenom lidé při nákupech, ale s napjatým rozpočtem se potýkají i ve školních...

Hledanou patnáctiletou dívku s dcerou policie vypátrala na Lounsku

Policie vypátrala hledanou patnáctiletou dívku, která se i s dcerou v pátek nevrátila z vycházky zpět do střediska...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Výjimečný trest 25 let za dvojnásobnou vraždu kvůli vile platí, rozhodl soud

Na 25 let do vězení poslal pražský vrchní soud Tomáše Fialu, který zabil podle obžaloby majitelku vily v pražské...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Když je mlha, cítím průšvih, říká oceněná operátorka záchranné služby

Premium Když člověk v krizové situaci musí volat záchranku na čísle 155, může se stát, že mu telefon zvedne operátorka Martina...

Žďár pomůže přátelům na Ukrajině, do Chustu pošle stanici na čerpání vody

Shánějí pleny a výživu pro nejmenší děti a řeší potíže s distribucí pitné vody. Tyto problémy teď nejvíc tíží...

Ze škol zmizí losos či hovězí, jídelny musí zdražit a vypustit řadu pokrmů

Skokové zdražování potravin pociťují nejenom lidé při nákupech, ale s napjatým rozpočtem se potýkají i ve školních...

Robotický lovec dronů chytá protivníky do sítě, hodil by se třeba věznicím

Bezpečně dokáže v hlídaném perimetru rozlišit mouchu, drobného ptáka, člověka, narušitelský dron i helikoptéru....

Advantage Consulting, s.r.o.
PROGRAMÁTOR PLC S AJ (30 - 40.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Herečka Eva Josefíková se o víkendu tajně vdala

Herečka Eva Josefíková (32) se na Instagramu pochlubila šťastnou novinkou. Během romantického obřadu řekla své ano...