Úterý 26. května 2020, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. května 2020 Filip

Jihlavě stačí dvě ledové plochy, novou halu nepotřebuje, tvrdí lídr ODS

Seriál   18:06aktualizováno  18:06
Je pouze jedním ze dvou lídrů na kandidátkách pro komunální volby v Jihlavě, komu ještě nebylo 40 let. Petr Laštovička vede do voleb občanskou demokratickou stranu. Devětatřicetiletý učitel, programátor a podnikatel má s komunální politikou jen minimální zkušenosti a navíc v Jihlavě dlouho nežil.

„Jestliže je někdo jihlavský patriot, za něhož se já považuju, Jihlavákem být nepřestane. Ať už žije kdekoliv,“ prohlašuje lídr ODS v krajském městě Vysočiny Petr Laštovička. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Během působení v ODS Jihlava jsem byl informovaný naším zastupitelským klubem, co se kde děje. Mám zkušenost z dozorčí rady, z komisí města… Chod magistrátu tedy znám. Ale je pravda, že jsem jeden z mála, co v zastupitelstvu ještě nebyl. Myslím si však, že bych nebyl první v historii tohoto města, který by bez zkušenosti z komunální politiky případně nastoupil do nějaké uvolněné funkce,“ říká muž, jenž se sice v Jihlavě narodil, ale podstatnou část svého profesního života strávil mimo Vysočinu.

Řekněte mi, proč bych měl volit někoho, kdo není s Jihlavou až tak spjatý a nežije v ní?
Devět let jsem studoval a pracoval v Českých Budějovicích. Pak jsem se v roce 2005 vrátil za prací do Jihlavy. Po roce 2011 jsem se přestěhoval za svojí partnerkou, která je rodilá Pražačka. Dění v Jihlavě jsem ale nepřestal nikdy sledovat. V ODS Jihlava jsem aktivně pracoval i v té době. Každou volnou chvíli jsem sem jezdil kvůli rodičům i proto, že tu mám bydlení. A nemyslím si, že by Jihlava potřebovala k řízení člověka, který žije a pracuje pouze a jenom tady. Moje pracovní povinnosti jsou takové, že přesahují Jihlavu. A nemyslím si, že to je ke škodě.

Petr Laštovička

  • Narodil se v Jihlavě, je mu 39 let.
  • Pracuje jako středoškolský učitel, programátor, zároveň podniká.
  • Vystudoval obor Matematika a výpočetní technika na pedagogické fakultě v Českých Budějovicích. Souběžně studoval i obor Finanční matematika.
  • V roce 2011 založil PR agenturu FameMedia zaměřenou na prezentaci klientů v lifestylových médiích.
  • Od roku 2013 podniká v oboru webdevelopmentu.

Víte tedy, co Jihlavu a lidi, co zde žijí, trápí?
V době, kdy jsem tady moc nebyl, jsem stále byl v kontaktu s lidmi z Jihlavy. Ať už jsou to přátelé, příbuzní, známí… O všech problémech pak člověk ví. A jestliže je někdo jihlavský patriot, za něhož se já považuju, Jihlavákem být nepřestane. Ať už žije kdekoliv.

Jste zcela novou tváří na kandidátce ODS. Považujete to za výhodu, nebo nevýhodu?
Jak se to vezme.

Myslíte si, že vzhledem k tomu, že nejste zatížený minulostí z jihlavské komunální politiky, byste mohl obrousit hrany, které se zejména v končícím volebním období na magistrátu hodně vyostřily?
Nemyslím si, že by tohle byl uvnitř ODS argument k tomu, aby nasadila novou tvář. Když se na to ale zpětně koukám, tak tohle je jeden z argumentů pro to, jak řešit vedení města. Dát tam lidi, kteří budou mít alespoň nějakou dobu nadhled. Ale je jasné, že sporům se v politice nedá vyhnout.

Jsou nějaká uskupení a strany, s nimiž si nedovedete představit spolupráci?
Ano. Úplně odmítám jakékoliv vyjednávání s panem Paulem z SPD. Ne kvůli panu Paulovi, ale kvůli samotné ideologii té strany. A to samé platí o komunistech. Já uznávám, že třeba pan Šlechtický (dlouhodobý jihlavský zastupitel za KSČM - pozn. red.) je zkušeným komunálním politikem a vyzná se v chodu magistrátu. A nemám s ním žádný osobní svár. Ale samotná ideologie KSČM je pro mě naprosto nepřístupná. A proto je úplná ztráta času se s nimi bavit.

V programu máte, že vrátíte vodohospodářskou infrastrukturu pod kontrolu města. To přesně znamená co?
To znamená, že budeme pokračovat v práci, kterou jsme dělali, když jsme byli v koalici. Jenom s ohledem na délku trvání celého soudního sporu mezi Jihlavou a Svazem vodovodů a kanalizací bych byl určitě pro, abychom si nechali udělat second opinion (druhý názor - pozn. red.) od jiné právní kanceláře na práci našich právních zástupců. Jestli je opravdu směr, který jsme nastolili, nejrychlejší a nejúčinnější k vyřešení sporu. Jen kvůli tomu, abychom měli nějakou jistotu, že se můžeme dobrat velkého majetku.

Takže to chápu tak, že chcete pokračovat ve vystoupení ze Svazu vodovodů a kanalizací?
Ano, pokračovat ve vystoupení. Není pro nás přípustný jiný konec než pravomocný rozsudek, který vrací majetek Jihlavě.

To je ale s velkou pravděpodobností otázka let. Existuje přece celá řada opravných prostředků, které celý soudní spor mohou protáhnout.
Jsem překvapený, kolik má žalovaná strana možností a opravných prostředků. Soud je odborná právní záležitost a já nejsem právník, ale laicky se to jeví, že je jasné, že ten majetek Jihlavě vždycky patřil. A dle smluv se svazkem je jasné, že svůj majetek nedává na neurčito a nevratně. Ale to, že v našem právním systému má žalovaná strana tolik prostředků pro to, aby pouze pozdržela vydání majetku, je smutná realita. Ovšem já jsem optimista a doufám, že to dobře dopadne.

Předvolební seriál Rozhovory s jihlavskými lídry

Ilustrační snímek

Rozhovorem s Petrem Laštovičkou (ODS) pokračuje seriál, který představuje hlavní strany a hnutí, jež budou v říjnových volbách usilovat o křesla v jihlavském zastupitelstvu. Pořadí rozhovorů se odvíjí od výsledku loňských parlamentních voleb.

Poslední díl se zaměří na hnutí ANO a jeho lídra Radka Popelku.

Každopádně tento spor brzdí rozvoj města. A soudní cestou ho ještě několik let brzdit bude. Nebyla by tedy lepší jakási nulová varianta? Řešení dohodou, která by odblokovala rozvoj města v řádech měsíců, nikoliv let?
Z tohoto hlediska to určitě řešením je. Neměli bychom zablokované investiční akce. Ale z dlouhodobého hlediska je správné, aby Jihlava rozhodovala o svém majetku sama. Za současných vztahů se Svazem vodovodů a kanalizací nemáme nikde zaručeno, že ten klacek pod nohy z jeho strany nepřijde jindy a jinde. Představte si, že by někdo hospodařil na vašem majetku a dal vám na něj závoru, abyste tam nesměl. Taky mu neřeknete: dobře, nech si to, jen mě tam pusť. Takhle to fungovat prostě nemá. Musíme v tom souboji vytrvat.

Dalším bodem ve vašem programu je, že rozhodnete o budoucnosti Horáckého zimního stadionu. Jak?
Ta formulace je tam takto záměrně. Nechtěli jsme tam dát, že stadion postavíme, nebo zrekonstruujeme. Nejdůležitější, aby se problém s Horáckým zimním stadionem vyřešil, je o něm rozhodnout. Opravdu jasně definovat, co přesně chci.

Není tohle ale už svým způsoben rozhodnuté?
Já mám pocit, že ne. Sledoval jsem jednání pana primátora a pana náměstka Výborného s Krajem Vysočina, kdy se přišli ptát, jestli kraj přispěje na novou halu pro hokej. To jednání bylo ukončené prakticky tím, že jim bylo řečeno, aby přišli, až budou vědět, co chtějí. Jedna věc je, kde má stadion stát…

Přeruším vás. Vaše formulace zněla, že rozhodnete o budoucnosti přímo Horáckého zimního stadionu. Není ale o jeho budoucnosti už vlastně rozhodnuto? Chystá se oprava střechy, pak chlazení. Na mě to působí, že se prostě opraví jakousi salámovou metodou a že z něj tedy v dohledné době moderní aréna nebude.
Město sice takto postupuje, ale jasného není nic. Není tady žádný projekt. Myslím si, že rozhodnutí, které přišlo, bylo pouze odložením řešení problému a dá se kdykoliv změnit. Podle mého je správné, aby profesionální hokej byl pořád na tom místě, kde je. To znamená na Horáckém zimním stadionu. A o tomto rozhodnuto nebylo. Rozhodlo se, že se opraví střecha. Ale nebylo řečeno jak. Nebylo řečeno, zda bude sloužit pro extraligový hokej, zda pod ni můžeme pověsit kostku… Jestli bude stadion sloužit pro áčko Dukly… O tom všem rozhodnuto nebylo. Pořád přece existuje varianta, že Horácký zimní stadion bude pouze tréninkovou halou a bude sloužit mládeži. A v takzvané krajské hale, která by měla mít i multifunkci, by se hrál profesionální hokej. Byla by to třetí ledová plocha v Jihlavě. A my bychom preferovali variantu, kdy by byly jen dvě ledové plochy - Horácký zimní stadion se zimáčkem. Krajská multifunkční hala je sice pěkná věc, ale je to věc zbytná. Obejdeme se bez ní.

Kdo kandiduje ve vašem okrsku?

Ale na novou krajskou halu se asi budou shánět peníze z jiných zdrojů, jako je státní rozpočet nebo pomoc od Kraje Vysočina, o něco lépe než na rekonstrukci haly staré.
Když mluvíme o rekonstrukci Horáckého zimního stadionu, mluvíme o rozsáhlé rekonstrukci, která de facto znamená většinu zbourat a postavit tam halu krajského významu. To je to správné řešení. Pro Jihlavu je dobré, když jakákoliv krajská instituce, nejen krajská hala, je v širším centru města, nikoliv někde na periferii. Vystavět stavbu krajského významu mimo město je podle nás špatné. I z urbanistického hlediska. Všude ve světě je trendem, že se zahušťuje střed města. My chceme, aby krajská hala, která přitáhne návštěvníky, je přivedla do středu Jihlavy. Chceme, aby člověk přijel do města a po vnitřním okruhu dorazil k hale.

A kam dá to auto?
Zaparkuje ho.

Ale kde?
Jedna z variant, která je ale poměrně drahá, je podzemní parkoviště pod zimákem. To je však dle mého soudu varianta nereálná. Těžko by se tam řešila i dopravní situace. Smysl naopak dává spojit projekt rekonstrukce Horáckého zimního stadionu s parkovacím domem za DKO. My do budoucna plánujeme a chceme, aby byl na městském nádraží dopravní terminál, proto má parkovací dům na tomto místě smysl. Je dobře dostupný, je v dochozí vzdálenosti od náměstí, stadionu i dopravního terminálu. Tato koncepce mně smysl dává.

  • Nejčtenější

Ve 47 letech zemřel kouč třebíčských hokejistů Novák

Byla to zpráva, které dnes ráno nikdo nemohl uvěřit. Ještě v úterý vedl Radek Novák trénink prvoligových třebíčských...

Nejdražší cyklostezka Vysočiny je skoro hotová, cenu zvedl unikátní most

Stavba nejdražší cyklostezky na Vysočině se chýlí ke konci. Podél řeky Sázavy v centru Havlíčkova Brodu je už v její...

Namalované hranice Čech a Moravy lákají k výletu, silničáři je chtějí smazat

Bílou barvou vyznačená českomoravská hranice na dvou hlavních silničních tazích u Svitav nebude mít dlouhého trvání....

Opilí Rusové, rybáři a krutá zima. Cestovatelka brázdila zamrzlou Sibiř

Více než dva roky života už strávila na cestách dvaatřicetiletá Jolana Sedláčková z Jihlavy. Vášnivá cestovatelka,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Psa umlátí polenem a opečou hořákem, líčí indonéské trhy český zoolog

Premium Emeritní ředitel jihlavské zoologické zahrady a vášnivý cestovatel, fotograf a zoolog Vladislav Jiroušek je zvyklý být...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Z odložených starých fotek vzniklo virtuální muzeum, má tisíce příznivců

Raketový start zaznamenalo nové Virtuální muzeum staré Třebíče. Během dvou měsíců fungování má už přes čtyři a půl...

Dávno před covidem-19 umírali lidé na mor, tyfus či choleru po tisících

Jak velký význam má covid-19 v historickém srovnání? Nevelký. V dějinách nejsou epidemie výjimkou a nevyhnuly se ani...

Zahrádkáři v brodské kolonii zasázeli naposledy, na podzim musejí odejít

V zahrádkářské kolonii Na Nebi v Havlíčkově Brodě bylo v posledních týdnech obzvlášť živo. Lidé využili jarního počasí...

Řidič se řítil zúžením na D1 stošedesátkou, dvakrát rychleji než směl

Rychlostí vyšší než 160 kilometrů v hodině se ve čtvrtek prohnal kolem policejní hlídky v úseku D1 na Vysočině šofér...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz