Most ve Studénce se zřítil 8. srpna 2008 přímo před jedoucí mezinárodní rychlík Comenius 108. Při nehodě zemřelo osm lidí, přes devadesát jich bylo zraněno, mnozí s doživotními následky. O tom, kdo přesně byl za naštěstí zodpovědný, se dodnes vedou soudní spory.
Neštěstí ve VilémověZřícený most zasypal šest dělníků |
Před soudem stojí deset lidí, a to především ze stavebních společností ODS – Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), která měla stavbu na starosti, a Bögl a Krýsl. Ta zase měla most zasouvat. Soud se táhne od června 2011.
Znalec v oboru bezpečnosti práce Vladimír Burda za nejhorší pochybení ve Studénce považuje podpěrnou konstrukci mostu, která neodpovídala předpisům. „Ale zdaleka to nebyla jediná chyba. Kdyby všichni dělali, co měli, nikdy by se tragédie nestala,“ prohlásil.
K rozhodujícímu pochybení mělo dojít během nasouvání opravené mostovky na její místo. Konstrukci v té době jistily především slabé provizorní podpory, dostatečně tuhé nebyly ani nosníky hydraulického lisu, který konstrukci zvedal. Mostní konstrukce nebyly zajištěny proti pohybu a byly špatně spočítány síly, které na ni a na podpěry působily.
Společnost Bögl a Krýsl se podílela i na stavbě silničního mostu u slovenských Kuriman, který se zřítil v listopadu 2012. Neštěstí si vyžádalo 4 mrtvé a 14 zraněných. Tragédii způsobilo selhání podpěrné konstrukce. Podle slovenského deníku Pravda za to mohl fakt, že se na její stavbě šetřilo.
Firma Bögl a Krýsl však svůj podíl na zhroucení odmítá, protože si na stavbu najala subdodavatele.