Železniční trať z Kolína přes Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou, Křižanov a Tišnov je nejdůležitější železnicí na Vysočině. Denně jí využijí tisíce cestujících. Dvoukolejná elektrifikovaná trať však hlavně mezi Havlíčkovým Brodem a Čáslaví připomíná línou lokálku.
Traťová rychlost je ve dvou dlouhých úsecích omezena na pouhých 70 kilometrů v hodině. Rychleji tudy vlaky jet nesmí. To by se nyní mělo změnit.
SŽDC v nejbližší době bude trať modernizovat v úsecích Golčův Jeníkov - Čáslav a Havlíčkův Brod - Okrouhlice. "V prvním úseku plánujeme zvýšení traťové rychlosti ze současných 100 na 140 kilometrů v hodině," informoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Až na 100 kilometrů v hodině by se mohla zvýšit rychlost mezi Havlíčkovým Brodem a Okrouhlicí. Právě tam vlaky zatím mohou nejvíce sedmdesátkou.
V obou případech bude zvýšení rychlosti obnášet konkrétní opatření. "Jedná se o modernizaci trati, tedy o výměnu dřevěných pražců za betonové, výměnu štěrkového lože, modernizaci zabezpečovacího zařízení nebo položení bezstykové koleje," vyjmenoval Illiaš.
Součástí prací bude třeba položení nové kabeláže podél kolejí, ale i rekonstrukce dvou zastávek. U Golčova Jeníkova se to bude týkat zastávky Horky, u Havlíčkova Brodu pak zastávky Perknov. Nové by mimo jiné měly dostat osvětlení i informační systém.
Jako první přijde na řadu úsek z Golčova Jeníkova. Začít by se tam mělo od druhého čtvrtletí letošního roku. Práce by měly trvat celkem dva roky s tím, že se postupně modernizovaným úsekům nevyhnou výluky a možné zpoždění spojů.
"Dojde k tříměsíční výluce vždy na jedné traťové koleji. Doprava bude tedy zachována v obou směrech, ale vždy pouze po jedné koleji," přiblížil Illiaš.
Kdy dojde na úsek z Brodu do Okrouhlice, není ještě stanoveno. SŽDC zatím pouze zahájilo takzvané zjišťovací řízení v rámci posuzování vlivů na životní prostředí.