V neděli odpoledne bylo živo také u výdejního okénka ve žďárském rekreačním...

V neděli odpoledne bylo živo také u výdejního okénka ve žďárském rekreačním areálu Pilák. Lidé využili téměř letního počasí i postupného rozvolňování vládních opatření. Mnohá výdejní okénka hospod a restaurací chtějí zákazníky přilákat i originálním přístupem či třeba balením pokrmů. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Restaurace šperkují prodej z okének designovými obaly i tematickými menu

  • 3
Rozvozy obědů nebo výdejní okénka. V takovém režimu už měsíce fungují restaurace. Aby se odlišily od konkurence a zaujaly co nejvíce zákazníků, mnohé z nich se snaží i tuto službu co nejvíc vyšperkovat. Jen s nabídkou klasického obědového menu se mnozí provozovatelé nespokojili.

Hotel a Hostinec Tálský mlýn, nacházející se na okraji Žďáru nad Sázavou, pro zájemce připravuje takzvané Menu do domu. „Jde o již hotové, vakuované a zachlazené jídlo s pětidenní trvanlivostí, které si lidé mohou doma během čtvrthodinky sami jednoduše dodělat - ohřát a servírovat podle svých představ,“ přiblížil provozovatel restaurace Martin Dvořák.

Samozřejmostí k balíčku je podrobný návod pro přípravu nebo i možnost poradenství po telefonu v případě nesnází. Vesměs jde ale pouze o různé varianty běžného ohřívání.

Boxy s pokrmy pro několik lidí jsou tematicky odlišené - Dnes vaří táta, Dnes vaří máma, Dnes vaří děti nebo Dnes vaří vegetarián. Najít v nich lze jídla od poctivých vývarů, kančího hřbetu, jehněčí kýty až po špagety s tomatovou omáčkou, hráškový krém, salát z čočky či dezerty. Obměna pokrmů funguje v rámci aktuální sezony a nechybí ani speciální nabídka, například u příležitost různých svátků.

„Zákazníky jsou v případě těchto předpřipravených menu například rodiny s dětmi či prostě zaneprázdnění lidé, jimž se o víkendu nechce vařit, nebo jen rádi zkusí zase něco trochu jiného,“ popsal Dvořák.

Velký zájem je na Tálském mlýně i o „okénkový“ streetfood, například plněné tortilly, farmářské brambory či burgery. Míří pro něj kolemjdoucí v rámci vycházek po okolí Žďáru.

Ovšem byť se všemi těmito aktivitami nějaké „hosty“ daří přilákat, o zisku nemůže být podle Dvořáka řeč. „Jde nám hlavně o to, aby lidé věděli, že tady stále jsme a fungujeme. Ostatně i teď jsou našimi zákazníky hlavně lidé, kteří k nám chodili i před nuceným uzavřením restaurací,“ dodal provozovatel.

Ze Tří Studní vozí i bezlepkové burgery

Zaměřit se pouze na jeden typ jídla se rozhodli v Penzionu Horácko v obci Tři Studně. Za normálních okolností je zařízení s restaurací díky svému umístění v srdci Žďárských vrchů v obležení hostů. Konají se tam svatby, firemní akce a podnik navštěvují i turisté. Takové dění však pandemie nedovoluje.

„Snažíme se tedy tuto nepříznivou dobu překlenout právě rozvozem jídla. Zvolili jsme kvalitní burgery, které jsou pro naše zákazníky změnou oproti obvykle nabízenému menu,“ přiblížil vedoucí podniku Miroslav Dušek.

Lidé mohou volit od pátku do neděle hned z několika druhů burgerů. Na požádání personál připraví i jejich bezlepkovou nebo vegetariánskou verzi, vše i s hranolkami a salátem a možností přiobjednání nápojů.

„S rozvozem se nesnažíme pokrýt velká města jako Žďár nebo Nové Město, kde je podniků relativně dost. Cílíme spíš na menší obce v okolí, kam nikdo moc nezaváží,“ dodal Dušek s tím, že za víkend mívají obvykle kolem stovky zakázek.

Restaurace sází i na inovativní způsob balení

Nejen kvalitou jídla s sebou, ale i designem a funkčností obalů, v nichž jej lidé kupují, se zabývají majitelé restaurace a kavárny Farma Poříčí. Už loni, krátce po začátku pandemie, se v podniku ladil nový systém balení těchto typů pokrmů. Koncept s názvem Farma GOU nakonec zařízení spustilo už o letních prázdninách a od té doby si našel řadu příznivců.

„Vadilo nám, že zabalené jídlo z restaurace ztratí vizuální hodnotu, a zkazí se tak mnohdy celkový dojem z pokrmu. Zároveň jsme i často řešili, že zákazníci v exponovaném čase, jako jsou třeba obědy o víkendu, někdy déle čekají na volné místo v restauraci,“ popsal loňskou motivaci k zavedení novinky Martin Plachý, jeden z majitelů rodinného podniku.

Inovativní způsob balení, jenž vznikl ve spolupráci s designérem Petrem Novaguem, fixuje krabičky, lahve a příbory v tašce tak, aby si zákazníci mohli pochutiny hned odnést, aniž by se něco vysypalo nebo rozlilo. Menu se skládá ze tří chodů - předkrmu, hlavního jídla, dezertu a domácí limonády.

„Lidé už nepotřebují žádné talíře, příbory či speciální servírování, stačí jenom začít stolovat,“ dodal Plachý.