Třebíč otevře nový dopravní uzel, propojí silniční a železniční dopravu

  18:37aktualizováno  18:37
Bude to po roce 1886 další významný letopočet v historii třebíčského vlakového nádraží. Tehdy na začátku června před 129 lety tam přijel první vlak. A první červnové pondělí dorazí do stejného místa autobusy na nový terminál, který propojí železniční dopravu s tou silniční.

Na novém třebíčském dopravním terminálu už finišují poslední práce. Nová stavba za téměř 140 milionů korun se připravuje na slavnostní páteční otevření. Autobusy sem začnou zajíždět v pondělí. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Otevření druhého autobusového nádraží v Třebíči, které vyrostlo těsně vedle toho vlakového, bude mít tento pátek slavnostní podobu. Mažoretky budou v den otevřených dveří pochodovat vedle parní lokomotivy i letitého motorového vlaku přezdívaného krokodýl.

Příchozí uvidí vedle historických perel i nejmodernější techniku v podobě nízkopodlažního vlaku či autobusů se zdvihací plošinou. Bude se tím demonstrovat bezbariérovost nového nádraží, jehož silniční část stála 79 milionů korun a ta železniční dalších 60 milionů. Stavělo se s evropskou dotací. Nově vytvořené nástupiště už nějaký čas využívají vlakoví cestující.

V autobusové části je devět nových stanovišť. V pondělí tam začnou zastavovat jak vozy městské dopravy, tak příměstské autobusy, které organizuje hejtmanství. „Zavádění provozu tam bude ve dvou etapách,“ říká Aleš Kratina, vedoucí odboru dopravy na třebíčské radnici.

Ještě se terminál ani neotevřel a už se ozývají kritici

Od pondělí prvního června tam budou zajíždět všechny spoje městské linky číslo 1. O měsíc později v červenci by se k „jedničce“ měly přidat vybrané spoje linek 4, 10 a 13.

Fotogalerie

„To předpokládáme, pokud nám schválí nové jízdní řády zastupitelstvo. Protože to bude mít i finanční dopady,“ dodal Kratina. Podle něj se otevřením terminálu nic nemění pro stávající autobusové nádraží. Budou tam začínat i končit všechny spoje jako dosud.

Nové zastávky u železniční stanice nebudou konečné. Autobusy tam po zastavení budou pokračovat v jízdě dál.

Už se ale ozývají první kritické ohlasy na nový terminál. „Nezapomněli jste náhodou na parkovací místa? Dívala jsem se, že jich bude hodně málo a parkoviště u nemocnice bude ještě nacpanější,“ napsala na Facebook jedna z diskutujících.

Podle Kratiny je vytvořeno nových 113 míst. A dalo se těžko spočítat, kolik míst tam bylo dříve, protože se u nádraží v některých částech parkovalo neorganizovaně či načerno. „To způsobovalo i drobné nehody. Určitě jsme počet míst navýšili,“ doplnil Kratina.

Nové nádraží se starými toaletami. Na jejich opravu je studie

Cestující na terminálu se ale budou muset spoléhat na starší toalety v budově vlakového nádraží. Kdo někdy tyto místnosti navštívil, tak může potvrdit, že jejich stav zrovna není třebíčskou chloubou, která by slušela dopravnímu vstupu do města.

Nyní už ale existuje studie na adaptaci výpravní budovy. Ta počítá s tím, že se její část ubourá a postaví se nové toalety i s dalšími moderními prostorami pro cestující.

Podobné terminály jako Třebíč už má například Chotěboř, Nové Město na Moravě nebo Telč. Kraj jejich vznik podporuje.

„Dostat lidi z individuální dopravy do autobusů a vlaků je jedna z našich priorit. Věřím, že to bude pokračovat,“ uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl. Doufá, že se to podaří dokončit například v Jihlavě. Zatím ale není jasné, jak dál bude tyto projekty podporovat penězi Evropská unie.

Z Třebíče do Brna se vlakem jezdilo za desetinu měsíční mzdy

A jaká je historie vlakového nádraží v Třebíči, které se teď propojí s tím autobusovým? Když přijel do třebíčské železniční stanice první vlak, psal se 3. červen 1886. Druhou třídou z Třebíče do Brna se platilo dva zlaté a třináct krejcarů. Z Třebíče do Okříšek 44 krejcarů. Jen pro představu: úředník tehdy bral 25 zlatých měsíčně a zedník 35 zlatých.

Už o patnáct let dříve začaly vlaky jezdit ne přímo do Třebíče, ale do nedaleké Starče, kde vlastně stálo první třebíčské nádraží. Neslo název Stařeč Třebíč. Do železniční dopravy v Třebíči zasáhla v předminulém století silná koňská lobby. Tehdejší vedení města železnici nepřálo.

Od poloviny minulého století třebíčské nádraží chátralo. Až po roce 1990 se začalo postupně zvelebovat. V roce 1995 byla dokončena oprava hlavní nádražní budovy za 4,5 milionu korun. Její stav byl před rekonstrukcí tak špatný, že hrozilo zřícení.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Autoškoly končí s výukou jízdy na motorkách, stala se pro ně rizikem

Žák po zvládnutí techniky jízdy na cvičišti jezdí v provozu sám. Instruktor na...

Získat řidičský průkaz na motocykl je v poslední době výrazně složitější a dražší. Některé autoškoly už dokonce tuto...

Po poruše tahače blokovali D1 odpočívající řidiči, kolona měla 30 kilometrů

Porucha kamionu ucpala dálnici D1 ve směru na Brno.

Porouchaný kamion ráno blokoval dálnici D1 v zúžení na 141. kilometru u Velkého Meziříčí ve směru na Brno. Jeden pruh...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Další z rubriky

Autoškoly končí s výukou jízdy na motorkách, stala se pro ně rizikem

Žák po zvládnutí techniky jízdy na cvičišti jezdí v provozu sám. Instruktor na...

Získat řidičský průkaz na motocykl je v poslední době výrazně složitější a dražší. Některé autoškoly už dokonce tuto...

Kveteme, nekosit! Žďár nakonec nechá zarůstat trávou až třicet míst

Na místech, která žďárská radnice nechá cíleně zarůst trávou už se objevily...

Pozor! Kvetu! Nekosit! Výrazné růžové tabulky s tímto zněním už jsou na místech, která nechá žďárská radnice zarůst...

Evropské volby mají rekord, obálka s lístky dosud nikdy nebyla tak těžká

Obálka s hlasovacími lístky pro nynější evropské volby váží 130 gramů. Dosud...

Volby do Evropského parlamentu, které před několika hodinami začaly i v České republice, přinesly jeden rekord. Je jím...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz