Načerpejte co nejvíc
Máte se tedy stylu fungování spolupracovníků přizpůsobovat? Rozhodně ne! Dál si uchovejte svoji přirozenou ženskost – pečujte o vztahy na oddělení, zapojujte vlastní intuici, věnujte se detailům, hodně mluvte… Tím všechny obohacujete. Buďte sebejistá a svoji ženskost dávejte klidně na odiv. „Užívám si to. Třeba kalhoty zásadně nenosím,“ prozrazuje úspěšná manažerka Simona. Radka Maňáková a Miloš Pícha k roli jediné ženy mezi muži dodávají: „Sama může stát v centru dění a rozhýbávat muže k tomu, aby hned po dokončení jednoho projektu byl důvod pouštět se do věcí nových.“
Čtěte také: 8 tipů, jak získat práci snů
Jak si přivolat uznání
Je ale pravda, že jako žena můžete mít problém vydobýt si respekt, a to jak u kolegů, tak u klientů. „Zaslechla jsem, jak jeden klient žádá šéfa, aby jeho zakázku řešil místo mě ,raději nějaký muž‘,“ vypráví třiatřicetiletá správkyně sítě Andrea. Psycholožka Tereza Zahrádková z pražské poradny Therapia potvrzuje: „Pro ženy je mnohem těžší uplatnit autoritu, a to i v případě, že oplývají srovnatelnými, ne-li lepšími znalostmi a kariérním postavením.“ Naštěstí se s pomocí několika strategií můžete postarat, aby vás začali brát. „Muži u žen oceňují smysl pro humor,“ míní odbornice přes duši a dodává: „Ale je třeba mít na paměti, že mezi profesionálně otevřeným jednáním se špetkou humoru a důvěrným chováním je velký rozdíl.“
Pomluvami nebo intrikami si totiž v chlapském prostředí výrazně uškodíte. „Soustřeďte se zejména na pracovní výkon a při komunikaci se snažte vystupovat vyrovnaně,“ dodává psycholožka. „Je dobré mluvit klidně, věcně a dívat se při tom svému protějšku do očí. Vyvarujte se přehnané gestikulace, která může vaši pozici oslabit.“
Pokud totiž divoce šermujete rukama, působíte nervózně a neprofesionálně. Vyplatí se vědět, že v mužském kolektivu probíhá neustálý boj o moc. I když se k sobě kolegové chovají kamarádsky, podvědomě jeden druhého považují za rivaly a cítí potřebu předvádět, že jsou odborníky na svém místě. Proto jsou chlapi zvyklí mluvit autoritativně. A právě tohle od nich okopírujte! Zkuste nasadit nižší tón než obvykle, mluvte pomalu a na konci věty výrazně klesejte hlasem. Než o něčem na poradě promluvíte, do hloubky si nastudujte fakta a oslňte přehledem. A nevyhýbejte se konfliktu! Když vás kolega popíchne, že váš nápad je nesmysl, dlouze se mu podívejte do očí a tvrdě si stůjte za vlastním stanoviskem.
„To nejdůležitější, co jsem se od kolegů naučila, je sebedůvěra,“ tvrdí pětatřicetiletá inženýrka Ivana a pokračuje: „Nečekají na pochvalu nebo potvrzení, že si vedou dobře. Jdou si za svým.“