Obzvlášť v chladných měsících působí prohřátí v teplé sauně jako balzám na tělo i duši. Užívejte si ho pravidelně a budete fit i ve chřipkovém období.

Saunování je staré jako lidstvo samo, ale postupně vznikaly regionální odlišnosti. Jinak probíhá ve Finsku, v kolébce prohřívání a používání metliček, jinak v Itálii, kde sauny voní po bylinkách, či v Německu, kde poslední dobou holdují saunovým ceremoniálům.

Všeho s mírou

O prospěšnosti saunování není pochyb především proto, že posiluje odolnost těla proti nemocem. Ale je nutné dodržovat určitá pravidla.

Do sauny byste se měli vypravit, jen když jste v dobré kondici, nejste nachlazeni, nemáte teplotu, chřipku či angínu. Saunování odložte, když jste unavení, bezprostředně po velké tělesné námaze nebo když jste nevyspalí. Ani s prázdným či naopak plným žaludkem do ní nevstupujte.

Pro zdraví

Detoxikuje tělo, s potem se odvádějí škodliviny

Zlepšuje imunitu a odbourává stres 

Zvyšuje odolnost proti nachlazení 

Zlepšuje krevní oběh 

Zpevňuje a uzdravuje kůži 

Nehodí se obecně pro lidi, kteří mají problémy se srdcem nebo krevním oběhem či trpí kožní chorobou.

Jak na to?

Aby mělo saunování správný efekt a bylo prospěšné zdraví, je třeba při něm dodržovat několik zásad. Důležitá je zejména pravidelnost.

Vymezte si pro návštěvu sauny minimálně dvě hodiny týdně. Než do sauny vstoupíte, umyjte si celé tělo mýdlem a osušte se, abyste do sauny nevnesli vlhkost. Suchá kůže se také lépe potí.

Saunový ceremoniál

Diváci se posadí v sauně a sledují 10 až 15 minut představení, během kterého používá saunový mistr ručník pro lepší cirkulaci horkého vzduchu. To zintenzivní vaše pocení a vnímání horka. Pro umocnění zážitku se používají 100% přírodní éterické oleje, hudba či různé kostýmy.

V saunových ceremoniálech, kterých existuje celá řada – od relaxačních po zážitkové, se pořádají soutěže i mistrovství světa pod názvem AUGUSS WM. Tuzemská saunová centra se v posledních letech předhánějí v počtu a kvalitě saunových ceremoniálů. Nejvíc jich nabízí Saunový svět Aquapalace Praha v Čestlicích. 

Sundejte si plavky. Mohly by vám způsobit nepříjemné zapaření či vyrážku, gynekologické či urologické problémy. Navíc se odpařováním vody z plavek zvyšuje vlhkost.

Z hygienických důvodů si podložte prostěradlem celé tělo včetně chodidel. Pohodlně si lehněte, abyste byli vystaveni na všech částech stejné teplotě. Nemluvte, sauna je určena pro relaxaci.

Vydržte, dokud se pořádně nezapotíte – 10 až 15 minut. Dýchejte nosem, pokud vás pálí, zakryjte si ho dlaní nebo se opláchněte. Když se začne tělo potit, můžete si kůži utírat a tím se k budou otvírat póry a lépe se pročišťovat.

Po odchodu ze sauny ze sebe ve sprše smyjte pot vlažnou vodou a pak se zchlaďte. Záleží na vás, zda se vysprchujete, nebo skočíte do bazénku s ledovou vodou (maximálně na 2 minuty).

Po ochlazení si na 15 až 20 minut odpočiňte a proceduru si můžete maximálně třikrát zopakovat.

Nezapomeňte pít ovocné šťávy, minerálky nebo čaje, abyste doplnili vypocenou vodu, minerály, sůl a vitamin C. Po posledním opakování si dopřejte delší odpočinek v teplé dece minimálně půl hodiny a nechte doznít ozdravný efekt. Ideálním doplňkem po saunování je relaxační masáž.