Spartan: Total Warrior - preview

  • 25
Totální válka může být všelijaká. Někdy se bijí samurajové, jindy Římané a teď právě tuto bohulibou činnost provozují Sparťané. Vtipkuje se o nich jako o automatech na zabíjení, a tak není divu, že se právě zde zrodil totální válečník!

Spartan: Total Warrior Oči mi zaslzí dojetím, když vidím spojení slov „Total War“. Vybaví se mi doba, kdy za nadupaný stroj se považoval Celeron na 466 MHz, 128 MB RAM bylo šíleně moc a VooDoo 3 grafická karta schopná tvořit zázraky. Ehm, zkrátka jednoduše řečeno, velmi vzdálená historie. Historie, ve které zazářil jako diamant titul Shogun: Total War. Ačkoliv tato hra nepocházela z Japonska, její autoři byli skuteční mistři, kteří si práci vychutnali a na zcela 3D terénu (tehdy cosi jako zázrak) se pohybovaly desítky postaviček v různých formacích. Lučištníci využívali výhody palby z kopce, stejně tak těžká jízda pohodlně rozbila útok pěchoty, šplhající se nahoru. Pokud ji tedy netvořili fanatičtí mniši. Z těch mám opary dodnes. Hra se tehdy vydařila, a tak jsem celkem přivítal o pár let později Rome: Total War, abych si totéž v bleděmodrém, ovšem v mnohem detailnější grafice a pro změnu v prostředí antického Říma vyzkoušel znovu. Ani tato hra mě nezklamala, měla mnoho vychytávek, které sice v době dnešních enginů, které umožňují dozoomovat ve strategiích na vrásky v tváři postav (ok, přeháním) poněkud zastaraly, ale byla to zábava.

Spartan: Total Warrior

Spartan, jak už sám název napovídá, není koncipovaný jako strategie. Využívá to, v čem jsou konzole vynikající a to ovládání postavy z pohledu třetí osoby.

Obě hry však zarytě zůstávaly na PC, nakonec na PS2 ani jiných konzolích strategie (snad s výjimkou série Kessen) neměly nikdy na růžích ustláno. Proto mě velice překvapilo, když jsem se doslechl o titulu Spartan: Total Warrior. Projekt je v totálních začátcích, ovšem pohled na trailery vyráží dech. Opravdu se tam hýbou desítky a desítky a desítky (mno, nepočítal jsem to) vojáků. Ale nemá cenu si lhát do kapsy. Spartan, jak už sám název napovídá, není koncipovaný jako strategie. Využívá to, v čem jsou konzole vynikající, a to ovládání postavy z pohledu třetí osoby. Již v třetím díle Kessenu je vidět, že lákání zapojit se přímo do boje armád programátoři neodolali a Spartan není jiný. Zapomeňte tedy na to, že by hlavní náplní hry bylo zoufalecké klikání na oddíly a jejich formování.

Spartan: Total Warrior Přesto to, co jsem měl možnost vidět, mě hřeje u srdce. U měst stojí obléhací věže, balisti, odpalující svůj ničivý či hořlavý (potažmo kombinaci obého) obsah, šípy atd. Nádhera. Potud realismus. Najednou uvidíte obřího vojáka velikosti petřínské rozhledny s mečem. Inu, je vidět, že ICO 2, dnes známé jako Shadow of Colossus rozdává inspiraci kde může. Obrovitá monstra jsou v kursu, o tom by mohl vyprávět God of War, a stejně tak je v kursu antika. Není se čemu divit. Antika s její nádherně krvavou mytologií i dějinami, to je nevyčerpatelný zdroj inspirace. Ovšem přiznávám, že mě poněkud zaskočil pohled na vojáka s plamenometem doby bronzové, který vesele kosil oddíly nepřátel. Ne však proto, že by to byl nesmysl, ale nadšením, že si někdo historii pořádně přečetl. Nejsem si sice jistý, zda už v antice, ale po přelomu letopočtu byla vojska východořímské říše, později byzantské, rozkládající se mimo jiné na území antického Řecka proslulá zbraní zvanou "Řecký oheň". Dodnes není známé složení, ale byla to jedna z nejvíce obávaných zbraní té doby. Ze speciálních přístrojů vylétával neuhasitelný oheň, který hořel i pod vodou. Složení náplně tohoto efektního i efektivního plamenometu starověku se však Spartan: Total Warrior ztratilo. Zkrátka a dobře Spartan: Total War si půjčuje kde může a s neuvěřitelnou elegancí to mixuje. Obří armády, ovládání jednoho supervojáka, monstra z mytologie, bizarní technologii tehdejšího válečnictví, jednoduše je to, jako když kočička a pejsek vařili dort. Je tu od všeho kousek. A v trailerech to vypadá nádehrně.

Budete osamělý bojovník, který se vydává na tažení proti celému římskému impériu.

O čem bude pojednávat děj? Římské impérium pod vedením císaře Tiberia roztahuje své spáry po celém světě, jeho legie zadupávají do země jakýkoliv odpor. Ani bojechtivá Sparta nemá proti genialitě římského válečnictví příliš šancí. Právě proto jste tam vy. Osamělý bojovník, který se vydává na tažení proti celému impériu. Prostředí, ve kterých budete získávat zkušenosti či trénovat si komba na nepřítele v obrovské přesile, jsou neuvěřitelně různorodá. Města, pustiny, hory, údajně vás čeká i neblaze proslulé Colloseum v Římě. Připravte se na to, že stát se hrdinou, mytickou legendou, není zadarmo. Jelikož se hra vyvíjí pro všechny konzole současné generace, ukáže se, zda bude nejhezčí verze pro PS2, Xbox, nebo GameCube, když je potřeba na Spartan: Total Warrior scéně udržet velké množství postav.

Každý asi znáte dobře Dynasty Warriors. Z nich se autorům také velmi dobře čerpala inspirace. Přesto je nezvyklé, když se tým jako The Creative Assembly, zvyklý na realtime strategie pro PC, pustí do konzolové akční adventury mixované s bojovkou. Je otázkou, jak se hra podaří. Budeme si ale držet palce. Po vynikajícím God of War, kterého se dočkáte v létě na pultech, je Spartan: Total Warrior dalším velice pozoruhodným projektem, který se vymyká obvyklému průměru. Přinejhorším nám zkrátí čekání na nejambicióznější PS2 projekt všech dob, Shadow of Colossus od tvůrců famózního ICO.


Témata: God of War, Xbox