Harry McCracken a jeho hra Arctic Adventure z roku 1981 | foto: Harry McCracken

Po 40 letech programátor opravil chybu, kvůli níž jeho hra nešla dohrát

  • 43
Čtyři dekády poté, co úspěšně prodal svoji herní prvotinu Arctic Adventure, zjistil její autor Harry McCracken, že její kód obsahuje zásadní chybu, která znemožňovala dohrání hry. Nakonec ji kromě samotné opravy ještě lehce vylepšil a zpřístupnil zdarma přímo z internetového prohlížeče.

Její jméno sice nikomu nic neřekne, pro Harryho McCrackena ovšem hra Arctic Adventure představuje důležitý zlom v jeho kariéře. Bylo to totiž poprvé, kdy výsledek jeho práce někdo publikoval a on za to  dostal zaplaceno.

Pokud jste si chtěli počátkem osmedsátých let zahrát počítačovou hru, museli jste ručně přepsat její zdrojový kód.

Šlo jen o jednoduchou textovku, ve které hráč ztroskotal v ledové pustině a musel se dostat do bezpečí základny. McCracken ji naprogramoval na jednom z vůbec prvních finančně dostupných domácích počítačů TRS-80 a vzhledem k tomu, že tehdy ještě nebyla běžně rozšířena paměťová média (v té době se používaly převážně audiopásky), distribuce jeho hry probíhala tak, že byl celý její zdrojový kód vytištěn v časopise Captain 80 Basic Adventures a čtenáři si jej museli do svých počítačů ručně opsat. 

Harry McCracken se nakonec programátorem nestal, výpočetní technice se však věnuje celý život.

McCrackenova kariéra se nakonec ubrala jiným směrem, namísto programátora se stal respektovaným technologickým novinářem, který přispíval například do magazínů PC World nebo Time. 

Když ho po letech popadl záchvat nostalgie a chtěl zavzpomínat na své počátky, uvědomil si, že původní časopis na vlastní oči nikdy neviděl. S pomocí internetu se mu ho nakonec podařilo dohledat, ovšem nestačil se divit. 

Kromě toho, že si tehdejší šéfredaktor kompletně vymyslel jeho biografii (neseděl věk, škola ani koníčky), zjistil, že publikovaný kód hry obsahuje zásadní chybu. Když ho na svém iPadu přesně přepsal do emulátoru, ukázalo se, že hru není možné dohrát.

Problémem se ukázal prostý překlep v názvu jedné proměnné, jenž má ovšem u textové hry, kde je potřeba všechny příkazy vypisovat ručně, zásadní dopad. A o co šlo herně? Nebylo možné sebrat lopatu, bez níž si hlavní hrdina nemohl prokopat cestu k cíli.

Arctic Adventure má sice zajímavý příběh vzniku, ale za zahrání už dnes nestojí.

Těžko říct, kolik zklamaných hráčů tehdy u Arcric Adventures nakonec zakyslo při marné snaze přijít na správné řešení. Je dokonce možné, že ti technologicky zdatnější chybu při přepisování sami odhalili a opravili. Každopádně i když jeho textovka z dnešního pohledu připomíná pravěk, McCracken se rozhodl ji opravit. A nejen to, ještě ji vylepšil. 

Zjednodušil ovládání, takže pohyb postavy není nutné složitě vypisovat, trochu pošteloval obtížnost některých hádanek a také odstranil pár poznámek vůči Eskymákům, které dle jeho vlastních slov „nezestárly dobře“.

Výsledek si můžete jednoduše vyzkoušet zdarma na jeho stránkách, dokonce ani nebudete muset nic instalovat do svého počítače. Na rovinu – není to žádný zázrak, přesto se díky zveřejnění příběhu našel dostatek lidí, kteří hru dokončili a poskytli mu ve skrze pozitivní zpětnou vazbu. Dokonce už je k dispozici i návod.


Témata: programátor