Settlers: Heritage of Kings

  12:00aktualizováno  3. března 3:36
Světlo světa spatřil další díl oblíbené série Settlers. Oproti předchozím dílům se dočkáme celé řady změn, některých příjemných, jiných bohužel méně. Které z nich převažují? Čtěte v naší recenzi!
75

The Settlers: Heritage of Kings

Platforma: PC
Výrobce: BlueByte

Herní karta

Jako každý příznivec série Settlers jsem se na další díl velice těšila. Stavění fungujícího městečka, chytání ryb, těžba dřeva a budování fungující infrastruktury mne vždy na nějakou dobu zabavilo. Bohužel v Settlers: Heritage of Kings je budování infrastruktury značně zjednodušené a více než staré Settlers připomínají spíše Age of Empires II. Kromě velmi zjednodušené ekonomiky, o které si povíme později, je obrovskou změnou oproti předchozím dílům přechod z 2D grafiky na kompletní 3D.

Hned z počátku Vás tvůrci převtělí do role Daria, mladého kralevice, který je svědkem napadení své vesnice. Celé drama vidí díky svému pomocníkovi sokolovi, který je jeho prodlouženým okem. Dario se proto rychle vydá zpět do vesnice, bohužel zkáze již zabránit nedokáže. Na smrtelné posteli mu jeho umírající matka sdělí nějaké děsivé tajemství a předá amulet, který musí opatrovat jako oko v hlavě a nesmí se dostat do ruky nikomu nepovolanému.

Takto začíná příběh nových Settlers: Heritage of Kings. Vaším úkolem je nastolit ve Vašem království klid a pořádek. Cestou k nastolení míru budete muset projít celým královstvím a v každé provincii vybudovat fungující města. Ale nebojte se, že by se jednalo jen o donekonečna se opakující budování měst od samého začátku. V každé provincii již nějaká města jsou a úkoly, které budete plnit, se také neopakují. Čeká na Vás dvacet misí s velmi různorodými úkoly. Některé mají bojovný charakter, budete se snažit ochraňovat vesnici či verbovat armádu, v jiných misích zase máte za úkol obstarat určité množství potřebných surovin. Nevyhnete se ani úkolům budovatelským, kdy město potřebuje pomoci dostavět chybějící budovy, na které nemá suroviny.

Herní princip je, jak už jsem zmínila, totálně předělaný - zjednodušený. I nadále se staráte o potřeby vesničanů a dělníků jako v předchozích dílech, ale již nemusíte shánět základní potraviny. Stačí postavit farmu a vesničané se o jídlo přihlásí sami. Každá farma uživí jen určitý počet hladových žaludků, a to jen ve svém okolí. Proto je třeba umístění farem plánovat dopředu, aby byly všechny řádně využity. Další základní stavbou jsou noclehárny, které také musí být co nejblíže dělníkům a fungují na stejném principu jako již zmíněné farmy. Novinkou v tomto díle jsou postavy dělníků – Serfů, které si můžete kupovat pouze ve svém hradě. Umějí základní pokyny – postav, jdi, kácej, stav, doluj apod. Ovšem s těžbou Vám pomohou jen částečně. Mohou těžit pouze na malých nalezištích surovin, které jsou velmi brzo vytěženy, proto je zapotřebí hledat velké doly, které disponují dostatečnou zásobou surovin. Ovšem zde již Serfové těžit nemohou, ovšem můžete tu za jejich pomoci postavit důl, do kterého přiběhne nová pracovní jednotka, kterou již vy nemůžete nikterak ovládat a vše probíhá automaticky. Tady již musíte pomoci Serfů vybudovat farmy a noclehárny, jak jsem již zmínila výše. Tyto budovy je možné do budoucna vylepšovat, ovšem za předpokladu, že již máte vynalezenou technologii. Kupování Serfů, ale nejenom Serfů, ale například i nakupováním surovin na trhu či verbování armády probíhá pomocí peněz. Ty získáváme z daní od našich pracovníků, které můžete regulovat, na druhou stranu však musíme vyplácet žold armádě.

Herní princip je, jak už jsem zmínila, totálně předělaný - zjednodušený. I nadále se staráte o potřeby vesničanů a dělníků jako v předchozích dílech, ale již nemusíte shánět základní potraviny.

popisek Vynalézání technologií - klíč k úspěchu
Jednou z nejdůležitějších budov ve Vašem městečku bude bezesporu škola, později univerzita. Probíhají zde vývoje právě již zmiňovaných nových technologií, pracovních postupů a různých technik ze všech odvětví, díky kterým budete moci do budoucna vylepšovat všechny své budovy. Vývoj těchto technik Vám také zpřístupní možnosti řady nových staveb, které by jste bez příslušné nové technologie stavět nemohli.

Hrdinové a armáda
Každý hrdina je ve své podstatě jedinečný a disponuje zvláštními schopnostmi – u Daria jeho možnost vidění do dálky skrze jeho sokola, Salim umí léčit jednotky a nastražovat pasti, Helias dává požehnání do boje a umí konvertovat nepřátelské jednotky. Ari dokáže zneviditelnit jednotku před očima protivníka a pokud máte velké potíže, zavolá bandity, kteří ji chrání, Erec umí zraňovat všechny své nepřátele v okolí a posiluje jednotky a posledním hrdinou je Pilgrim – zbraňový specialista. Ze začátku máte k dispozici pouze Darea, postupem času se k němu ale přidávají hrdinové (i hrdinka) další.

popisek Co se armády týče, máte dvě možnosti najímání. Buď zvolíte skupinky spolu s kapitánem, nebo pouze najmete kapitána a jednotky k němu dokupujete dle libosti. K dispozici máte střelce, pěchotu, jízdu a dělostřelectvo. Pokud v boji utrpíte nějaké ztráty mužů, můžete si je později opět najmout až do plného počtu. To se opravdu vyplatí, protože budou přiřazeny zpět ke svému kapitánovi, který postupem času získává cenné zkušenosti. Čím zkušenější kapitán, tím více vojáků pod sebou může mít. Mnoho z Vás potěší i to, že ve hře je na výběr hned z několika formací armády – obranná, útočná, pochodová a obranná svého kapitána – zde je kladen důraz hlavně na ochranu velitele. Armáda je zde ovládána podobně jako v jiných RTS – určíte jí cíl cesty, nebo jen necháte hlídkovat. Jedná-li se o nějakou větší bitvu, je téměř nutností poslat do ní nejen svou armádu, ale i své hrdiny – nejen kvůli jejich zvláštním schopnostem, ale i proto, že disponují mnohonásobně vyšší výdrží. Pokud Vám zemře hrdina, nezoufejte, hra tím nekončí. Všichni hrdinové mají regenerační schopnosti a po odchodu nepřátelské armády opět oživnou. Hra stojí i padá s tím, zda-li dokážete ubránit Váš hrad. Prohrajete tedy až v případě, že Váš hrad lehne popelem.

Další mise a multiplayer
Multiplayer je u takovéhle hry téměř nutností. Můžete hrát buďto po internetu, nebo po LANu s až 8mi protihráči. U multiplayerové hry máte na výběr tři možnosti jak hru hrát. První z možností je zničení ostatních protivníků, další pak vynalezení všech nových technologií na univerzitě nebo hodinově omezená hra, kde vyhraje ten, kdo získá nejvíce bodů. Po dohrání hry můžete hrát samostatné mapy – je jich dalších 20, takže na nějaký čas Vám zcela jistě vystačí.

popisek Grafické zpracování a zvuková kulisa
Jak jsem se již zmínila, Settlers: Heritage of Kings disponuje - na rozdíl od svých starších předchůdců - kompletní 3D grafikou. Pohled kamery je během hry v podstatě z jednoho úhlu, můžete si však libovolně okolí přibližovat a oddalovat, či klávesou Insert natočit pohled o 90 stupňů doleva a klávesou Delete naopak doprava, tento pohled však nevydrží a po puštění klávesy se vrátí do pohledu standardního. Animace dělníků je velmi povedená a detailisté určitě ocení i takové vychytávky, jakými jsou stíny postav, odlesky, vlnící se voda apod. Nechybí zde ani tři různá počasí – déšť, zima a léto. Zima negativně ovlivňuje stavbu a pohyb dělníků, vše trvá o poznání déle. Zvuková kulisa se mě osobně velmi líbila. Jedná se o takový styl hudby, pod kterým si velmi dobře představíte dobovou atmosféru. Zkrátka – honosná, dobová, nerušící hru, ba naopak je velmi zpříjemňujícím faktorem.

Animace dělníků je velmi povedená a detailisté určitě ocení i takové vychytávky jakými jsou stíny postav, odlesky, vlnící se voda apod.

Zklamání či úplně jiná hra?
Pro skalní příznivce série Settlers bude toto pokračování zklamáním. Pryč jsou doby, kdy jste museli řešit složité výrobní řetězce, abyste své pracovníky nakrmili. Nepotkáte zde ani oblíbené oslíky na převážení surovin, každý dělník si vše obstará sám. Zkrátka nejedná se už tak o budovatelskou strategii, jako spíše o RTS. K celkovému hodnocení hry dodám, že pokud jste sérii Settlers nehráli, či Vám nezáleží na takových vypiplanostech, jakými předchozí díly disponovaly, klidně si přičtěte k celkovému hodnocení dalších 10%.

Autor:
 

Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

79 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 328 čtenářů

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

RECENZE: Kdyby vyšel Half-Life letos, vypadal by jako Metro: Exodus

Metro: Exodus

Čekali jsme hodně, ale dostali jsme ještě víc. Po patnácti letech od vydání Half-life 2 se konečně objevila hra, která...

Další z rubriky

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

F1 2013

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

Najdete na iDNES.cz