Gothic 2: Die Nacht des Raben
Gothic 2: Die Nacht des Raben
IDDK Group 01.01.1900 PC
Situace okolo datadisku
Přestože datadisk na famózní RPG Gothic 2 od německých „Piranha Bytes“ oficiálně vyšel už před pěknou dobou, většina českých hráčů si ho stále neměla možnost zahrát. Proč? Většině z vás to už asi došlo po přečtení nadpisu – ano, datadisk vyšel pouze v němčině! Přestože vývojáři oznámili práce na anglické verzi prakticky ihned po vydání německé verze, hráči z jinaknežněmecky mluvících zemí se ho ještě nedočkali a možná ani nedočkají. Piranha Bytes totiž oficiálně oznámili práci na Gothicu 3, čímž byla anglická lokalizace datadisku „pozastavena“ a všichni dabéři byli přesunuti k vývoji trojky. Nejprve chodily od vývojářů zprávy, že je lokalizování pozastaveno pouze dočasně, ale nakonec přišla šokující zpráva, že se projekt ruší a anglicky tak datadisk nikdy nevyjde. Na několika herních serverech se sice krátce na to objevily zprávy, že úplné zrušení se nekoná a že práce na anglické verzi datadisku opět započnou po vydání trojky, ale tomu věří už jen málokdo. Naštěstí vývojáři dali volně ke stažení modifikační nástroje, které si výborně osvojila partička lidí a pod názvem „Gothic 2 Addon’s Translation Team“ stvořili amatérskou angličtinu, díky které je datadisk přístupný daleko větší skupině lidí. Nutno podotknout, že překlad je velmi kvalitní a až na pár překlepů perfektní (na druhou stranu já umím německy maximálně nadávat, takže nevím, jestli je to přeloženo úplně doslovně, ale pochopil jsem všechno a nenarazil jsem na nějaké hrůznosti nebo nepřeložené části). Bohužel u nás se datadisk neprodává, ale v dnešní době není problém si ho přes internet objednat třeba od našich sousedů z Německa nebo Polska. Tolik tedy k situaci okolo pozdní recenze na datadisk a teď už se pojďme podívat, co si pro nás datadisk přichystal nového.
Pokud si dobře vzpomínáte na konec dvojky, měla také otevřený konec, ale na to, jak to celé dobrodružství dopadne si asi budeme muset počkat opravdu až na trojku, protože „Noc Havrana“ nepřidává kus příběhu na konec, ale implementuje se přímo do celé hry.
Rovnou do datadisku? Kdepak!
Některé datadisky fungují tak, že zakončí ne tak úplně dokončený děj a v podstatě jen doplní konec (jako například u Diabla 2, kde datadisk přidal pátý akt a zakončil příběh smrtí Baala). Pokud si dobře vzpomínáte na konec dvojky, měla také otevřený konec, ale na to, jak to celé dobrodružství dopadne si asi budeme muset počkat opravdu až na trojku, protože „Noc Havrana“ nepřidává kus příběhu na konec, ale implementuje se přímo do celé hry. To znamená, že k hlavnímu příběhu datadisku (a do nového světa) se dostanete už někdy v polovině hry (jde to i dřív, ale to byste se asi moc nechytali). Z tohoto důvodu není možné pokračovat s postavou, kterou jste měli uloženou z Gothica 2, ale budete muset začít úplně novou hru. Co nám tedy datadisk přináší nového? Je toho opravdu hodně. Tak za prvé je to „Jharkendar“, na který se teď podíváme podrobněji.
Jharkendar – co nás tam čeká?
Jharkendar je vlastně část ostrova, na kterém je Khorinis a další známá místa, ale běžnému obyvateli je nepřístupný, protože se tam dá dostat pouze lodí (kterých v Khorinisu v poslední době moc nekotví). Naštěstí je ještě jeden způsob, jak se tam dostat, ale na ten už určitě přijdete sami. Nový svět je vyveden skutečně skvěle, jak po stránce grafické, tak po stránce designu. Objevíte se v podstatě v jeho středu a je jen na vás, kam se vydáte nejdřív, jestli do nebezpečných bažin, kde je tábor banditů nebo třeba na druhou stranu do vyprahlého kaňonu se skřety a další havětí. Pro rychlejší přesun v tomto světě nebudete používat runy, ale teleporty, které budete postupně aktivovat speciálními kameny (pro znalce jsou to kameny, díky kterým byla vytvořena bariéra v prvním díle – „Focus Stones“). Pochopitelně se po Jharkendaru nebude provházet jako na dovolené, takže kdo nám putování bude ztěžovat? Najdeme tu například jakési obří kudlanky, bažinné golemy i žraloky, ohnivé démony, kamenné strážce nebo třeba pouštní ještěry. Je skutečně na co se těšit. Graficky mě datadisk také mile překvapil. Celý Jharkendar není jen jedno jednotvárné prostředí, ale najdeme tu jak vlhkostí nasáklé močály, taky část pouště, tropickou pláž, krásně zelené lesy, rozpadlé chrámy, apod. Radost pohledět.
A jak se změnily věci v Khorinisu a okolí?
Naštěstí se tvůrci nesoustředily pouze na nový svět, ale upravili spoustu věcí i v tom stávajícím. Přidali spoustu questů, některé upravili (zvýšením/snížením obtížnosti, jinou odměnou, přidali další možné řešení, apod.), v rozhovorech jsou nové možnosti (poznáte to podle toho, že budou mluvit německy :), potkáte nové postavy, apod. Jeden z hlavních úkolů datadisku je vyřešení záhady mizejících občanů Khorinisu. S většinou lidí si o tom můžete promluvit, někteří vám řeknou o svém zmizelém kamarádovi nebo vám řeknou svůj názor, atd. Nastaly tu i některé designové změny. Některé lokace byly předělány (některé pouze neznatelně, někde je to vidět na první pohled, jedna lokace byla úplně překopána (doslova :))). Spousta věcí, které byly pouze malou vložkou ve dvojce zde má klíčový význam (kamenné kruhy, odměna na vaši hlavu, …). Změn jsou skutečně tuny a většinou jsou pozitivního charakteru. Neutrpěla tím ale hratelnost?
Hra je několikanásobně obtížnější a tam, kde jste dříve procházeli s jednou rukou v nose budete mít velké problémy. Až se poprvé setkáte se skřetem nebo se „Seekerem“, budete se muset hodně ohánět, abyste přežili.
Stejně dobrá hratelnost jako předtím?
Tak a tady nastala jedna klíčová změna. Vývojáři vyslechli volání hráčské komunity a změnili obtížnost a to tak že velmi. Hra je několikanásobně obtížnější a tam, kde jste dříve procházeli s jednou rukou v nose budete mít velké problémy. Až se poprvé setkáte se skřetem nebo se „Seekerem“, budete se muset hodně ohánět, abyste přežili. Ze začátku to sice ještě moc znát nebude, ale pocítíte to ale ihned, jakmile opustíte relativně bezpečné hranice města a vejdete do divočiny. Zapomeňte na hejna několika neškodných mrchožroutů, teď narazíte na „Wargy“, „Snappery“, „Lizardy“ a další potvory a až budete bojovat s drakem, bude se vám až točit hlava z jejich neuvěřitelně rychlé regenerace zdraví. Abyste se vůbec probojovali dál, musíte na mít ty správné nástroje, což ale nebude problém, protože na rozdíl od dvojky, si ihned na začátku můžete koupit opravdu kvalitní zbraně (pokud na ně budete mít). Bohužel je ale hodně dlouho nebudete moci používat, protože nároky na jejich používání jsou skutečně krvavé.
Dalších novinek je spousta, takže jen namátkou. Spousta zbraní je tu nových, novinkou je bonus nebo postih k některým vlastnostem u některých z nich. Sílu a obratnost lze zvednout až do hranice dvou set bodů, ale nebude to tak jednoduché jako dříve, protože lektvary na trvalé zvýšení vlastností jsou vzácné jako šafrán a mají menší účinek, vzácné rostlinky jsou ještě vzácnější a často o ně budete muset bojovat. Pokud postoupíte na další úroveň, dostanete sice jako dříve deset tréninkových bodů, za které vás můžou některé NPC vycvičit třeba v používání některých zbraní, naučí vás brát ze zvířat trofeje nebo třeba jen zvednou obratnost, sílu nebo maximální množství many, ale čím lepší v dané činnosti jste, čím bude další trénink náročnější na tréninkové body, takže koncem dáte třeba za dalších pět bodů obratnosti dvacet tréninkových bodů a to už není moc fér. Z některých kosmetických změn bych jmenoval třeba možnost obětovat trvale několik svých životů za dost peněz u soch Beliara, kterých je teď rozseto po ostrově několik, opasky jako další součást výbavy (štít se bohužel stále nekoná), návrat spousty starých známých postav z Gothica 1 (Thorus, Cavalorn, Saturas, …) nebo třeba další možné řešení některých úkolů (například poprvé se lze do Khorinisu dostat už čtyřmi způsoby, Harada lze přesvědčit třemi způsoby, apod.).
Další aspekty
Grafika je v podstatě stejná jako u dvojky, tedy skvělá a navíc uvidíte spousty nových prostředí. Co se týká zvukové stránky hry, tak datadisk je namluven skutečně výtečně. Sice se vám bude tlouct dohromady angličtina a němčina, ale za chvíli si na to zvyknete a navíc je znát, že oboje namlouvali profesionálové. Hrací doba je také slušná – pokud budete hrát skutečně poctivě, na další třicet hodin se dostanete úplně v pohodě, takže pokud chcete jako já otočit Gothica 2 i s datadiskem od začátku až do konce, počítejte s víc jak stovkou hodin čistého času a to už je pořádná porce!
Verdikt: Co napsat na závěr? Pokud se vám Gothic 2 líbil, bude se vám líbit i datadisk a bude vám úplně jedno, že mluví německy. Pro mě osobně byl Gothic a Gothic 2 jednou z nejlepších her všech dob. S datadiskem není co řešit a dvojka se tak usídlila v mém osobním TOP 5 žebříčku. Závěrečné hodnocení berte trochu rezervou, protože hodnotím pouze datadisk. Komplet Gothic 2 i s datadiskem bych neváhal ohodnotit ještě tak o deset procent lépe. Nebýt místy skutečně krvavé obtížnost, šlo by hodnocení ještě o několik bodíků výš. Pro RPG pozitivní jedince naprosto nezbytná nutnost!
{NADPIS}
{POPISEK}
Amouranth vydělala balík na bitcoinech, chce pomáhat zvířatům
Americká streamerka Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, nespoléhá jen na své fanoušky a obří příjmy, které jí plynou z platforem Kick a OnlyFans, obratem...
Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci
V prosinci se staneme slavným archeologem Indiana Jonesem, členem speciálních jednotek, superhrdinou od Marvelu či samurajem. Vyberete si z prosincové nabídky her? Pro vašeho favorita hlasujte na...
{NADPIS}
{POPISEK}
Dvacet nejzásadnějších her roku 2004. Zvolte tu nejlepší
Dvacet let vypadá jako dlouhá doba, na mnohé hity tehdejší doby ovšem vzpomínáme dodnes. Světlo světa tehdy spatřil například kultovní World of Warcraft, graficky revoluční střílečky Far Cry,...
O víkendu se zrodily dva masivní herní hity
Výrazné přízni hráčů se těší nejenom free 2 play kooperativní střílečka s postavami ze světa Marvelu, ale zejména očekávaná diablovka Path of Exile 2.
Posune zase herní průmysl? Autor PUBG experimentuje s virtuální planetou
Jeho PlayerUnknown’s Battlegrounds před sedmi lety zpopularizovaly žánr battle royale stříleček a umetly tak cestičku hrám jako Fortnite nebo Apex Legends. Dnes Brandan Greene vidí budoucnost v...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!