Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

FireStarter - zajímavý mix akce a RPG

  12:00
Firestarter se na první pohled dá nejlépe zařadit do davu akčních her, ovšem vykukuje z něj minimálně netradiční implementací lehkých RPG prvků, které v jeho žánru rozhodně nejsou pravidlem. Jak se to celé povedlo?

Firestarter První zvěsti o akční hře Firestarter se datují asi dva roky zpátky, kdy tento titul patřil k poměrně obletovaným a očekávaným. Časem, s přibývajícími změnami konceptu (často nebylo jasné, o co v dané chvíli šlo) a rostoucí dobou ve vývoji však informace ustrnuly a pozornost se přesunula k nově ohlášeným a nutno říci, že i ambicióznějším akcím jako je například S.T.A.L.K.E.R: Oblivion Lost, shodou okolností rovněž od ukrajinského studia GSC Gameworld. Ta po jeho ohlášení odsunula Firestarter do jisté míry na druhou kolej, kde zůstal až do vydání, které nadešlo právě v minulých dnech. Zda se tato akce stane příjemným překvapením, jehož úspěch se však před lety očekával či naopak propadne na celé čáře v důsledku zanedbané práce, se dozvíte z dnešní recenze.

Příběh je rozhodně netradiční, i když do chvályhodné škatulky originálních a přehnaně zajímavých se ani omylem řadit nemůže. Ona netradičnost spočívá především v tom, že hrajete vlastně za sebe, tedy hráče počítačových her, což dozajista příjemně přidá na tolik potřebném sžití se s hlavním hrdinou, v němž by vůbec neměly být žádné překážky. Budoucnost, jak je z hry patrnéFirestarter , je pro hry jako stvořená a většina lidí má již mnohé zkušenosti s populární virtuální realitou, která je provozována výkonným přístrojem Firestarter, jenž je ovšem cíleně nakažen virem a vaše náruživé hraní se ve zlomku sekundy změní v boj o život podmíněný opuštěním přístroje do 48 hodin. Ale není to tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát, jelikož se zrovna nesimulovala mírumilovná závodní hra, nýbrž nervydrásající akční rubačka, jejíž - do této chvíle virtuální - terče procitnou do podoby krvelačných bestií, jimž nejde o nic jiného, než o váš život. Hráč si tak musí sáhnout až na dno svých možností a vytáhnout ze sebe i tu nejspodněji zahrabanou schopnost, aby unikl z útrob zhoubně nakažené mašiny.

Jakási kampaň tedy tvoří jádro singleplayerové hry. Hráč si musí nejdříve vybrat postavu, s jejíž pomocí by rád bojoval. V tomto ohledu nabízí hra poměrně slušné (6) množství jakž takž diferenciovaných postav, mezi něž patří mariňák, což je nejvyrovnanější postava ve hře, ale nedisponuje takřka žádnými výraznějšími schopnostmi ani přednostmi. Něco podobnéhoFirestarter je i policeman, jenž má však alespoň možnost používat dvě zbraně zárověń, a to ho minimálně trošku odlišuje od relativně nudného předešlého kolegy, který, jak už jsme si řekli, představuje zlatou střední cestu. Ovšem o zábavě v jeho kůži by se dalo s úspěchem pochybovat, jelikož takřka do puntíku eliminuje solidní novoty oproti slušnému davu podobných her, které systém Firestartera přinesl a zároveň jimi dokáže i zaujmout. Dalším charakterem je agentka, jíž je vlastní agilnost, na druhé straně jí její rychlé pohyby znemožňují používat těžší zbraně a rovněž si může jen zdát o určitých dovednostech, o nichž bude řeč později. Na řadě je cyborg, jehož největší předností je rozhodně skvělé brnění a využívání všech možných zbraní, na něž si jen vzpomene. Gunslinger je podle manuálu nejlepší postavou ve hře oplývající vynikající pohyblivostí i přesností střelby, jenže aby byla zachována rovnoprávnost a balanc hry, je mu upřeno střílet z těžších kvérů. Jako posledního jsme si nechali mutanta, který zřejmě zaujme největší procento hráčů díky nadstandartnímu páru rukou, jež mu mutací narostly, zároveň mu umožňující současné využití až čtyř zbraní, což z něj dělá jasnou mašinu na smrt. Jak už jsme naznačili, většina postav se liší a oplývá možnostmi, které ostatní třeba nemají, což z Firestartera, alespoň pro jeho fanoušky, činí jasnouFirestarter volbu a vzhledem ke krátkosti kampaně i nutnost více zahrání, tedy v případě, že mu přijdete na chuť a v tom právě může být háček.

Překvapením jsou rozhodně zabudované RPG prvky, jež bych u podobné hry ani v nejmenším neočekával, což však nutně neznamená, že by Firestarteru škodily, ba právě naopak, jedná se o jeden z lepších ve hře obsažených prvků. V minulém odstavci jsme si pověděli již o výběru postavy, což role-playing efekty do jisté míry předurčuje a naštěstí nezůstává jen u nich, charaktery je nám umožněno posilovat ve dvou kategoriích, a sice v oblasti dovedností a atefaktů, následovně využitelných při speciálních schopnostech. První skupina dovedností nepřináší nic moc nového. Jedná se jen o vylepšování určitých schopností, které jsou zpřístupňovány na základě získávaných zkušeností. Je jich poměrně slušné množství a nepočítejte s tím, že byste za jedno tažení ozkoušeli všechny, což není možné prakticky, ale ani teoreticky a více to tak nahrává do karet již zmíněné, jinde tolik opěvované a často nesamozřejmé znovuhratelnosti. Pokud žádáte názorný příklad, můžeme předhodit například nejrůznější zlepšení střelby, brnění, možnost uhýbání střelám atd. Jedná se o pasivní záležitosti, tudíž se rovnou po jejich "zakoupení" projevují ve hře, bez nutnosti Firestarter je nějak aktivovat. To už je ale potřebné u artefaktů roztroušených po úrovních, které navíc podmiňují úspěšné dokončení kampaně, jelikož v případě, že se v aréně objeví, což je vám dosti zjevně naznačeno, musíte ho tak jako tak sebrat, navíc v časovém limitu, jinak hra končí nezdarem, lépe řečeno nahranou pozicí, jež se sama ukládá při objevení těchto starodávných komodit. Navíc se občas za jejich úspěšné sbírání dočkáte odměny v podobě speciální schopnosti přímo závislé na omezené psi energii. Jedná se například o Terminator, při jehož aktivování je označena daná nestvůra, na níž nešetrně zaútočí i dosavadní nepřátelé, což vám dá čas na doplnění zásob, případně i menší odpočinek. Mnohem drastičtější následky má pak Annihilator, jenž disponuje tou bezvadnou možnost pobití všech nestvůr v dohledu. Klasikou je pak neviditelnost či užitečný teleport. Věřte, že všech zmíněných vymožeností budete využívat měrou vrchovatou, jelikož Firestarter není, hlavně na vyšší obtížnosti (celkem 5) procházkou růžovým sadem, a tudíž se každé byť sebemenší zvýhodnění či pomoc dá vyvažovat zlatem.

Úrovní je celkem šestnáct a dělí se na čtyři části.Firestarter Pokud se jednoduchou matematikou dostáváte k logickému číslu čtyř arén na jednu část, musíme vás opravit. Autoři se totiž rozhodli vytvořit poslední úrověň jako samostatný celek, a tak další tři skýtají potyčky rovnou na pěti bojištích. Epizody se odehrávají v technologicky přesně vytvořené průmyslové zóně, totalitním impériu, vesmírné stanici a v jakémsi koloseu, kde svedete tuhý závěrečný souboj. V souvislosti s designem úrovní mě napadá slovo kontroverzní, které je pro návrh lokací typické. Nejedná se mi ani tolik o samotné grafické provedení, které se dá označit za velice povedené, spíše o jeho samoúčelnost a minimální vyzývavost. Nejmarkantnější problémy jsou zřejmě v průmyslové zóně, jež se skládá z neustále stejných, časem fádních kreací z na sebe kolmo vytvořenými chodbami i identickými místnostmi. Naštěstí platí, že to lepší si tvůrci nechali do pokročilejších fází, přičemž hlavně impérium a koloseum se dají označit za nadprůměrné, nicméně ve srovnání se současným standardem, chcete-li širší špičkou tvořenou především starým, ale pořád dobrým Quakem 3 nebo UT 2003, neznamenají žádný výraznější skok ani krok kupředu, spíše se zaměřují na kopírování již vzniklých motivů. A to je pro budgetovku, jakou se Firestarter postupem času stal, typické a těžko mu to mít za zlé. Za zmínku ještě stojí i Firestarter rozparcelování samotných úrovní na více zón, jež se časem otevírají, čímž postupně rozšiřují hráčovo pole působnosti. Podobný systém se mi ovšem příliš nezamlouvá a jedná se spíše o takovou designerskou a programátorskou berličku vytvořenou za tím účelem, aby se člověk v mnohdy nešikovně vytvořených úrovních nezamotal. K tomu slouží rovněž nepřehledná mapa, která zabírá hlavní část HUDu, ovšem v celkovém součtu je, díky malému měřítku a naprosté nepřehlednosti, spíše na obtíž. Pokud by ve hře nebyly obsaženy artefakty, jejichž sbírání je klíčové, byla by celá mapka v té současné podobě k ničemu, i když se ji autoři snaží využívat, vedle zobrazování nepřátel, i k zakreslení míst, kde se nachází zbraně, na jejichž zjevení jste neelegantně upozorněni zastavením v jádru jinak svižné hry.

Nepřátelé v singleplayeru nejsou klasičtí boti známí z her jednoho hráče vytvořených pro primárně multiplayerové tituly, k nimž by kdekdo mohl zařadit i Firestartera. V době strávené s hrou jsem si stačil uvědomit, že tvůrci vlastně nevěděli, co chtějí a vytvořili tak vlastně single i multiplayer shodné hodnoty, ovšem oba se řadí spíše do mírně nadprůměrných sférFirestarter a mnohem lepší by bylo, kdyby byla alespoň jedna část skutečně dobrá. Takhle si zastřílíme proti rozličným nestvůrám a mutantům, kteří jsou sice vymodelováni a rozpohybováni se smyslem pro detail, ovšem minimálně jejich respawnování je sporadické. Na výskyt stvůry jste jako na všechno upozorněni hrou. Nepřítel se objevuje občas velice dlouho, což vidíte v jakémsi názorném procesu tvoření a když už je konečně vygenerován, vrhne se na vás vší silou. Neexistuje zde žádné kooperování, všichni jdou prostě po vás hlava nehlava. K plusům tohoto chování se řadí tím tvořená dynamičnost a to, že jste skutečně neustále pronásledováni. Vůbec není možné se schovat, protivníci mají totiž jakýsi "šestý smysl", jímž si vás pokaždé najdou. K dobru se hře musí připočítat i jejich slušná variabilita, kdy se dočkáme skutečně zajímavých kreací.

Multiplayer bude zřejmě tou věcí, k níž se fanoušci hry po důkladném provaření singlu přesunou. A musím říci, že by je neměl nijak výrazně zklamat. K dispozici je klasický deathmatch, ovšem jeho týmová odnož ani boj o vlajku zde nenajdete. Dalším módem je zábavný Cooperative, kdy hráči spolupracují a plní zadané úkoly. Je možné hru dokonce uložit a pokračovat ve stejné formaciFirestarter jindy. Je zřejmé že právě tato varianta si najde nejširší publikum, jelikož se při ní dá zažít poměrně hodně zábavy. Hunting si zakládá na lovení nestvůry a Slaughter je pak souboj mezi hráči, kdo zabije nejvíce monster. Síťový kód se nemá za co stydět a v mém případě fungoval dobře, jen zde bylo příliš málo lidí ochotných hrát, což pro žádnou komunitu není dobrá zpráva.

Technická stránka věci je jako všechno ve Firestarteru rozporuplná. Pomineme-li nevýrazný zvuk a jen občas povedenou hudbu, zůstane nám grafická stránka, která již stojí za podrobné prozkoumání. Z obrázků se může zdát, že je vše v naprostém pořádku a ono by asi i bylo, vždyť prostředí je povětšinou hezky, mnohdy i krásně provedeno, textury mají vysokou kvalitu, efekty nejmodernějších grafických karet se to jen hemží a modelům zbraní a nepřátel pak také není co vytknout. Nejen toto, ale i lenost programátorů či absence betatesterů si vybrali vysokou daň v podobě víceméně cukavého enginu, který pro podobně svižnou záležitost nikdy nznamená nic dobrého. Bohužel Firestarter se mu nevyhnul a i na Firestarter slušně výkonných počítačích se ve vyšších rozlišeních počínaje 1024x768 cuká, a to s větším počtem nepřátel na obrazovce, někdy dokonce poměrně hodně; naštěstí se jedná jen o výjimky. Snad se tento nepříjemný neduh opraví patchem, alespoň do té doby bych doporučoval s koupí počkat. Můj počítač disponuje grafickou kartou od ATi a k naprosto plynulé hře nepomohla ani srážka rozlišení a efektů, ale při testech na stroji vybaveném kartou nVidia bylo vše v relativním pořádku, takže bych doporučil ozkoušet demo, na němž se jasně projeví, zda si váš počítač s touto hrou poradí bezproblémově či ne, v prvním případě si k hodnocení přičtěte 3-5%. Sluší se ještě říci, že přímo ve hře se nachází i solidní benchmark, který se rovněž nevyhnul menšímu cukání, i když měří hodnoty, za kterých by k němu docházet nemělo. Ani skutečnost, že k úspěšnému spuštění hry je nutné vlastnit Windows 2000 či XP, nepotěší, jelikož, vzhledem k cenám microsoftích produktů, existuje pořád slušné množství lidí vybavených starší verzí.

Dohromady to s Firestarterem nevypadá nijak světoborně. Nerad bych, aby recenze vyznělo v to, že se jedná o špatnou hru, to určitě ne. Na hodně výkonných počítačích nabízí solidní dynamickou a na mozek nenáročnou zábavu, ale ani s přihlédnutím k zajímavým a dobře implemetovaným RPG prvkům, se nejedná o nic extra mimořádného, co by každý správný pařan měl mít ve své rozsáhlé sbírce. Úrovně jsou kolem a kolem spíše průměrné, dynamika dostává citelné rány nešetrným zařazením jistých zpomalovacích efektů a především nevyladěnou technickou stránkou věci. Na základě těchto informací, nechť si každý udělá svůj názor a případně si celkem levného Firestartera pořídí. S čistým svědomím ho ale doporučit nemohu.

FireStarter
Minimum: CPU 800, 128 MB RAM, 3D karta
Optimum: CPU 2500, 512 MB RAM, 64MB 3D karta
Multiplayer: ano
Další informace: demo / screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: GSC Gameworld / Russobit-M
Distributor v ČR: US Action
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Nadprůměrná adrenalinová akce s několika RPG prvky, ale také s množstvím chyb.
Hodnocení: (info) 64%
Autor:
Témata: virtuální, Virus
  • Nejčtenější

Jeden z nejhorších filmů vůbec slušně vydělává i po 30 letech od natočení

První filmová adaptace kultovní bojovky Street Fighter z roku 1994 se umísťuje v žebříčcích...

Tajný playstation se prodal v přestrojení jako ohřívač pizzy

Na aukčním portálu eBay kdosi vydražil vývojářskou verzi konzole PlayStation 5. Jelikož je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třicet her, na které nejraději vzpomínám

Pokračuje oblíbený seriál, který vám představí další třicítku her, které provázely životem naše...

Vědec vymyslel, jak převést celý svět do Minecraftu

Americký student vymyslel způsob, jak volně dostupné mapy z Google Earth převést do krychličkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z milovníků umění až na nejvíce nenáviděnou firmu USA. Příběh Electronic Arts

Americká společnost Electronic Arts funguje na trhu už přes 40 let a spoustu jejích značek za tu...

Rychlý pád až na dno. Streamer má po kariéře kvůli obtěžování nezletilé

Herní streamer Herschel Beahm známý pod přezdívkou Dr Disrespect si vydobyl popularitu a bohatství...

Budování zábavního parku Planet Coaster 2 láká na vodní atrakce

Populární strategie Planet Coaster, v níž si hráči navrhují a provozují vlastní zábavní park, se...

Na New York opět útočí mutanti, zastavit je musí Želvy Ninja

Na loňský animák Želvy Ninja: Mutantí chaos naváže letos v říjnu mlátička Teenage Mutant Ninja...

Tajný playstation se prodal v přestrojení jako ohřívač pizzy

Na aukčním portálu eBay kdosi vydražil vývojářskou verzi konzole PlayStation 5. Jelikož je...

Podle chirurga z modelace ženských zevních genitálií profitují i muži
Podle chirurga z modelace ženských zevních genitálií profitují i muži

Stále více žen vyhledává plastickou chirurgii genitálu. Podle renomovaného plastického chirurga Svatopluka Svobody se pro ni pacientky rozhodují...

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Jeden z nejhorších filmů vůbec slušně vydělává i po 30 letech od natočení

První filmová adaptace kultovní bojovky Street Fighter z roku 1994 se umísťuje v žebříčcích nejhorších snímků všech...

Oběti žrali vepři. Hororové zlo páchal sériový vrah ve svém Prasečím paláci

Injekce, motorové pily, sexuální orgie, motorkáři. A hladoví vepři. Scény, při nichž vyhasínaly životy vancouverských...