Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Counter-Strike 1.4 - král mezi mody

  12:00aktualizováno  15. února 2003 2:51
Nedávno jsme vám přinesli první informace a dojmy z nové verze multiplayerového modu Counter-Strike a dnes pro vás máme vyčerpávající recenzi. Pojďte se tedy společně s námi podívat, jak vylepšený a hratelný je oblíbený boj mezi speciálními jednotkami a teroristy. Rozhodně nebudete litovat.

Counter-Strike 1.4 Je tomu již déle než měsíc, co se objevila nová a nutno říci, že velmi dlouho očekávaná verze nejhranější modifikace na světě - Counter-Striku (CS). Tato verze by měla být předposlední čistou verzí CS, protože od přespříští, tj. od 1.6, by mělo dojít ke sloučení CS a připravované hry Counter-Strike: Condition Zero. (Verze 1.5 by měla podle posledních zpráv vyjít během příštího týdne). Tohle vše je ale zatím hudba budoucnosti, takže se pojďme podívat na to, co nám nabízí momentálně aktuální 1.4. A že toho není málo!

Ještě než začnu, dovolím si malou odbočku. Nepředpokládám, že by čtenáři Bonuswebu CS neznali, ale doposud zde tomuto fenoménu nebylo věnováno tolik místa, kolik by si zasloužil. Dříve než se tedy pustím do novinek, které verze 1.4 přináší, pojďme si povědět o CS jako takovém. Modifikace geniálního Half-Lifu vychází z tisíckrát omletého klišé souboje policejních jednotek s organizovanými teroristickými skupinami, které je ale v tomto případě servírováno prakticky bezchybně. Ve hře mají obě strany různé úkoly a podle jejich plnění či neplnění a také podle počtu eliminovaných nepřátel získávají jednotliví aktéři a týmy peníze, za které následně nakupují vybavení, a tak pořád dokola. Jak vidíte, nic světoborného, ale jak se říká, v jednoduchosti Counter-Strike 1.4je síla a toto tvrzení CS více než potvrzuje.

Během své existence se modifikace dočkala již dobré desítky updatů a kdybyste nyní viděli obrázky z ranných bet, nevěřili byste, že se jedná o jednu a tu samou hru. (Víte například o tom, že měla dříve M4A1 zoom? :-) Každý z nových patchů bývá většinou doprovázen bouřlivými diskusemi celé CS scény o tom, kterak ta či ona změna zasáhne do vyváženosti hry a jak ji vylepší nebo jí naopak ublíží. Po týdnech reptaní to ale nakonec dopadá pořád stejně - většina si na novou verzi zvykne a menšina, která ne, si najde jinou zábavu. :-) A nejinak tomu je i u verze 1.4, která se před samotným vydáním dočkala betaverze, jež byla distribuována přes speciální prográmek Steam od Valve a notně rozebírána všude, kde se dalo. :-)

Bezesporu nejdiskutovanější změnou, jejíž probírání zahltilo snad všechna oficiální i neoficiální fóra věnovaná CS, je nový model skákání. V předchozích verzích jste nebyli nijak omezováni a mohli jste si skákat, kdy jste chtěli a jak dlouho jste chtěli. Jediným omezením byla snížená přesnost zbraní ve výskoku, což se více méně netýkalo pistolí a SMG. Možnosti neomezeného skákání bylo ale zneužíváno k takzvanému bunny hoppingu, což bylo využívání chyby v enginu Counter-Strike 1.4Half-Lifu, kdy se dalo pomocí speciální kombinace směrových šipek, skoku a otáčení myši dosáhnout daleko vyšší rychlosti při přesunech z místa na místo. Autoři CS se rozhodli bunny hoppingu zamezit již v 1.3, ale nepovedlo se jim to, takže přistoupili k poměrně drastické metodě omezení rychlosti při dopadu ze skoku. V 1.4 jste tedy již po prvním skoku poměrně výrazně rychlostně penalizováni a navíc již na podruhé nevyskočíte tak vysoko. Dostat se do některých výše položených míst je tedy nyní daleko náročnější a vyžaduje to vyšší skill a lepší časování jednotlivých skoků než dříve. Omezení rychlosti lze sice částečně vykompenzovat skrčením se během skoku a dopadnutím do sedu (možná se jedná jen o můj subjektivní pocit) a taktéž delším pobytem ve vzduchu, to jest skákáním z výše položeného místa na nižší, ale to se zase nedá využívat vždy.

Osobně se mi nejdříve omezené skákání a hlavně rychlostní penalizace vůbec nezamlouvaly, ale po čase jsem zjistil, že se vlastně nic tak hrozného nestalo. Skok se dá využívat prakticky stejně jako dříve (například k prozkoumání notoricky známých kempících placů, k nečekaným výskokům z míst, kam většinou nepřítel míří atd.) a Counter-Strike 1.4akorát ubylo zbytečného poskakování. Kvůli skákání se taktéž trochu změnila místa prvních kontaktů v některých mapách, ale to už bychom zabíhali do příliš velkých podrobností.

Proti změně v systému skákání se ze začátku zvedla poměrně velká vlna kritiky a na profláknuté petiční adrese www.peticeonline.com se dokonce objevila žádost o odstranění tohoto systému a návrat ke klasickému poskakování, kterou podepsalo mnoho hráčů. Jak ale přibývají dny ode dne vydání, protesty slábnou, protože si už zvyklo příliš mnoho lidí. Navíc pokud by někdo bez neomezeného skákání opravdu nemohl být, existuje utilitka, která umožňuje skákat jako dříve. Jediný problém je, že musíte nalézt server, který jí má nainstalovanou. :-)

Zanechme nyní polemiky o skákání a pojďme se podívat na další výraznou změnu - upravenou přesnost některých zbraní. A začněme pěkně popořadě od pistolí. Ve verzi 1.3 se s nimi dalo poměrně slušně konkurovat automatickým zbraním, protože měly i při velké rychlosti střelby poměrně solidní soustřel. V 1.4 to jde již hůře, došlo totiž k omezení jejich přesnosti, takže již nejsou tak dobré jako dříve. Counter-Strike 1.4V kombinaci s další novinkou, kterou je dynamický záměrný kříž, který se zvětšuje a zmenšuje v závislosti na pohybu, pozici z jaké střílíte a délce střelby (lze vypnout:-) jste nyní ještě více nuceni střílet pomaleji a přesněji pokud možno v kleče, kdy je záměrný kříž opravdu malý a lépe se míří. SMG oproti pistolím doznaly, dle mého soudu, částečného zpřesnění, hlavně co se střelby krátkými dávkami za pohybu týče. Navíc se ke své účinnosti a přesnosti z verze 1.1 vrátila má tehdy oblíbená zbraň, padesáti ranná P90. Co se nejoblíbenější teroristické zbraně AK47 týče, byl zlepšen soustřel při plnoautomatické střelbě, takže se vám asi častěji přihodí, že budete vyhedkováni kdejakou lamou. Na druhou stranu při střelbě na větší vzdálenosti mi AK47 připadá občas méně přesné. Policejní ekvivalent k AK47, M4A1, mi i po měsíci hraní připadl víceméně stejný, jen možná došlo k lehkému omezení přesnosti při střelbě z úkroku a taktéž ke snížení účinnosti s nasazeným tlumičem. Největší změny ze všech se dočkala, pro svou cenu dříve nevyužívaná, Para, která v 1.4 doznala zpřesnění střelby, méně kope a navíc byla zlevněna. Změnám se nevyhnulo ani smrtící AWP, se kterým jste nyní při pohybu slyšet stejně jako s kteroukoliv jinou zbraní.

Counter-Strike 1.4Další velmi výraznou změnou, která však moc netěší majitele slabších herních sestav, je zůstávání mrtvol na místě, kde zemřeli. Na jednu stranu je to dobré, protože spolu s otvory po kulkách můžete odhadnout pravděpodobné místo střelce a vyhnout se tak smrti, ale vysvětlujte to těm, kteří mají v důsledku této změny na inkriminovaných místech klidně i o 30 fps méně než normálně. :-) Sice lze nastavit čas, kdy mají mrtvoly sami mizet, ale nedoporučoval bych to, protože pak občas dochází k nepříjemnému úkazu, který jsem si pracovně pojmenoval pršení mrtvých. Místo toho aby mrtvoly mizely jako dříve, vsáknou se jakoby do podlahy a jistě si umíte představit, jak silný déšť občas bývá třeba na dolním pokladišti v mapě de_nuke. :-)

Apropo mapy. Ke stávajícím, z nichž se znatelného prosvětlení dočkal de_train, ve kterém byla taktéž předefinována průstřelnost některých míst, přibyly dvě nové, a to cs_havana (solidně provedená mapa s cílem zachránit rukojmí, kde si užijí i příznivci brokovnic) a de_chateau (mapa se spoustou oken a převýšení, kde můžete velmi rychle přijít k úrazu, ve které mají teroristé za úkol položit bombu a vyhodit jeden ze dvou označených cílů do povětří).

Counter-Strike 1.4Zajímavé změny se také dočkal radar, na kterém jsou nyní barevně označeni hráči z vašeho týmu, kteří mluví přes interní komunikační program. Mimo to je na něm vidět upuštěná bomba, avšak tato výsada je zpřístupněna jen těm hráčům, kteří hrají za teroristy. Dle mého se jedná o geniální tah a zvláště na veřejných serverech by to mělo usnadnit její hledání a urychlit tak hru. (O CW nemluvě, tam by měl každý z týmu vědět, kam bomba jde. :-) Policisté nemusejí být smutní, protože v cs_ mapách zase jedině oni vidí rukojmí, kteří jsou, dle mého názoru, nyní trošičku inteligentnější, ale na druhou stranu zase méně pozorní, protože stačí zajít rychle za pár rohů a už vás ztratí.

Velmi výrazně bylo v CS 1.4 vylepšeno i rozhraní, do kterého se dostanete po smrti a ve kterém setrváte až do začátku dalšího kola, takzvaný Spectator mód. Ten nyní převzal několik vychytávek z HLTV a nabízí tak opravdu slušný komfort. Pohledy známé z minulé verze, tj. volný průlet mapou a pohled fixovaný na postavu jednoho hráče zůstaly, navíc k nim přibyly dva pohledy na strategickou mapu a taktéž naprosto geniální pohled z očí libovolného hráče i se zobrazeným záměrným křížem a zbraní. Pokud tedy zemřete, můžete se alespoň od nejlepšího hráče na serveru, který bude pravděpodobně na živu, něco Counter-Strike 1.4přiučit. :-) Další vychytávkou je, že si můžete zapnout takzvaný picture in picture mód, kdy máte, stejně jako na HLTV, v levém horním rohu jeden pohled a na fullscreen jiný. Potěší i možnost zapnout si automatického režiséra.

Změn doznalo i samotné HLTV, kam je možné nyní importovat vlastní logo, jako to u svých zápasů udělala Clanbase. Vynikající je také občasné zpomalení velmi dobrých zásahů, které si může HLTV dovolit díky přibližně 40 sekundovému zpoždění od vysílaných záběrů.


K dalším změnám již jen heslovitě:

  • Hitboxy byly jako v každé správné nové verzi opět opraveny. :-)
  • Pokud vás zabijí, přepne se kamera do pohledu zpoza vašich ramen a vy pěkně uvidíte, jak jste to koupili.
  • Dále byl odstraněn bomb-lag, takže musíte při pokládání, ale i při zneškodňování bomby stát na místě a nemůžete při tom ani střílet. Daleko déle než dříve také trvá přerušení obou činností. Pokud vás tedy během těchto akcí spoluhráči nepokryjí a nepřítel vás načape v nedbalkách, skončí to většinou vaší smrtí.
  • Na výsledkové tabuli byl barevně zvýrazněn nosič bomby a VIP a pokud si zde nastavíte, že někoho nechcete slyšet, vypne to i jeho textové zprávy.
  • Kromě výše zmíněných změn se CS dočkalo i vlastní anticheatovací ochrany. Jako vždy jdou ale s vylepšeními ruku v ruce i bugy, z nichž nejhorší je asi interní wallhack, kdy můžete pomocí obyčejné proměnné zprůhlednit zdi. Už ale naštěstí existuje update serveru, který používání tohoto interního cheatu odhalí.
  • Celkově vzato je podle mě nová verze zase o fous lepší než ta předchozí a doufejme, že tomu bude i nadále s každou novou verzí.


    Autor je webmasterem SCORE a má nahráno kolem 1500 hodin.
    (Goja, ex =:[X]:= Goja, ex at7*Goja_hosting, nyní [Danger]Goja)

    Counter-Strike 1.4
    Výrobce: Valve
    Vydavatel: Valve
    Distribuce: freeware
    Stáhněte si: Counter-Strike 1.4
    Oficiální homepage: http://www.counter-strike.net/
    Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 64 MB RAM, 3D karta
    Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 3D karta
    3D karty: ano
    Multiplayer: ano
    Verdikt: Nová verze nejlepší modifikace Half-Lifu, která vás opět dostane a uvrhne do boje mezi speciálními jednotkami a teroristy.
    Hodnocení 90%

  • Autor:
    Témata: Radar, Steam, Valve
    • Nejčtenější

    Fanoušci jí na OnlyFans posílají stamiliony, Amouranth jim ukázala, jak bydlí

    Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se pochlubila svým bydlením, které si zaplatila z příspěvků od fanoušků na sociálních sítích Twitch a Only Fans. Má tolik...

    7. září 2024 54

    Že už není kam dál klesat? Microsoft prodává 12 starých obrázků za 150 korun

    Hráče povedeného remaku Age Of Mythology pobouřilo dodatečné DLC. Za zhruba 150 korun totiž získají jen 12 portrétů herních hrdinů, které už navíc byly součástí 22 let starého originálu.

    11. září 2024 5

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Dostane se Kingdom Come do Guinessovy knihy? Délkou scénáře vydá za 100 filmů

    Vývojář Daniel Vávra se na sociálních sítích pochlubil, že celý scénář nadcházející hry Kingdom Come: Deliverance má více než 2 miliony slov. To by znamenalo, že by v této kategorii mohl soupeřit s...

    9. září 2024 34

    Sony ukázalo nejvýkonnější konzoli na světě PlayStation 5 Pro. Levná nebude

    Technická prezentace PlayStationu přinesla očekávané odhalení výkonnější verze konzole PlayStation 5 s přídomkem Pro. Vyjde letos v listopadu, oproti standardnímu modelu si ovšem zájemci pár tisíc...

    10. září 2024  17:21,  aktualizováno  21:29 28

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Chystaný film podle Minecraftu zavání průšvihem, lidé se traileru smějí

    Jedna z nejúspěšnějších videoher všech dob se konečně dočká své filmové adaptace. Je to dobrá zpráva? Navzdory účasti hollywoodských celebrit jako je Jack Black nebo Jason Momoa vypadá první ukázka…...

    5. září 2024 38

    Kde jsou hry pro drahý playstation? Kritikou nešetří ani PC hráči

    Vysoká pořizovací cena PlayStationu 5 Pro rezonuje od úterý internetem. Sony tepou fanoušci nejenom za předražený hardware se srovnatelnou cenou jako obstojné herní PC, ale i za nedostatek nových...

    13. září 2024 3

    Nebere to konce. Microsoft propustí dalších 650 lidí ze své herní divize

    Videoherní divize společnosti Microsoft nekončí s drastickým snižováním stavu. I poté, co se zbavila více než dvou tisíc lidí a zrušila několik zavedených studií, pokračuje v propouštění, které nově...

    12. září 2024  15:23 2

    Retro stále táhne. Kolekce The Last Ninja uspěla na Kickstarteru za 40 minut

    Legendární série The Last Ninja z přelomu osmdesátých a devadesátých let se vrátí. Ne tedy novým dílem, ale zaktualizovanou kolekcí původní trilogie, uzpůsobenou pro moderní PC a Nintendo Switch....

    12. září 2024  11:05 0

    RETRO: Dali hráčům legendy, westwoodi ale vydělávali málo a museli skončit

    Legendární studio Westwood patřilo v 90. letech mezi ty nejvlivnější vývojové týmy světa videoher. Od ostatních se westwoodi lišili svou neuvěřitelnou flexibilitou, dařily se jim skvělé strategie,...

    12. září 2024 36

    Kosmetika nejen pro první koupání: Vyzkoušejte péči od sebamed Baby
    Kosmetika nejen pro první koupání: Vyzkoušejte péči od sebamed Baby

    Pokožka novorozenců a kojenců je velmi citlivá, a proto je důležité volit kvalitní a šetrné kosmetické produkty, zejména při koupání. Kosmetika...

    Pavel Novotný zdrtil v kleci Zdeňka Godlu. Herce odváděli zdravotníci

    Herec Zdeněk Godla (49) se v sobotu během galavečera Clash of the Stars utkal v kleci se starostou Řeporyjí Pavlem...

    Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele

    Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud...

    Pro syna chtěla lepší partii. Těhotnou snachu rozpůlila a pohřbila ve sklepě

    Premium Seděl ve služebně Veřejné bezpečnosti a otázky příslušníků mu byly evidentně nepříjemné. „Proč jste nenahlásil zmizení...

    Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

    V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

    Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

    Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...