Handheldy a FPS. Dvě věci, které se sobě až do příchodu Game Boy Advance vzájemně vyhýbaly. Jako jeden z launch titulů pro GBA byl oznámen legendární Doom. Mnoho pařanů to zaskočilo a zcela pochopitelně to vzbudilo i vlnu oprávněné nedůvěry. Počáteční obavy však rozptýlila finální verze a žánr FPS se mohl pomalu, ale jistě zabydlovat i na přenosných konzolích. Netrvalo dlouho a kromě druhého dílu Dooma se na GBA dostali i ostatní "velcí" hrdinové ze známých titulů - Duke Nukem a Serious Sam. Originální tituly zastoupily Dark Arena, Backtrack a další. Na N-Gage jsme se poté dočkali speciální verze válečného megahitu Call of Duty a Ashen též nebyl k zahození. Pro 64-bitový systém Nintendo DS jsme se zatím dočkali pouze předělávky GoldenEye : Rogue Agent, ale i přes tyto zajímavé tituly jsme se žádné výrazné bomby na handheldy zatím nedočkali.
Netrpím paranoiou, avšak levely nemůžu popsat jinak, než jako krychle a kvádry.
Jako uragán vtrhl 1. září na pulty prodejen po celé Evropě dlouho očekávaný (a též odkládaný) PlayStation Portable. Učaroval svým obrovským displayem, podobností s klasickou PS2 a donutila i ty největší skeptiky obdivovat v němém úžasu (hlasité projevy však na sebe nenechaly dlouho čekat:). Launchová sestava her je důležitá jak pro regulérní velké konzole, tak i pro handheldy. Toho si Sony byla moc dobře vědoma a tak nám přichystala lahůdkové menu v podobě nablýskaného Ridge Racera, ultrarychlého Wipeout Pure a renovovaného MediEvil : Resurrection. Netrvalo dlouho a fanoušci Solida Snakea se dočkali jeho PSP premiéry v podobě Metal Gear Acid. Konami však kromě světoznámého špióna, přináší na přenosný PlayStation i dlouho sledovanou a očekávanou FPS Coded Arms (CA). V Konami si byli dobře vědomi že raná střílečka z pohledu vlastních očí pro novou a atraktivní platformu může být důležitá nejenom z marketingového hlediska, ale může získat i tak mocnému Konami ještě větší renomé. Prvenství na poli FPS pro PSP mají lidé v Konami tedy již jisté. Nezapomněli však v tom spěchu na pár ingrediencí pro základ dobré hry?Již při spuštění se dá vytušit, že to, co se skrývá pod nálepkou CA, bude podle všeho pěkné "maso". Příběh se odehrává v blízké budoucnosti, kdy je každý člověk připojen ke globální internetové síti (a samozřejmě se všichni připojují na BonusWeb4000 :). Bohužel síť kolabuje díky všudypřítomným hackerům a jejich sabotážním programům. Příběh se tak posunuje ke klasickému sci-fi klišé. Story se odvíjí prostřednictvím textů a o filmových sekvencích á la Metal Gear Solid se nám může tak akorát zdát. Celý grafický engine CA nápadně připomíná MGS2 a vzhledem k tomu že za oběma tituly stojí Konami, je dosti pravděpodobné, žeby se nějaké ty společné geny našly. CA je zabalena do dnes populárního cyber-punkového stylu ne nepodobnému filmovému Johhny Mnemonicovi. Bohužel se při prvním spuštění neubráníte prvnímu zklamání. Absence druhého analogu na PSP více než zamrzí, a tak si budete muset vystačit pouze s jedním a zbytek funkcí budete muset chtě nechtě přenechat digitálním tlačítkům. Hra naštěstí nabízí obsáhlé množství různých konfigurací ovládání, a tak si dříve či později osvojíte jednu, která vám bude vyhovovat. Hra naštěstí disponuje automatickým zaměřováním, a tak jakmile se zaměřovač přiblíží k jednomu z nepřátel na dostatečnou vzdálenost, automaticky se přesune na požadovanou oběť. Nutno ale říci, že ani tak není ovládání zdaleka ideální. Měl jsem možnost vyzkoušet preview verzi chystaného Metroid Prime : Hunters pro NDS a jeho ovládání pomocí stylusu je oproti CA daleko intuitivnější i přesnější. Vzdáleně totiž připomíná klasické PC ovládání myší.
Přesto si myslím, že si CA najdou i u nás své příznivce.
CA se pyšní výborným grafickým kabátem i přes občasné trhání a neustálé překrývání textur. Ve větších místnostech se dostaví i všemi nenáviděná mlha. Tady musím zdůraznit největší zápor CA a tím je přímo odpudivý design úrovní. Na exteriéry rovnou zapomeňte, CA se totiž celou dobu odehrává v interiérech, a tak si o modré obloze můžete nechat tak maximálně zdát. Asi je to tím, že hackeři v budoucnosti zřejmě veškerou oblohu z hypermoderní sítě odstranili. A i když se s tím, že už slunce, mraky ani žádné padající letadlo nikdy neuvidíte, smíříte, budete Konami proklínat za to co s designem jednotlivých úrovní provedli. Tématicky se levely dají rozdělit na město, základnu, ruiny, město, základnu, ruiny a na město, základnu a pro změnu ruiny. Nepopírám fakt, že jsem CA nedohrál. Za těch několik dlouhých hodin mého trápení s CA jsem však na žádné jiné lokace nenarazil. Navíc se první dvě (město a základna, kdybyste se v bohaté nabídce ztratili) podobají jako vejce vejci a jediný rozdíl jsem zaznamenal v počtu křiklavých neonových poutačů. Navíc působí prostředí příšerně sterilním dojmem.Netrpím paranoiou, avšak levely nemůžu popsat jinak, než jako krychle a kvádry. Ano sice obsahují explodující sudy (po jakékoliv jiné známce interaktivity ani stopy), sochy, květiny a jiné pochybné kulisy (hratelnost to však ani v nejmenším případě absolutně neovlivňuje), rozhlédnete-li se však po okolí (a že to díky nic moc ovládání nějak zvlášť dobře nejde), zjistíte, že se pohybujete v prostředí připomínající filmovou Kostku. Pohyb připomíná klasické "krokovací" RPG pro PS1 King's Field. Bohužel i 9 let starý KF nabídl větší rozmanitost prostředí. Navíc se výškové rozdíly ve hře překonávají pouze pomocí výtahů, nenarazíte na žádné schody ani kopce, což působí přinejmenším zvláštně.
AC však není jenom pytel plný záporů. Vlastní vcelku zábavný multiplayer až pro 4 hráče po Wi-Fi a nabízí též 30 upgradovatelných zbraní včetně klasické brokovnice, raketometu, sniperovky atd. Jisté podobnosti mezi jednotlivými kousky z početného zbrojního arzenálu CA však popřít nelze. Upgradování se nevyhne ani váš hlavní charakter a na rozdíl od ostatních věcí v CA to není prvek pouze na okrasu a opravdu ovlivňuje hratelnost.
|
|
Coded Arms | ||||
| ||||
| ||||
| ||||
|