Chicken Little - Strašpytlík

• 2
Odvážné kuře zachraňuje svět před padající oblohou - máme tu počítačové ztvárnění animačky, která měla nedávno premiéru v kinech. Jak se vyvedla?
45

Chicken Little

Výrobce: Avalanche software

Není tomu dávno, co byl do kin uveden animovaný film Walta Disneye o malém kuřeti. Jak už to u dětských filmů bývá zvykem, i Chicken Little doprovází jeho počítačová obdoba. Úkolu tvorby doprovodné hry se zhostili vývojáři firmy Avalanche Chicken Little a musím přiznat, že jsem byl zvědavý, jak bude vypadat počítačové ztvárnění filmu s tak rozsáhlou reklamní kampaní – nemůže přece vyjít (jako bohužel obvykle) nějaký brak, který by filmu „kazil jméno“.

Již od začátku bylo jasné, že se hra drží filmové dějové linie jak jen může, což podnítilo mou zvědavost ještě víc, protože film se mi (ano, i přes to, že jsem již mimo věkovou kategorii které je určen) líbil. Pro nezasvěcené – Strašpytlík je malé kuřátko ve městě Praštěné Duby, na které spadne kus oblohy. Vyhlásí poplach a ve městě způsobí zmatek. Stane se mu to ještě jednou a – tentokrát sám, jen s hrstkou přátel – musí zachránit svět před invazí mimozemšťanů (na jejichž herní zpracování jsem se těšil obzvláště).

Bohužel už při prvním pohledu bylo jasné, že jde o další průměrnou arkádu – průměrná grafika, špatná kamera atd. Jako první věc mě zaujalo zpracování grafického prostředí. Sice barevně vyvážené, ale nepříliš lákavé textury navozují dojem béčkové hry již od úvodní „cvičné“ scény. V té se máte podle tvůrců naučit skákat, šplhat a používat své yo-yo – to jsou i všechny interakce, kterých si po dobu hraní užijete.

Po několika prvních krocích si ještě určitě všimnete zvláštního (a dosti nepříjemného) chování kamery. Chicken Little Ta se neposedně a hlavně nepředvídatelně otáčí za i před Strašpytlíkem a ačkoli si na to možná časem zvyknete, hraní to zrovna dvakrát nezpříjemňuje. Hra naštěstí umožňuje manuální posun pohledu, ale i tak je to myslím pro hráče obtěžující.

Ne všechny části hry jsou však zanedbané, musím pochválit mezihry a zvuk. Mění se například ťápoty podle toho, po jakém povrchu Strašpytlík chodí, a jsou rozlišeny opravdu snad všechny materiály. Také jeho hlášky stojí za zmínku a za pochvalu mistru zvukaři. Ovšem i mistr zvukař se někdy utne, hudba v pozadí totiž omílá stále dokola jeden patnáctivteřinový sample, který se sice pro arkádu tohoto typu hodí, ale neškodila by trochu větší zásoba. Dále jsem se zmínil o mezihrách – těžko určit, co je mezihra, ale mám pod tímto pojmem na mysli všechny herní části, které se neodehrávají z klasického pohledu (tím myslím pohled zezadu - většinou zezadu a pak kam se chce kameře) a úkolem není sbírat předměty vznášející se ve vzduchu. Často ale chvilku trvá než přijdete na princip nebo způsob ovládání hry. Těchto meziherních částí je ve hře naštěstí dostatek a posunuly hru v procentuálním hodnocení o dobrých deset výš.

Líbí se mi takzvané Cheat menu. Není to konzole pro zadání kódu na nesmrtelnost, jak by si někdo představil a jak to bývá u jiných her. V tomto menu si můžete „koupit“ bonusové věci, které pak můžete ve hře využít nebo Vám zvedají prestiž. Pro nákup těchto věcí je potřeba mít nasbíráno dostatek cheatovacích sad. To je něco, Chicken Little co vypadá jako karta nebo nepodařená plochá textura titulní stránky časopisu (čímž zřejmě opravdu má být). Tímto způsobem můžete svému kuřátku koupit třeba větší hřebínek nebo černé sluneční brýle, k dispozici je celkem asi šestnáct vylepšení.

Ve hře nebudete hrát celou dobu jen za Strašpytlíka. Některé mise odehrajete za jiné postavy z filmu, například Kačku. Kromě postavičky se ale nic jiného nemění, ovládání i průběh hry zůstává stejný. Systém ukládání není nijak neobvyklý, hru si můžete uložit po každé odehrané herní nebo meziherní částí. Většinou se jedná o pár minut, takže když vypadnou pojistky, zase tolik se neděje. Asi je čtenáři divné, proč zmiňuji zrovna pojistky, když se většinou ukládá kvůli nedostatku životů. I Strašpytlík má omezený počet životů, ale když se Vám nedaří a náhodou vyčerpáte všechny, hra Vás „vyhodí“ na posledním checkpointu zase s plnou zásobou. A checkpointy jsou opravdu skoro na každém rohu (pokud hru ovšem ukončíte, nenahrává se od checkpointů, ale od poslední uložené pozice, proto ty pojistky).

Zaujalo mě, jak dlouhé pasáže z filmu se ve hře vyskytují. Před každou částí hry se přehraje úryvek z filmu, Chicken Little ke kterému se daný kus hry vztahuje. Tato videa ale mívají délku v řádu minut a je jich do hry zakomponováno poměrně velké množství. Nemusíte proto nutně vidět film a přesto alespoň náznakově pochopíte, oč jde. Přesto je ale lepší zajít i do kina, a to nejlépe ještě před začátkem hraní, máte pak ke kuřátku na obrazovce tak trochu jiný vztah. :)

Pohybové kreace nejsou vesměs žádné, můžete provádět skoky a několik triků s yoyem. Přesto se pohyb skrze terén nezdá fádní, možná je to tím, že se děj odehrává v různých přírodních podmínkách – budete běhat po městském asfaltu, ale nejednou smočíte tlapky i v bahně a vodě.

Musím ještě zkritizovat systémové požadavky. Ty nejsou nijak veliké, ale i u počítačů které je splňují, hlásí že „neprošel testem“. To by zase až tak nevadilo, to přece Half-Life 2 říkal taky a taky běží – jenže omyl, pokud si počítač myslí, že by zážitek nebyl dokonalý, prostě Vám hru nedovolí spustit. To je docela čára

Plus Drží se dějové linie filmu
Plus Přerušování hry pasážemi z filmu
Plus Mezihry

Mínus Kamera
Mínus Málo interakce

přes rozpočet a i když to většinou spraví novější ovladače, mluvíme o dětské arkádě a takové obstrukce okolo hardwaru mi přijdou zbytečné.

Verdikt:
Ačkoliv jsem se na hru od začátku díval skrz prsty, nižší věkovou kategorii nadchla tolik, že upustila i od „velkých“ her, myšleno opravdu těch z herního světa největších. Teď tedy nevím, podle čeho mám soudit. Z objektivního herního hlediska obsahuje strašné množství chyb a naopak skoro žádný nápad, ale tvůrci jistě netvořili ani hru ani film pro „nás“, ale pro děti - a zde splnila své úkoly perfektně. Takže – je bez nápadu nebo perfektně jednoduchá? Je to arkáda bez hlubšího děje nebo pohádka o odvážném kuřeti? Hodnocení jsem nakonec pojal z toho přísnějšího pohledu herního, to ovšem neznamená, že pro školáky do osmi devíti let to nebude zajímavý titul. Ti totiž průměrné zpracování snadno odpustí a naopak ocení, že distributor u nás prodává hru v češtině.

45 %

85 %

Doposud hodnotilo 90 čtenářů