Netopýří muž právě zažívá svůj velký návrat na filmových plátnech a tak asi nikdo nepochyboval o tom, že bychom se nedočkali i nového herního ztvárnění. Filmové dílo se soustředilo na to, aby nám Batmana ukázalo jako obyčejného chlápka, který se pod vlivem vnějších událostí stal tím, čím je. Stále osciluje někde na pomezí, kdy se v něm bouří smysl pro spravedlnost a touha po obyčejné pomstě. Je to člověk poháněný strachem a nenávistí, ve kterém ovšem stále zůstává cosi dobrého. Dozvíme se také, kde přišel ke svému "bat" vybavení – celkové zlidštění a reálnější rovina filmu snímku velmi sedla. Tolik asi k filmu, na nějž vám vřele doporučujeme zajít, minimálně před případným pořízením hry.
Hra podle předpokladů vychází z dějových záchytných bodů, které rozšiřuje o to, co se třeba mohlo stát, ale v kině jsme to neviděli. Příběh dále posouvají kratičké filmové sekvence – trochu paradoxně je zde okleštěna, řekněme první třetina filmu, kde se Batman učil svým schopnostem a hledal sám sebe a po krátkém uvedení se v klášteře začínáme rovnou v korupcí prorostlém Gotham City. Na první pohled vypadá hra příjemně – solidní grafika, předpřipravené scény a první souboje. Ty probíhají jednoduše, ale zábavně. Máme zde skok a dvě tlačítka pro klasický úder a kop. Zbývá další, jenž se mění podle situace a zůstává na hráči, co si vybere. Díky tomu bitva s nepřáteli vypadá líbivě, ale stále si užije i hráč. Bojuje se jak proti jednomu nepříteli, tak proti přečíslení a s tím vším systém chvatů počítá.
Pokud jde o design úrovní, odvedli autoři dobrou práci, poněvadž vše do sebe pěkně zapadá.
Po tomto akčním úvodu, kdy hned v jednom z prvních prostřihů uhýbá Batman i salvě kulek ale zjistíme, že spíše než na akci je důraz kladen na stealth styl hry. To znamená, že nemůžeme mezi stráže jen tak skočit a pořádně je zpacifikovat, poněvadž by nás hodně rychle zastřelily. Prakticky i jeden protivník se střelnou zbraní představuje problém, poněvadž netopýří muž toho vydrží jen o málo více než obyčejný člověk. Zde se dostáváme k proklamované vychytávce, jež spočívá v budování strachu. Ten se dělí na dvě části: celkový respekt, jaký před námi mají zločinci, a strach v dané oblasti, jenž pomalu opadá. Což o to, nápad to byl dobrý. Když se vás takový osamocený zločinec po jedné ráně pěstí bojí, plazí se od vás pryč, obličej značí paniku a prosí o milost. Hráč jej může na oplátku čapnout a "vyslechnout" (samozřejmě v podobě skoro nesrozumitelného zdrsněného hlasu Christiana Balea, jenž ztvárnil představitele Batmana ve filmu). Aby to neznělo nějak brutálně, dodejme, že ve hře moc krve neuvidíme, když se tak zamyslím, tak asi ani kapku.Vraťme se ale k budování strachu. Taková místnost nepřátel sice svádí k tomu, abychom mezi ně někde od stropu skočili a zlikvidovali, jenže díky tomu, že snad každý nosí střelnou zbraň, by náš život neměl dlouhého trvání. Proto je nejprve musíme těch zbraní zbavit. Jak? Pořádně je vyděsit, aby je odhodili na zem a začali zmateně pobíhat. Toho dosáhneme tím, že například uvolníme kolík držící sudy, které na ně spadnou, pustíme páru z trubek a podobně. Pak následuje naše "bojová chvilka" a hurá dále. Ono to zní sice hezky, když se vám někdo dívá přes rameno, tak to i funguje, ale v podstatě jde o povinný prvek. Nikdy jsem nenašel, že by šlo nepřátele přivést k panice jiným, než jedním daným způsobem, což dobrý nápad poněkud degraduje. Jde o to proplížit se a hledat interaktivní bod, jenž "něco" provede.
Co ale vytknout musíme je určitá míra stereotypu, což nezachrání ani závody v obrněném Batmobilu.
Pokud jde o design úrovní, odvedli autoři dobrou práci, poněvadž vše do sebe pěkně zapadá. Na druhou stranu aby ne: úrovně jsou striktně lineární a nijak rozsáhlé. A pokud zrovna nepochodujeme rovnou za nosem, řešíme problém v malém komplexu, což vyjde nastejno. Nejsem nepřítelem tohoto zjednodušování, naopak, jsem rád, když se můžu soustředit plně na herní úkoly, nicméně ve zdejším podání se dostavuje klasická chyba: stereotyp. Schéma je stejné: plížit se, sejmout zezadu stráž, zjistit, jak překonat překážku, najít aktivační bod pro vyvolání strachu a pobít nepřátele. A znovu.
|
Co říci závěrem? Batman Begins jako hra vypadá pěkně, hraje se dobře a pokud milujete tiché plížení se za zády nepřátel a jejich rychlou likvidaci, mohl by vás netopýří muž se svém videoherním zpracování zaujmout. Nejedná se o nijak náročnou hru, poněvadž design misí moc šancí k bloudění a bloumání nedává. Co ale vytknout musíme je určitá míra stereotypu, což nezachrání ani závody v obrněném Batmobilu.
Batman Begins | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|