Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

X-com: Alliance

  12:05aktualizováno  31. ledna 12:07
X-com: Alliance
X-com: Alliance

Jeden z článků, které jsem použila jako studijní materiál k tomuhle preview, začínal slovy: "Časy klasických her série X-COM (izometrická perspektiva, nízké rozlišení a pomalý tahový způsob boje) jsou díky bohu už daleko za námi." Tahle věta mě přiměla věnovat první odstavec pietní vzpomínce na trilogii tahových strategií, jež mají v mém osobním žebříčku THE BEST GAMES své nezpochybnitelné místo. UFO: Enemy Unknown, X-COM: Terror from the Deep a X-COM: Apocalypse sice měly izometrickou perspektivu, nízké rozlišení a pomalý tahový způsob boje, ale na jejich hratelnosti se to nijak negativně nepodepsalo (ostatně mi ani není jasné, co může kdo mít proti izometrické perspektivě). Boj s postupně se množícími letkami ufátek byl pro mě naprosto pohlcující záležitostí, počínaje nočními výpravami do sestřelených kosmických lodí přes studium pitevních zpráv z biologických laboratoří až po komplexní management každé jednotlivé postavy, jež měla tu čest sloužit na mé základně. Dodnes si pamatuji, jakou radost jsem měla z každého nového vzorku mimozemského života, který se mi podařilo získat v omráčeném stavu, což bylo vždycky zárukou objevu nových pokročilých technologií. Aby se ale tohle preview na chystaný X-COM: Alliance nezvrhlo v oslavný článek do rubriky Klasika, musím ty retrospektivní výlevy už utnout a zaměřit se žádoucím směrem - tedy do budoucnosti.

X-com: Alliance

X-COM: Alliance nebude ani tahovou strategií, ani vesmírnou střílečkou (což určitě potěší všechny, kteří měli co do činění s podivností jménem X-COM: Interceptor), ale 3D akcí. Těch je v poslední době na trhu víc než dost, a tak se všichni výrobci musí snažit svou hru něčím odlišit od hromady těch ostatních. Vědí to i v Microprose, čehož důkazem je pár nových nápadů skrývajících se pod kabátem standardní 3D akce.

Píše se rok 2063 a od událostí známých z předchozího X-COMu tedy uplynulo přibližně 50 let. Vaše loď vyslaná jako průzkumník do oblasti Cydonia se chytí do zbloudilé dimenzionální brány. Jejím přičiněním se tak ocitnete šedesát světelných let od domova, kdesi v neznámém vesmíru a navíc uprostřed zuřící války, do které vám původně nebylo vůbec nic. Nová situace však vyžaduje, abyste se rychle zorientovali a přidali k jedné ze soupeřících stran. Jelikož jednu stranu reprezentují staří známí nepřátelé z X-COMu, nerozhodujete se dlouho a spolčíte se s druhou neznámou rasou. Zdá se, že cesta domů bude trnitější než mezikvadrantové putování Voyageru.

Očekáváte-li, že vyskočíte z přistanuvší lodě a ověšeni nejmodernějšími pozemskými puškami se osamoceně pustíte do boje s celým nepřátelským vesmírem, pak mám pro vás první překvapení. Nepůjdete sami, ale obklopíte se týmem až čtyř dalších nešťastníků, kteří měli tu smůlu, že byli v nepravý čas na nepravém místě (tedy se v okamžiku vstupu do zákeřné brány nacházeli s vámi na lodi). Hned dalším překvapením je fakt, že vaši společníci zhusta nejsou žádnými profesionálními vojáky, ale (jak se tak dá u vědecké expedice očekávat) většinu tvoří biologové, inženýři a podobné laboratorní profese, s kterými při přestřelkách moc parády nenaděláte. X-com: Alliance S profesní skladbou vašeho výsadku souvisí náplň jednotlivých misí. Přestože u většiny nových akčních her už se autoři holedbají, že s pouhým bezduchým pobíháním a máváním pistolí jejich úžasně složitou hru nedohrajete, u Alliance to platí dvojnásob. Ve většině misí vám totiž budou kladeny překážky takového druhu jako třeba: vypněte silové pole, které vám brání v dalším postupu, nebo zneškodněte reaktor dřív, než vybouchne atd. Kdo pozorně neposlouchal briefing, kde se mu jasně naznačilo, jakého druhu bude následující mise, ten má prostě smůlu. Výběr osob bude o to složitější, že není radno nechat některé postavy vypracovat téměř k dokonalosti na úkor jiných, které necháváte často zahálet. Ach tak, já vám ještě neřekla, že stejně jako u x-comových strategií i tady získávají členové vašeho týmu zkušenosti a vůbec se všelijak vylepšují, když je pěkně proháníte po bojišti a nezapomínáte na ně s účastí v akci. V některých situacích vám zkušený počítačový technik může zachránit život jen tím, že svou práci odvede patřičně rychle, a pokud tedy žádného dostatečně vycvičeného inženýra v týmu mít nebudete, zle se vám povede.

Ovládání čtyřčlenného komanda by mělo probíhat maximálně jednoduše - kliknete na postavu a pak ji dalším klikem pošlete vykonat zamýšlený úkol: střílet do nepřátel, otevřít dveře, sebrat předmět nebo pár dalších činností. Pro případ, že byste své ovečky neměli v dohledu, můžete jejich pohyb sledovat v malém okénku u horního okraje obrazovky, kde se vám zobrazuje pohled jejich očima. A že se vám takový monitoring bude ohromně hodit, to dokazují některé puzzly, které bude třeba řešit simultánně, takže například zatímco vy budete provádět jednu činnost, ve stejnou dobu musí jiný voják někde jinde vykonat něco dalšího a ostatní se zatím ujmou role obránců. X-com: Alliance Ale pozor, nesmíte je přetěžovat! Zatímco v ostatních 3D akcích (snad kromě Thiefa) je běžnou praxí zapnout na začátku volbu "Always run" (Běh) a jen ve výjimečných případech se pohybovat krokem, Alliance vás přinutí zpomalit. Jestliže totiž stále poběžíte, budete udýchaní a vaše muška se v důsledku toho stane velmi nejistou. Na zaměřování cíle bude mít vliv i váš okamžitý zdravotní stav a ačkoliv to asi málokdo z nás zažil, přesto všichni víme, že s prostřelenou rukou se míří nelehce. Taktéž strach a panika dokáží udělat s výkonností vašich vojáků hotové divy (po vzoru strategických předchůdců může docházet k odhazování zbraní, nebo ke vzpourám) a v Allianci to poznáte i na zvuku jejich hlasů. To samé platí i pro vaše mimozemské oponenty. Realističnost se prostě zakusuje do počítačových her stále větší měrou.

Prvkem nadmíru zajímavým je další implementovaná vlastnost z x-comových strategií - vědecký výzkum. Najdete-li mimozemskou zbraň nebo jiný vzorek neznámé technologie, nemůžete ji hned použít. Nejprve ji musíte odnést do laboratoře, kde ji vaši odborníci prozkoumají a pak teprve ji možná dostanete k dispozici. Možná taky ne, záleží na tom, zda ji chcete rovnou začít používat v praxi nebo zda z ní raději vyextrahujete pokročilé technologické postupy, které pak aplikujete při výrobě nových a zdokonalování starých zbraní. Stejně tak si ale můžete zvolit takový způsob hry, kdy veškerý vědecký výzkum zmrazíte a od začátku až do konce si vystačíte s pár základními zbraněmi. X-com: Alliance Což by ovšem mohlo váš boj o život učinit ještě těžším, neboť AI protivníků by měla být na patřičné úrovni a každá účinná zbraň tak pro vás možná bude mít cenu soli. Navíc by to byla docela škoda, protože na zbraních si prý dali autoři obzvlášť záležet, a tak byste se připravili o možnost vidět v akci 12 typů střelných zbraní, 4 typy výbušných a 2 ruční, každá s vlastními charakteristikami a odlišným způsobem manipulace. Pokud vám nějaké zbraně zůstanou u padlých vojáků, vyplatí se je sesbírat, neboť nepřítel bude schopen stejného výzkumu jako vy. Stačí, aby vám ukradl jediný vzorek vaší pušky a za nějaký čas vás překvapí protiútokem vašimi vlastními zbraněmi.

Celé to poběží na enginu Unrealu (pravda, je to trochu zjednodušující tvrzení, protože z původního enginu tam zbude jen asi 40% a zbytek tvoří vlastní změny Microprose), ale každopádně si asi dokážete představit, jakou atmosférou bude Alliance disponovat. Blikající zešeřelé koridory, obrovské místnosti vybavené mimozemskými technologiemi, u nichž se nedá ani po deseti minutách studování zblízka stanovit, k čemu to vlastně slouží, řídicí panely se záhadnými znaky evidentně určené pro jiné než lidské ruce ... Kromě vesmírných stanic a kosmických lodí se podíváte i do volných prostorů na neznámých planetách a dokonce do mimozemských městských komplexů. A to hlavní - konečně budete moci stanout tváří v tvář ufátkům, která jste doteď znali jen z dvojrozměrných obrázků - Etherealové, Sectoidi, kukloidní Chryssalidi... zážitek z osobního setkání s nimi v jedné místnosti z first person perspektivy bude nepochybně něco, co byste si neměli nechat ujít.

Autor:
Témata: Reaktor, UFO, Voyager
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...