Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Venom - akčně taktická premiéra

  12:00
Hra Venom se profiluje jako taktická akce, ale podle slov samotných tvůrců se snaží vytvořit jakýsi most mezi tímto žánrem a starými dobrými FPS. Zajímalo by vás, jak si vývojáři takovéto spojení představují? Nevznikne tak náhodou zcela nefunkční hybrid?

Venom Akční taktická hra Venom od společnosti GSC vznikla za poměrně zajímavých okolností. Roku 1998 se sešla skupinka lidí, kteří chtěli vytvořit kvalitní a propracovaný engine pro akční hry, jenž by rychle a dobře renderoval uzavřené i otevřené lokace a který by podporoval silnou AI a hodil by se pro hru více hráčů. Tento produkt nakonec vznikl a dostal jméno Vital Engine ZL. Nakonec jej zakoupila právě společnost GSC, která následně najala i jeho samotné tvůrce, aby pracovali na první hře s tímto enginem - na Venomu. U všech členů týmu se přitom jedná o jejich první skutečnou hru, avšak na samotném výsledku to není znát.

Tvůrci se nijak netají skutečností, že se nechávají silně inspirovat tituly jako Delta Force, Hidden & Dangerous či Rainbow Six. Zároveň však ale chtějí, aby se ve Venomu spojovala taktičnost známá z těchto her s akčností, jež v nich přeci jen trošku chybí. Na některých herních prvcích je přijímání nezbytných kompromisů patrné, ale není to až tak na škodu. Dalo by se říci, že Venom tak jen vyplňuje mezeru, která na trhu zatím je.

Ale abychom se dostali ke hře samotné. Volně dostupné hratelné demo obsahuje sice pouze dvě mise, ale z nich i z dříve zveřejněných informací je patrné, že Venom bude obsahovat detailně propracovanou singleplayerovou kampaň, jež bude tahounem celého titulu. Venom Jak již bývá zvykem, před vstupem do každé mise si sami určíte, kteří vaši vojáci půjdou do akce a kteří zůstanou na základně. Na výběru poměrně hodně záleží, protože kromě běžných vlastností mají vojáci pokaždé ještě určitou specializaci, a je nezbytně nutné předem odhadnout, kdo bude v misi zapotřebí. Ostřelovač se například nevyplatí v uzavřených prostorách, zato je nedocenitelný při opatrném postupu pod širým nebem. To pro vás ale jistě není žádná novinka, takže přejděme směle dále :o).

Před vstupem do mise také máte možnost určit výstroj a výzbroj svých vojáků. Zde jsem byl nejprve velmi na rozpacích. Že jsem měl na výběr jen ze dvou typů brnění, to mi ani příliš nevadilo, horší to však bylo u zbraní. Zde totiž byla k dispozici - chvíle napětí - pouze jedna jediná. Nejprve jsem si myslel, že se jedná o nějaký nejapný žertík nebo o mou neschopnost najít ještě nějaké další, ale až ve hře samotné jsem zjistil, že se jedná o jeden z kompromisů, kterým se tvůrci nemohli při koncipování myšlenky herního systému vyhnout. Tato jediná zbraň je totiž snem sběratelů švýcarských nožíků - kombinuje v sobě běžnou útočnou, laserovou a ostřelovací pušku, brokovnici, granátomet a raketomet. Je jasné, že realističnost pojetí Venomu pracovníkům GSC nedovolila, aby vás vypustili do mise ověšené zbraněmi jako Arnieho v Commandu, zároveň však chtěli zvýšit akčnost své hry tím, že vám dají k dispozici poměrně široký zbraňový arzenál. Uznejme, že přesně toto je způsob, Venom jakým toho lze docílit bez větší křečovitosti - příběh je ostatně laděn jako mírně sci-fi, a tak by takováto futuristická multizbraň neměla nikoho překvapit.

V případě, že hrajete singleplayerový mód, ovládáte více vojáků najednou. Způsob, jakým to je zde řešeno, mi přijde poměrně slušný, a hlavně dost jednoduchý na to, aby neodradil svou komplexností naprostého žačátečníka (jako tomu bylo např. u Rainbow Six). Svému spolubojovníkovi můžete nastavit mód střelby (hold fire/free fire) a zda se má držet vás, stát na místě nebo zaútočit na cíl v dohledu. Ostříleným taktikům by se to mohlo zdát málo, ale věřte, že s tím valnou většinou bohatě vystačíte. Znamená to však, že nemůžete svého kolegu vyslat na samostatnou akci - další daň zaplacená hratelnosti. Alespoň se můžete mezi jednotlivými vojáky kdykoliv přepnout a využívat tak specifických vlastností každého z nich.

Co se grafické stránky týče, zde je vidět, že použitý engine byl vyvíjen od roku 1998. Rozhodně se o něm nedá říci, že by hýřil detaily, ale i tak jej lze zařadit mezi současný nadprůměr. Má totiž mnohé jiné výhody, kterými konkurenční enginy předčí. Navíc připomínám, že k dispozici je zatím pouze demoverze, finální produkt bude pravděpodobně ještě mnohem lepší. Ale abychom se dostali k oněm kvalitám. Bezesporu velkým plusem je schopnost zobrazení rozsáhlých lokací, a to řádově v kilometrech čtverečních. Engine je Venom přitom bezešvý, takže na vás nečekají žádné nahrávací obrazovky a nic vám nebrání střílet na nepřítele, který je půl kilometru od vás (otázka je, jestli jej trefíte :o) ). Za další klad lze považovat zobrazení zásahů. Ať již střelíte do zdi nebo do člověka, kulka po sobě zanechá stopu (díru, rýhu, krvavou skvrnu) a ta nezmizí do konce hry.

Za zmínku stojí rozhodně i umělá inteligence. Byl to jeden ze stěžejních prvků, které měl engine podporovat, a rozhodně se tvůrcům povedl. Nepřátelé jsou obdařeni nejen zrakem, ale i sluchem, a chovají se podle toho, co jim tyto smysly sdělují. Pokud jste například maskováni v úkrytu a na vzdálenost několika set metrů začnete ostřelovat skupinku vojáků, snaží se krýt, ale jsou naprosto zmateni, protože netuší, odkud po nich pálíte. Jejich chování se ani příliš nezmění ve chvíli, kdy některého z nich zabijete, pouze si zavolají o pomoc. Až když vás nakonec na dálku uvidí, sami zalehnou a začnou palbu opětovat, případně přejdou do útoku. To byl jen jeden příklad za všechny, ale snad kvality použité AI dobře vystihuje.

Při hraní demoverze jsem sice narazil na pár drobných chybek či nedodělků (například při procházení větvemi se neozývá žádný zvuk, zoom obrazu je doprovázen zoomem zvuku), ale je možné, že finální verze již bude bez nich. Konec konců, je na to stále ještě čas, protože Venom by měl vyjít až někdy v průběhu letošního léta. Můžeme tedy držet vývojářům palce, protože pokud se jedná o jejich první hru, nemají se rozhodně za co stydět.

Autor:
  • Nejčtenější

Než zemřu, chci si zahrát nový díl, žádá umírající. Vývojáři mu vyjdou vstříc

Premium

Sedmatřicetiletý Caleb McAlpine má před sebou podle lékařů dva roky života, a to ještě jen v případě, že předepsaná léčba zabere tak, jak doufá. Existuje tedy pravděpodobnost, že se nedožije vydání...

6. listopadu 2024 0

Kvůli bugu přišel o stovky nahraných hodin, vývojáři udělali záplatu na míru

Kvůli technické chybě, kterou nemohl ovlivnit, hrozilo fanouškovi komplexního vesmírného simulátoru No Man’s Sky, že jeho více než šestisethodinový postup přijde vniveč. Vývojáři mu ovšem přispěchali...

4. listopadu 2024 18

Je drahý, ale skvělý. Test PlayStation 5 Pro

PlayStation 5 Pro je výkonnější verze základního modelu PlayStation 5. Určen je pro všechny, kteří nechtějí volit mezi hezčí grafikou a plynulostí. Za lepší herní zážitek si ovšem připlatí.

6. listopadu 2024 14

Konec jedné éry? Další streamerka překonala Amouranth na Twitchi

Už druhé čtvrtletí po sobě není Amouranth nejsledovanější streamerkou internetu. V čele ji tentokrát vystřídala portorická kráska Alondrissa.

10. listopadu 2024 10

Je to spíš noční můra než videohra. Generuje ji umělá inteligence

Vypadá to jako Minecraft, ale není. Projekt Oasis je první hratelná videohra, kterou vám za pochodu generuje umělá inteligence. Nutno dodat, že jde spíše o takovou interaktivní halucinaci než o...

5. listopadu 2024 12

Elon Musk má fázi. Odladil raketu, vyhrál volby a vévodí žebříčkům v Diablu

Popularita excentrického miliardáře Elona Muska se sice strmě propadá, trápit ho to asi nemusí. V pracovních záležitostech se mu daří a ještě u toho stíhá hrát Diablo 4 na světové úrovni.

11. listopadu 2024 2

Konec jedné éry? Další streamerka překonala Amouranth na Twitchi

Už druhé čtvrtletí po sobě není Amouranth nejsledovanější streamerkou internetu. V čele ji tentokrát vystřídala portorická kráska Alondrissa.

10. listopadu 2024 10

OBRAZEM: Takto vypadají hry na PlayStationu 5 Pro

Hlavním benefitem hardwarové novinky PlayStation 5 Pro je navýšení výkonu, které se projevuje skloubením bohatší grafiky s plynulostí. Byť je zřejmé, že se to musí hlavně zažít, nabízíme vám pro...

9. listopadu 2024 16

Streamer vsadil miliony na vítězství Harrisové, v přímém přenosu poznal chybu

Streamer xQc vsadil kryptoměny v hodnotě 835 tisíc dolarů na vítězství Kamaly Harrisové v prezidentských volbách. Jakmile však začaly přicházet první výsledky, pokusil se přímo během živého vysílání...

8. listopadu 2024  13:10 15

Noví plyšoví kamarádi: Vyhrajte interaktivní Magická zvířátka
Noví plyšoví kamarádi: Vyhrajte interaktivní Magická zvířátka

Chcete pro své děti plyšovou kamarádku, která je nejen roztomilá, ale i kouzelná? Zapojte se do soutěže a vyhrajte jednu ze tří kočiček ze série My...

Panelové sídliště v Rusku možná láme rekordy, ale na pohled přímo děsí

Netrvalo to ani šestnáct let a z vesnice na okraji Petrohradu se stalo šedesátitisícové město. Vyřešit akutní...

Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství

Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství Donalda Trumpa v...

Nejvzdálenější lidský objekt ve vesmíru zavolal linkou nepoužitou od roku 1981

Sonda Voyager letí vesmírným prostorem už 47 let a již mnohonásobně překonala původní plány. Je tak nasnadě, že se...

Emily Atacková hraje nahá tenis. Cítím se víc sexy, než kdy dřív, říká

Emily Atacková (34) si získala mnoho nových sledujících na sociálních sítích poté, co v jedné ze scén nového seriálu...

Korn vyměnil Vondráčkovou za mladší. Najal si Kateřinu Marii Fialovou

Ať už na ní člověk narazí v jakémkoliv projektu, nemůže ji přehlédnout. Sáhnul po ní i Jiří Korn, když hledal náhradu...