Akční taktická hra Venom od společnosti GSC vznikla za poměrně zajímavých okolností. Roku 1998 se sešla skupinka lidí, kteří chtěli vytvořit kvalitní a propracovaný engine pro akční hry, jenž by rychle a dobře renderoval uzavřené i otevřené lokace a který by podporoval silnou AI a hodil by se pro hru více hráčů. Tento produkt nakonec vznikl a dostal jméno Vital Engine ZL. Nakonec jej zakoupila právě společnost GSC, která následně najala i jeho samotné tvůrce, aby pracovali na první hře s tímto enginem - na Venomu. U všech členů týmu se přitom jedná o jejich první skutečnou hru, avšak na samotném výsledku to není znát.
Tvůrci se nijak netají skutečností, že se nechávají silně inspirovat tituly jako Delta Force, Hidden & Dangerous či Rainbow Six. Zároveň však ale chtějí, aby se ve Venomu spojovala taktičnost známá z těchto her s akčností, jež v nich přeci jen trošku chybí. Na některých herních prvcích je přijímání nezbytných kompromisů patrné, ale není to až tak na škodu. Dalo by se říci, že Venom tak jen vyplňuje mezeru, která na trhu zatím je.
Ale abychom se dostali ke hře samotné. Volně dostupné hratelné demo obsahuje sice pouze dvě mise, ale z nich i z dříve zveřejněných informací je patrné, že Venom bude obsahovat detailně propracovanou singleplayerovou kampaň, jež bude tahounem celého titulu. Jak již bývá zvykem, před vstupem do každé mise si sami určíte, kteří vaši vojáci půjdou do akce a kteří zůstanou na základně. Na výběru poměrně hodně záleží, protože kromě běžných vlastností mají vojáci pokaždé ještě určitou specializaci, a je nezbytně nutné předem odhadnout, kdo bude v misi zapotřebí. Ostřelovač se například nevyplatí v uzavřených prostorách, zato je nedocenitelný při opatrném postupu pod širým nebem. To pro vás ale jistě není žádná novinka, takže přejděme směle dále :o).
Před vstupem do mise také máte možnost určit výstroj a výzbroj svých vojáků. Zde jsem byl nejprve velmi na rozpacích. Že jsem měl na výběr jen ze dvou typů brnění, to mi ani příliš nevadilo, horší to však bylo u zbraní. Zde totiž byla k dispozici - chvíle napětí - pouze jedna jediná. Nejprve jsem si myslel, že se jedná o nějaký nejapný žertík nebo o mou neschopnost najít ještě nějaké další, ale až ve hře samotné jsem zjistil, že se jedná o jeden z kompromisů, kterým se tvůrci nemohli při koncipování myšlenky herního systému vyhnout. Tato jediná zbraň je totiž snem sběratelů švýcarských nožíků - kombinuje v sobě běžnou útočnou, laserovou a ostřelovací pušku, brokovnici, granátomet a raketomet. Je jasné, že realističnost pojetí Venomu pracovníkům GSC nedovolila, aby vás vypustili do mise ověšené zbraněmi jako Arnieho v Commandu, zároveň však chtěli zvýšit akčnost své hry tím, že vám dají k dispozici poměrně široký zbraňový arzenál. Uznejme, že přesně toto je způsob, jakým toho lze docílit bez větší křečovitosti - příběh je ostatně laděn jako mírně sci-fi, a tak by takováto futuristická multizbraň neměla nikoho překvapit.
V případě, že hrajete singleplayerový mód, ovládáte více vojáků najednou. Způsob, jakým to je zde řešeno, mi přijde poměrně slušný, a hlavně dost jednoduchý na to, aby neodradil svou komplexností naprostého žačátečníka (jako tomu bylo např. u Rainbow Six). Svému spolubojovníkovi můžete nastavit mód střelby (hold fire/free fire) a zda se má držet vás, stát na místě nebo zaútočit na cíl v dohledu. Ostříleným taktikům by se to mohlo zdát málo, ale věřte, že s tím valnou většinou bohatě vystačíte. Znamená to však, že nemůžete svého kolegu vyslat na samostatnou akci - další daň zaplacená hratelnosti. Alespoň se můžete mezi jednotlivými vojáky kdykoliv přepnout a využívat tak specifických vlastností každého z nich.
Co se grafické stránky týče, zde je vidět, že použitý engine byl vyvíjen od roku 1998. Rozhodně se o něm nedá říci, že by hýřil detaily, ale i tak jej lze zařadit mezi současný nadprůměr. Má totiž mnohé jiné výhody, kterými konkurenční enginy předčí. Navíc připomínám, že k dispozici je zatím pouze demoverze, finální produkt bude pravděpodobně ještě mnohem lepší. Ale abychom se dostali k oněm kvalitám. Bezesporu velkým plusem je schopnost zobrazení rozsáhlých lokací, a to řádově v kilometrech čtverečních. Engine je přitom bezešvý, takže na vás nečekají žádné nahrávací obrazovky a nic vám nebrání střílet na nepřítele, který je půl kilometru od vás (otázka je, jestli jej trefíte :o) ). Za další klad lze považovat zobrazení zásahů. Ať již střelíte do zdi nebo do člověka, kulka po sobě zanechá stopu (díru, rýhu, krvavou skvrnu) a ta nezmizí do konce hry.
Za zmínku stojí rozhodně i umělá inteligence. Byl to jeden ze stěžejních prvků, které měl engine podporovat, a rozhodně se tvůrcům povedl. Nepřátelé jsou obdařeni nejen zrakem, ale i sluchem, a chovají se podle toho, co jim tyto smysly sdělují. Pokud jste například maskováni v úkrytu a na vzdálenost několika set metrů začnete ostřelovat skupinku vojáků, snaží se krýt, ale jsou naprosto zmateni, protože netuší, odkud po nich pálíte. Jejich chování se ani příliš nezmění ve chvíli, kdy některého z nich zabijete, pouze si zavolají o pomoc. Až když vás nakonec na dálku uvidí, sami zalehnou a začnou palbu opětovat, případně přejdou do útoku. To byl jen jeden příklad za všechny, ale snad kvality použité AI dobře vystihuje.
Při hraní demoverze jsem sice narazil na pár drobných chybek či nedodělků (například při procházení větvemi se neozývá žádný zvuk, zoom obrazu je doprovázen zoomem zvuku), ale je možné, že finální verze již bude bez nich. Konec konců, je na to stále ještě čas, protože Venom by měl vyjít až někdy v průběhu letošního léta. Můžeme tedy držet vývojářům palce, protože pokud se jedná o jejich první hru, nemají se rozhodně za co stydět.