Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Venom - akčně taktická premiéra

  12:00
Hra Venom se profiluje jako taktická akce, ale podle slov samotných tvůrců se snaží vytvořit jakýsi most mezi tímto žánrem a starými dobrými FPS. Zajímalo by vás, jak si vývojáři takovéto spojení představují? Nevznikne tak náhodou zcela nefunkční hybrid?

Venom Akční taktická hra Venom od společnosti GSC vznikla za poměrně zajímavých okolností. Roku 1998 se sešla skupinka lidí, kteří chtěli vytvořit kvalitní a propracovaný engine pro akční hry, jenž by rychle a dobře renderoval uzavřené i otevřené lokace a který by podporoval silnou AI a hodil by se pro hru více hráčů. Tento produkt nakonec vznikl a dostal jméno Vital Engine ZL. Nakonec jej zakoupila právě společnost GSC, která následně najala i jeho samotné tvůrce, aby pracovali na první hře s tímto enginem - na Venomu. U všech členů týmu se přitom jedná o jejich první skutečnou hru, avšak na samotném výsledku to není znát.

Tvůrci se nijak netají skutečností, že se nechávají silně inspirovat tituly jako Delta Force, Hidden & Dangerous či Rainbow Six. Zároveň však ale chtějí, aby se ve Venomu spojovala taktičnost známá z těchto her s akčností, jež v nich přeci jen trošku chybí. Na některých herních prvcích je přijímání nezbytných kompromisů patrné, ale není to až tak na škodu. Dalo by se říci, že Venom tak jen vyplňuje mezeru, která na trhu zatím je.

Ale abychom se dostali ke hře samotné. Volně dostupné hratelné demo obsahuje sice pouze dvě mise, ale z nich i z dříve zveřejněných informací je patrné, že Venom bude obsahovat detailně propracovanou singleplayerovou kampaň, jež bude tahounem celého titulu. Venom Jak již bývá zvykem, před vstupem do každé mise si sami určíte, kteří vaši vojáci půjdou do akce a kteří zůstanou na základně. Na výběru poměrně hodně záleží, protože kromě běžných vlastností mají vojáci pokaždé ještě určitou specializaci, a je nezbytně nutné předem odhadnout, kdo bude v misi zapotřebí. Ostřelovač se například nevyplatí v uzavřených prostorách, zato je nedocenitelný při opatrném postupu pod širým nebem. To pro vás ale jistě není žádná novinka, takže přejděme směle dále :o).

Před vstupem do mise také máte možnost určit výstroj a výzbroj svých vojáků. Zde jsem byl nejprve velmi na rozpacích. Že jsem měl na výběr jen ze dvou typů brnění, to mi ani příliš nevadilo, horší to však bylo u zbraní. Zde totiž byla k dispozici - chvíle napětí - pouze jedna jediná. Nejprve jsem si myslel, že se jedná o nějaký nejapný žertík nebo o mou neschopnost najít ještě nějaké další, ale až ve hře samotné jsem zjistil, že se jedná o jeden z kompromisů, kterým se tvůrci nemohli při koncipování myšlenky herního systému vyhnout. Tato jediná zbraň je totiž snem sběratelů švýcarských nožíků - kombinuje v sobě běžnou útočnou, laserovou a ostřelovací pušku, brokovnici, granátomet a raketomet. Je jasné, že realističnost pojetí Venomu pracovníkům GSC nedovolila, aby vás vypustili do mise ověšené zbraněmi jako Arnieho v Commandu, zároveň však chtěli zvýšit akčnost své hry tím, že vám dají k dispozici poměrně široký zbraňový arzenál. Uznejme, že přesně toto je způsob, Venom jakým toho lze docílit bez větší křečovitosti - příběh je ostatně laděn jako mírně sci-fi, a tak by takováto futuristická multizbraň neměla nikoho překvapit.

V případě, že hrajete singleplayerový mód, ovládáte více vojáků najednou. Způsob, jakým to je zde řešeno, mi přijde poměrně slušný, a hlavně dost jednoduchý na to, aby neodradil svou komplexností naprostého žačátečníka (jako tomu bylo např. u Rainbow Six). Svému spolubojovníkovi můžete nastavit mód střelby (hold fire/free fire) a zda se má držet vás, stát na místě nebo zaútočit na cíl v dohledu. Ostříleným taktikům by se to mohlo zdát málo, ale věřte, že s tím valnou většinou bohatě vystačíte. Znamená to však, že nemůžete svého kolegu vyslat na samostatnou akci - další daň zaplacená hratelnosti. Alespoň se můžete mezi jednotlivými vojáky kdykoliv přepnout a využívat tak specifických vlastností každého z nich.

Co se grafické stránky týče, zde je vidět, že použitý engine byl vyvíjen od roku 1998. Rozhodně se o něm nedá říci, že by hýřil detaily, ale i tak jej lze zařadit mezi současný nadprůměr. Má totiž mnohé jiné výhody, kterými konkurenční enginy předčí. Navíc připomínám, že k dispozici je zatím pouze demoverze, finální produkt bude pravděpodobně ještě mnohem lepší. Ale abychom se dostali k oněm kvalitám. Bezesporu velkým plusem je schopnost zobrazení rozsáhlých lokací, a to řádově v kilometrech čtverečních. Engine je Venom přitom bezešvý, takže na vás nečekají žádné nahrávací obrazovky a nic vám nebrání střílet na nepřítele, který je půl kilometru od vás (otázka je, jestli jej trefíte :o) ). Za další klad lze považovat zobrazení zásahů. Ať již střelíte do zdi nebo do člověka, kulka po sobě zanechá stopu (díru, rýhu, krvavou skvrnu) a ta nezmizí do konce hry.

Za zmínku stojí rozhodně i umělá inteligence. Byl to jeden ze stěžejních prvků, které měl engine podporovat, a rozhodně se tvůrcům povedl. Nepřátelé jsou obdařeni nejen zrakem, ale i sluchem, a chovají se podle toho, co jim tyto smysly sdělují. Pokud jste například maskováni v úkrytu a na vzdálenost několika set metrů začnete ostřelovat skupinku vojáků, snaží se krýt, ale jsou naprosto zmateni, protože netuší, odkud po nich pálíte. Jejich chování se ani příliš nezmění ve chvíli, kdy některého z nich zabijete, pouze si zavolají o pomoc. Až když vás nakonec na dálku uvidí, sami zalehnou a začnou palbu opětovat, případně přejdou do útoku. To byl jen jeden příklad za všechny, ale snad kvality použité AI dobře vystihuje.

Při hraní demoverze jsem sice narazil na pár drobných chybek či nedodělků (například při procházení větvemi se neozývá žádný zvuk, zoom obrazu je doprovázen zoomem zvuku), ale je možné, že finální verze již bude bez nich. Konec konců, je na to stále ještě čas, protože Venom by měl vyjít až někdy v průběhu letošního léta. Můžeme tedy držet vývojářům palce, protože pokud se jedná o jejich první hru, nemají se rozhodně za co stydět.

Autor:

Nejčtenější

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of Exile 2, místo toho si však uřízl pěknou ostudu. Ukázalo se totiž, že jeho...

Nadšenec vytvořil dřevěné PC, které se nemusí stydět dát ani do obýváku

Herní počítače už jsou dnes běžnou součástí domácího vybavení, jejich většinou futuristický design a mohutné LED podsvícení je však diskvalifikují od toho, aby si je esteticky uvažující jedinci...

Český youtuber přiznal závislost na hazardu. Prohrál přes milion korun

Svou závislost na otevírání loot boxů neboli beden s náhodnými předměty popisuje český youtuber Petr Brunner alias Bender. Závislost ho podle jeho slov za poslední rok a půl vyšla na víc než milion...

Vývojáři Baldur’s Gate 3 slaví úspěch modifikací. Doporučují zvětšení prsou

Studio Larian se na sociálních sítích pochlubilo, že si fanoušci jejich hitu Baldur’s Gate 3 stáhli již sto miliónů modifikací. Z tisíců všemožných neoficiálních vylepšení ovšem sami nečekaně...

Vyzkoušeli jsme unikátní zábavní centrum v srdci Prahy

Loni zrekonstruovaný objekt obchodního domu Máj přinesl pohled na zcela jiný koncept, než byli zákazníci předtím navyklí. Výraznou novinkou je zábavní projekt Levels, optimisticky rozmáchlý přes celá...

Fortnite udělal z několika hráčů milionáře

Prodej vlastního digitálního obsahu ve Fortnite vydělal úzké skupině hráčů pohádkové jmění. Epic Games přiznaly, jaké výdělky měli tvůrci obsahu v této hře za minulý rok.

24. ledna 2025 0

Vyzkoušeli jsme si Assassin’s Creed Shadows, působí jak dvě hry v jedné

Chystaný japonský díl zavedené série Assassin’s Creed od oznámení provázejí samé problémy a po několika odkladech už mu věří jen ti největší fanoušci. Jak jsme si však mohli s dvouměsíčním předstihem...

23. ledna 2025 21

KVÍZ: Poznáte ikonické nepřátele z devadesátkových videoher?

Neměli jsme je rádi, ale nelze na ně zapomenout. Co herním monstrům z devadesátých let oproti těm moderním chybělo na inteligenci a grafických detailech, to doháněla množstvím a sveřepostí, nic jako...

vydáno 23. ledna 2025

Vydáním to nekončí, Kingdom Come 2 dostane v průběhu roku další obsah

Do vydání Kingdom Come 2 zbývají ještě dva týdny, ale už teď je jisté, že ani pak práce na hře neskončí. Na zbytek roku už je totiž přislíbeno několik DLC, které toto už teď obrovské RPG ještě dále...

22. ledna 2025  10:30 19

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Sedmnáctiletá hvězda z Ulice si pořídila fajn byt na pražském Smíchově

Kousek od bývalého bydliště samotného Karla Gotta našel svůj domov i mladý sedmnáctiletý herec Petr Komínek. Byt s...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti...