Pravověrní fanoušci německé série budovatelských strategií Settlers se kdysi počítali na statisíce – tyto hry od Blue Bytu rozhodně patřily k legendám. Než přišel pátý díl, na který se sice všichni těšili, ovšem počáteční nadšení z 3D grafiky vystřídalo vystřízlivění a zjištění, že jde vlastně o tradiční RTS, jež se starými dobrými Osadníky má společný jen název. Pravověrní fanoušci začali plít špínu, a to oprávněně, vždyť UbiSoft, jenž na sérii získal práva, se k nim zachoval značně necitelně a vzal jim modlu. Pátý díl Settlers sice komerčně úplně nepropadl, protože si ho koupila i část masy, nicméně žádné velké terno také neudělal a bylo otázkou, zda si tvůrci po dvou datadiscích troufnou na další pokračování. Jak je vidno, troufli si, ovšem úplně jinak, než by jakýkoliv herní analytik čekal. Šestý díl zatím nebude, ale raději se vytvoří remake zřejmě nejúspěšnější dvojky. Samozřejmě se vším všudy, co k tomuto dílu po herní stránce patřilo a také novou 3D grafikou.
Později se možnosti výrazně rozšíří, tudíž budete moci budovat kupříkladu pivovary a další luxusnější stavby, jichž by celkem mělo být 31
Rozhodně je důvod k oslavám – opět se totiž dočkáme skvělých prvků, jež nám v pětce tak moc chyběly a jejichž absence z ní dělala průměrný titul. Vrací se pečlivá výstavba osady, systém cest i komplikované obchodní a surovinové řetězce. Pro věci neznalé musíme herní princip ale přeci jen trochu přiblížit. Takže: na začátku máte obvykle jen bezvýznamný baráček, kolem něhož se budete snažit vytvořit prosperující hospodářství a zároveň se starat o settlery k jejich plné spokojenosti. K tomu vám dopomáhej dřevorubci, obsluha pily, rybáři či lovci – ti se postarají o nejnutnější chod a zároveň zajistí obživu. Později se možnosti výrazně rozšíří, tudíž budete moci budovat kupříkladu pivovary a další luxusnější stavby, jichž by celkem mělo být 31. Každá budova má svou specifickou funkci a účel v produkčním řetězci. A aby tento mohl být dodržen, je zapotřebí vzít si na paškál výstavbu cestiček, bez nichž by zákonitě vznikl chaos a osada by brzy přestala fungovat. Díky jednoduchému systému vlaječek bude možné pracantům určovat přesný výsek jejich služby. Navíc vždy prakticky okamžitě poznáte, pokud to někde bude váznout – když se u pily válí přebytečný prkna, je to jasný signál k posílení na této pozici.Mluvíme tu sice o remaku, avšak nedá se očekávat, že by vše, až na grafiku, bylo shodné s originálem. To potvrzuje i zúžený okruh národů v Next Generation. Původní titul nabízel čtyři, novinka pak jenom tři – asiaty, Nubijce a Římany. Vikingové se do výsledného produktu neprocpou. Na druhou stranu nemusíte vůbec truchlit, Settlers 2 totiž národy odlišovalo víceméně jen opticky, ovšem Blue Byte se tentokrát nechce držet zkrátka a chystá se strany výrazně odlišit, takže se za každou z nich bude hrát úplně odlišným způsobem. Příběh je s menšími změnami předělávkou staré zápletky. Římané ztroskotají na osamělém ostrově a musí si podrobit zdejší území a v deseti misích se vrátit zpět do své vlasti. Vojenskými budovami, jako jsou věže, rozšiřujete pole působnosti, jež se na územní mapě postupně barví do modra.
Římané ztroskotají na osamělém ostrově a musí si podrobit zdejší území a v deseti misích se vrátit zpět do své vlasti.
V případě, že vaše modrá barva narazí na nějaké další zabarvení, a to si piště, že se to časem stane, ocitáte se na prahu války. Asiaté a Nubijci totiž Římanům konkurují v získávání surovin a touží své území rovněž rozšířit. Válka je podmíněna výstavbou kasáren, v nichž cvičíte jednoho rekruta za druhým, což si samozřejmě žádá vznik dalších produkčních řetězců, jelikož vojáci potřebují zbraně, štíty a v neposlední řadě také pivo. Válečníci se navíc zlatem dají vylepšit až do role generála. Přesto přese všechno nestojí boje v popředí – vypadají spíše roztomile, než skutečně agresivně a krvavě. Také vaše příkazové možnosti zažijí oproti klasickým RTS výraznou redukci. Jakmile se vám podaří v bitvě dobýt nějakou tu věž, rozšíří se automaticky vaše pole působnosti a nepřátelské domy se rozpadnou v trosky v podobě dřeva a prken, což jsou vítané suroviny pro další expanzi.Hratelnost by tedy měla zůstat v těch samých mezích, kde jsme ji, plni nadšení, na konci druhého dílu opouštěli. Ale něco se přeci jen významně změní. Ano, je to grafika, která by dnes jen stěží obstála v původní podobě. Měla by běžet na zbrusu novém enginu, ten je však podle obrázků až příliš podobný pátému dílu, což by ale nemělo vůbec vadit, protože tento vypadal moc pěkně a Next Generation pobere ještě mnohá vylepšení. Ačkoliv je to samý polygon, zdá se, jakoby se navracel starý duch Settlers – lidičky i baráčky jsou krásně kulaté a prostředí hýří roztomilým detailem. Titul nabídne jak dlouhou kampaň, tak široké skirmishové možnosti úzce související s multiplayerem.
Hratelnost by tedy měla zůstat v těch samých mezích, kde jsme ji, plni nadšení, na konci druhého dílu opouštěli.
Na Next Generation se podílí i parta původních tvůrců, kteří už mezitím zamířili ke konkurenčnímu Phenomicu, avšak pro účely znovuvzkříšení legendy si vyhradili čas. Máme proto pádný důvod domnívat se, že návrat druhého dílu Settlers v novém hávu povede a dá zapomenout na nevydařenou odbočku do mainstreamového pole. Němečtí hráči dostanou příležitost přesvědčit se o tom už letošní podzim, doufejme, že anglická mutace se na cestě nezdrží příliš dlouho.Index očekávání: 90%