RPG Gothic už jsme na našich stránkách popularizovali tolikrát, že ho snad žádný z příznivců tohoto žánru nemohl přehlédnout. Protože jeho výrobci - autorský tým Piranha Bytes - pocházejí z Německa, je německá verze už nějakou dobu volně v prodeji, zatímco na anglickou si ještě budeme muset nějaký ten měsíc počkat. Zatím jsme se tedy alespoň hladově vrhli na demo a pokusili se z jeho hraní pro vás sestavit článek plný prvních dojmů z této hry.
Abyste se lépe dokázali sžít s prostředím, které vás ve hře bude obklopovat, musím vás nejprve seznámit s příběhem, který se ke Gothicu váže. V království, do kterého se vydáme, právě probíhá krvavá válka s orčím plemenem a protože v takové válce je potřeba velká spousta železa na zbraně i brnění, logicky je nutné vytěžit stejně i velkou spoustu rudy. Do téhle roboty se však dobrovolníci zrovna nehrnou, a tak se král rozhodne využít k tomu účelu všechny vězně, kteří hnijí v kobkách královského vězení. Aby zároveň zamezil všem pokusům o útěk, povolá tucet nejlepších mágů své země a nechá je vyčarovat okolo prostoru pro vězně magickou bariéru, přes níž se nikdo živý nedostane. Lépe řečeno dovnitř to jde, ven už ne. Mágům se však složitá procedura vymkla z rukou, takže zůstali uvnitř svého výtvoru uvězněni spolu s ostatními zajatci. Nastalou situaci bylo nutné nějak řešit - král potřeboval svojí rudu a osazenstvo pod bublinou potřebovalo dodávky potravin, takže dohoda byla prakticky jistá. Za vytěženou rudu dostávají všechno, co potřebují - jídlo, pití a sem tam i nějakou tu ženskou společnost…
Nezní to možná jako místo vašich snů, kde byste chtěli strávit zbytek života, ale po pravdě řečeno ani nemáte na vybranou. Ocitnete se totiž v kůži čerstvě příchozího odsouzence, který je svržen ze skály skrze magickou bariéru a poznává tak vlastně svět Gothicu spolu s vámi. Jednou z věcí, na kterou mohou být autoři právem pyšní, je sociální skladba obyvatelstva ve hře a svoboda vaší postavy, která se může rozhodnout přidat se na jakoukoliv stranu ze všech tří přítomných. Osazenstvo uvnitř magické bubliny se totiž rozdělilo do tří frakcí - starý tábor, nový tábor a zbytek. Starý tábor se skládá z lidí, kteří se rozhodli nevzdorovat králově vůli a poslušně těžit rudu, kterou pak vyměňují za prostředky k živobytí. Do nového tábora přesídlili renegáti, kteří na dolování rudy kašlou a raději kují plány, jak z vězení zdrhnout. Třetí a poslední stranou jsou náboženští fanatici, kteří odtáhli do bažin a svoji existenci založili na uctívání bytosti zvané Sleeper, od které očekávají, že je z vězení zachrání. Pokud by vás náhodou zajímalo, kam se přidali mágové, pak vězte, že se rovným dílem rozprostřeli mezi všechny tři frakce.
Tak, teď znáte všechny důležité výchozí skutečnosti a můžete hádat, co vás ve hře čeká jako první. Pokud jste hádali, že volba hlavní postavy, tak pravdu máte i nemáte. Gothic totiž vykračuje z řady RPG, které vás nutí vybrat si hned zpočátku všechny atributy, které má vámi ovládaný hrdina či hrdinové mít - tady dostanete postavu vhozenou do cizího světa a je jen na vás, co z ní postupem hry uděláte. Ať si vyberete kteroukoliv ze tří frakcí, všude budete za zelenáče, kterému nikdo nevěří a nikdo mu nic pořádného nesvěří. Nezbývá než začít se procházet po krajině a sbírat malé a jednoduché questíky, které vám přidají tolik potřebné body k vaší reputaci. Při každém postupu na vyšší úroveň získáváte deset bodů, které pak můžete utratit za učení se novým schopnostem nebo za zvyšování statistik. Schopnosti se dělí na bojové a nebojové, přičemž mezi bojové patří ovládání jednoručních a dvouručních zbraní a luků a samostřílů, a mezi nebojové patří například zlodějina, plížení nebo magie.
Z dema, které je u nás ke stažení, lze velmi dobře odhadnout kvality celé hry. Procházet můžete poměrně velkou část, takže máte dostatek příležitostí obdivovat všechno, co Gothic nabízí. To první, co vás uhodí do očí, je výtečné grafické zpracování. Kopcovitá krajina kolem vás nabízí přehršel nádherných zákoutí, ať už je to pohled skalní soutěskou na vzdálené věže či výhled na opevněný tábor, nad jehož hradbami vykukují jen střechy nejvyšších budov. Až budete procházet či probíhat světem Gothicu, nemůžete si nepovšimnout i střídání dne a noci, které vypadá opravdu úžasně - v noci se krajina nejen zatemní, ale i vylidní a všechny potvory se stanou o něco nebezpečnějšími. Pro úplnost dodávám, že svoji postavu vidíte z third-person perspektivy s kamerou zavěšenou za jejími zády, přičemž vzdálenost od ní můžete měnit plynulým zoomováním.
Zajímavý pohled však není jen na mrtvou krajinu, ale i na živé objekty v ní. NPC, které potkáte ať už v táboře nebo i za jeho hranicemi, si totiž žijí vlastním životem a nikterak tedy nečekají, až k nim dojdete a začnete si jich všímat. Proto při svém putování budete potkávat chlápky opékající u ohně maso, další brousící své nože a ještě další, kteří prostě jen tak leží v posteli a lelkují. Záměrně říkám "chlápky", protože na ženu jsem za celé demo nenarazila ani jednou - pouze v intru bylo vidět jakousi nešťastnici, kterou spolu s proviantem spouštěli stráže vězňům dolů do útrob magické bariéry. Někteří dobrodruhové budou ochotní se k vám přidat, ale nepočítejte s tím, že byste je mohli nějak ovládat. Útočí, na koho chtějí, a ani svůj inventář vám k nahlédnutí nedají, takže jak vidíte, jsou zcela autonomní.
Boj v Gothicu probíhá tak, že v realtimu. Nestačí? Dobrá, řeknu vám o něm něco víc. Zbraně, které byly k vidění v demu, se dělí na prosté krumpáče a o něco lepší meče. Jakmile si jednu z nich vyberete z inventáře, objeví se na vaší postavě a vy tak můžete pouhým pohledem kontrolovat, čím se budete bránit, pokud se schyluje ke konfliktu. Před samotným bojem se nejdříve musíte přepnout do bojového módu, kdy postava vytasí zbraň a postaví se do pozice charakteristické pro agresivní situace. Není radno se v tomto módu pohybovat celou hrou, protože NPC na vaši vytaženou zbraň reagují podrážděně a vykládají si to jako jasnou výzvy k boji. Úspěšnost vašich zásahů pak záleží na tom, kolik bodů jste investovali do vylepšování svých bojových schopností. Protivníci, které jsem shlédla na vlastní oči, většinou nepředstavovali příliš velkou námahu - goblini, ještěrky a několik druhů jakýchsi zmutovaných potvor se při troše šikovnosti daly zabít bez velkých ztrát na zdraví, a pokud mi život ubraly, bylo všude kolem dost předmětů, které zdraví zase přidávají. Na odlehlých místech se však vyskytovali i tužší nepřátelé, nemluvě o protivnících lidských, na které s chabými počátečními zkušenostmi nestačíte vůbec.
To, v čem bude Gothic nepochybně excelovat, bude atmosféra a příběh, a obojí je silně zastoupeno už v demoverzi. Závěr tedy nemůže znít v jiném duchu, než že jak to tak vypadá, může nám být jedině líto, že nežijeme v německy mluvící zemi a nemáme Gothic už dávno rozplevelený na harddiscích našich počítačů, protože evidentně o hodně přicházíme. Jediné, co mi na hře vadilo, bylo poměrně dost podivně navržené ovládání, které mi zpočátku naprosto kazilo dojem ze hry. Nicméně musím přiznat, že se na něj zvyknout dá a to překvapivě rychle, ale nic podobného jsem zatím nikde neviděla. I přesto je Gothic horkým kandidátem na jedno z nejlepších RPG tohoto roku, a proto by vás měla potěšit zpráva, že by se finální anglická verze měla na pultech objevit ještě před koncem letošního roku.