Fallout 3 - informační nálož

  • 111
Informační embargo kolem Falloutu 3 konečně padlo a my vám tak můžeme naservírovat vše, co se nám o hře podařilo zjistit. Není toho málo a nejsou to zprávy zanedbatelné. Z preview si uděláte ucelený obrázek o hře!

Fallout3 O třetím dílu legendárního Falloutu se toho namluvilo spoustu. Ať už o tom původně zamýšleném, pod kódovým označením Van Buren vyvíjeném, jehož ostatky nedávno vyplynuly na povrch, nebo, a to spíše, o ve studiích Bethesdy (Morrowind, Oblivion) skutečně připravovaném. Ten byl dlouhou dobu držen pod nadskakující pokličkou, která byla v minulých dnech konečně nadzvednuta a lačné hráčstvo mohlo nasát blaženou vůni v představě, že si na výsledku pochutnají přinejlepším za rok. Nám se však podařilo vyštrachat přeci jen víc, než je patrné z traileru a několika artworků. Jsme si jisti, že vás první ověřené informace skutečně navnadí.

Začátek by měl být vpravdě netradiční – budete přihlížet svému vlastnímu porodu. Už při něm si volbou toho kterého otce nastavíte základní atributy.

Oč jde? Po hrozivé atomové válce je z USA i zbytku světa pustou zemí nikoho, po níž se prohání zbytky lidstva, ale i mutantů a dalších monster. Tím nejcennějším a zároveň nejvíce nedostatkovým zbožím je voda, po níž všichni pasou.Fallout3 Samozřejmě ale nechybí ani další cennosti, které se vždycky hodí. Fallout 3 své události nastartuje třicet let po poslední klapce druhého dílu, a to konkrétně ve Vaultu 101, jehož obyvatelé nevyšli před těžká vrata od chvíle, kdy vypukla atomová přestřelka – nejen kvůli počasí, které se venku trochu „zhoršilo“. Začátek by měl být vpravdě netradiční – budete přihlížet svému vlastnímu porodu. Už při něm si volbou toho kterého otce nastavíte základní atributy. Až do devatenáctého roku života, což hra samozřejmě zkrátí na únosnou mez několika minut, se budete prohánět po útrobách Vaultu, na základě různých podnětů se naučíte využívat základní schopnosti a také si osvojíte zacházení s tzv. „Pip-boyem 3000“, což není nic jiného než počítač v podobě trochu větších náramkových hodinek, který zprostředkovává přístup k mapě, quest-logu, inventáři a mnoha dalším důležitostem. V neposlední řadě si v tomto stylovém tutorialu osvojíte i práci se zbraněmi.

Fallout3 Asi byste se na interakci s venkovním světem připravovali donekonečna, jen kdyby jednoho krásného dne nezmizel váš otec kamsi ven. Ano, ven, tam kam žádný obyvatel Vaultu 101 desítky let nepáchl. Co tam chce? Kde se zdržuje? Uvidíte ho ještě někdy? Dostatek počáteční motivace k tomu, abyste se po stopách jediného příbuzného (matka zemřela při strastiplném porodu) vydali na východní pobřeží severoamerického kontinentu, přesněji oblasti kolem někdejšího hlavního města Washington D.C.

Na typické role-playing třídy postav, například lovce, kněze či mága, můžete ve Falloutu 3 s klidem zapomenout. Stejně jako předchůdci se hra drží oceňovaného systému S.P.E.C.I.A.L. Ten odvozuje schopnosti hrdiny ze sedmi vlastností: Strenghth (síla), Perception (vnímání), Endurance (výdrž), Charisma, Intelligence, Agility (pohyblivost), Luck (štěstí) – úvodní písmena dávají dohromady právě S.P.E.C.I.A.L. Fallout3 K dalšímu opepření slouží dovednosti typu plížení či zacházení s různými typy zbraní, stejně jako tzv. „perky“. To jsou bonusové schopnosti, jako zvláštní útoky či rychlejší uzdravování. Zatímco lze na každé z dvaceti úrovní (dál už to nepůjde) vylepšovat skilly, učení perků jde ob jednu úroveň. Je tak potřeba hrdinu velmi úzce profilovat, přičemž možností je obrovské množství – to hráče nutí k novému rozehrání a zkoušení jiných stylů.

Zatímco lze na každé z dvaceti úrovní (dál už to nepůjde) vylepšovat skilly, učení perků jde ob jednu úroveň.

Grafiku Falloutu 3 obstarává Oblivion engine. Scénu lze sledovat buď z pohledu vlastních očí, nebo trochu netradičně přes rameno. Tato varianta dává podle autorů větší přehled o situaci. Všechna NPC jsou vybavena interním systémem umělé inteligence, tzv. „Radiant AI“, která má fungovat ještě lépe než v Oblivionu. Spočívá v zajištění uvěřitelnosti života v postapokalyptickém světě. Lidé se budou Fallout3 chovat nejrůznějšími způsoby v závislosti na vnějších podnětech. Otec se synem se bude bavit o jiných věcech než obchodník se zákazníkem, nebo dva šílení mutanti mezi sebou. V Oblivionu bylo takto reagujících lidí přes tisíc, Fallout 3 nabídne číslo kolem stovky – zato však všechny charaktery půjdou mnohem více do hloubky, nehledě na to, že ve světě po nukleární katastrofě nečekáme populační explozi. Při jednání s NPC bude hodně záležet na vaší karmě, tedy zda jste po morální stránce dobří, neutrální či prohnilí. Pokud budete příliš podlí, může se na vás vykašlat pomocník, který by vás v případě neutrálního statusu nějakou dobu doprovázel.

Pátrací odysea po otci vás provede nejrůznějšími kouty zdevastovaného světa, kde na vás budou pomrkávat především mutanti. Boji s nimi se nevyhnete. Fallout 3 je v zásadě realtime záležitost, čistě tahové boje tu tedy nebudou. Vždy lze však využít Fallout3 pauzovací funkce, která zastaví hru a umožní vám rozdělit disponibilní počet akčních bodů. Opět by mělo být možné útočit na jednotlivé části těla, takže se zase až tolik nemění. Jakmile budete s rozdělením spokojeni, hru opět odpauzujete a budete sledovat jednak akci protivníka, jednak doplňující se počet akčních bodů. Přes lehce pozměněný systém se tak nevyhnete taktizování, jež by mělo být jednoznačně preferováno na úkor prostého bušení do myši.

Ve hře často budete muset učinit rozhodnutí zásadního charakteru. V jednom z městeček, Megatronu, navštívíte místní knajpu, kde sice nikdo nemá informace o vašem otci, ale místní anarchista vás neváhá okamžitě zaúkolovat. Máme do jedné ze zbylých atomových bomb namontovat roznětku, aby mohl Megatron navždy vyzmizíkovat z již tak notně poupraveného povrchu zemského. Proč? To se dozvíme až z kontextu, každopádně rozhodnutí, které ovlivní to, jak s vámi budou lidé později ve hře jednat, bude jen na vás.

Grafiku Falloutu 3 obstarává Oblivion engine. Scénu lze sledovat buď z pohledu vlastních očí, nebo trochu netradičně přes rameno.

Přes veškerou skepsi ortodoxních fanoušků se domníváme, že Fallout 3 bude důstojným nástupcem legendy. Vytvořit něco takového je úkol nanejvýš nevděčný, protože v dokonalé symbióze musí fungovat několik zásadních složek. K výše zmíněnému, co se zatím evidentně daří, doplňme například ne nepodstatný humor, který zásadně dokresloval atmosféru prvních dvou dílů. Snad se Bethesdě tento guláš povede namíchat na výbornou.

Index očekávání: 95%