Mezi hromadou cédéčkek, která jsme nedávno přivezli ze sladké Francie, tedy z výstavy Milia Trade Show, byla spousta těch, jež urazila opravdu dlouhou cestu. Vzpomeňme třeba čínskou strategii War & Peace, ale i CD s hrou, o níž se nám dnes jedná. Ta pochází z matičky Rusi, přesněji od vývojářů z velice plodné firmy Buka Entertaiment, která pracuje například na cyberpunkovém RPG Paradise Cracked. A co na tom zmiňovaném disku vlastně je? Beta verze datadisku k trošku rozporuplnému futuristickému simulátoru Echelon, nazvaném Wind Warriors. Zatímco některá zahraniční herní média hodnotila Echelon poměrně kladně, u nás zas takové nadšení nevzbudil. Koneckonců podívejte se na tento článek. Nyní máme možnost zjistit, zda se autoři některých chybek vyvarovali a nebo se jen pokusili vytřískat z úspěchu hry maximum.
Nejprve si však v kostce připomeňme, co se v samotném Echelonu dělo, jeho příběh byl totiž na simulátor opravdu propracovaný. V roce 2117, došlo v Galaktické říši k občanské válce, po jejímž skončení, roku 2150, byla většina planet známého vesmíru zamořena radioaktivním spadem a lidstvo jen tak tak přežívalo. Nezbývalo mu nic jiného, než se pokusit kolonizovat nové světy. Vše se dařilo a časem byla založena vzkvétající Galaktická ferderace. Zlom nastal v roce 2320, kdy se lidé poprvé setkali s Veliany - potomky jedněch z kolonizátorů. Jejich předci objevili na opuštěné planetě funkční základnu mimozemšťanů a osvojili si vetřeleckou techniku, včetně takzvaných Zero-Transportů, bran, jež byly schopné přenést kosmickou loď na obrovské vzdálenosti. Záhy začaly Zero-Transporty vznikat ve všech koutech vesmíru. Bohužel Veliané neměli se svými lidskými bratry příliš čisté úmysly. Všechny brány byly ve skutečnosti trojskými koni, které roku 2350 v jeden okamžik zlikvidovaly elektronické systémy všech lodí v jejich blízkosti. Pak už nemohlo následovat nic jiného než útok Velianů. Do obranného boje byly povolány všechny lidské síly a začala nová válka. To jsou události, které vyplynuly ze samotného Echelonu, datadisk Wind Warriors je, alespoň podle dostupných informací a verze hry, již máme k dispozci, zřejmě nijak nerozšíří. Jen se místo nezkušeného pilota ocitnete v roli elitního letce Jasona "Wolfa" Scotta - esa známého po celé galaxii.
Největší slabinou původní hry byl velice nevyvážený design misí. Ty se sestávaly z neustálého opakování podobných úkolů - někam doleť a něco tam znič, doprovoď konvoj na místo určení a podobně. Kupodivu velice podobné mise jsou i v datadisku. Sice tu zatím chybí příběh jenž by je spojoval a vysvětlil, proč máme to či ono podnikat, avšak nepříliš dobře vymyšlené létání bez nějakých velkých dějových zlomů během operace zůstalo. Poctivě jsem vyzkoušel všechny dostupné mise a ve všech dostával úkoly hodně podobné těm, o nichž jsem se zmiňoval. Ve finální verzi má být ale čtyřicet misí (v betě jich je dvacet devět), takže musíme doufat, že autoři vymyslí nějaké originální. Pokud to udělají, datadisku to ohromě prospěje. Co by v něm však mělo být určitě, ale v této verzi hry si to nelze vyzkoušet, je možnost dávat povely ostatním strojům a přivolávat protileteckou podporu. Celkem se má ve hře objevit okolo třiceti typů letounů, více než sto různých pozemních vozidel a také stovka budov.
Jediné, co si lze nyní otestovat, je vylepšený systém ovládání letounů myší. Ten je autory označován za inovativní, ale v praxi to zase taková sláva není. Fyzikální model hry je velice dobrý a ukočírovat vaši loď jen s myškou dá dost práce. Raketa reaguje tak jak má, to znamená s mírným zpožděním způsobeným setrvačností a podchytit toto chování jen s pomocí elektronického hlodavce dá dost práce. Kvalitní joystick se prostě nahradit nedá. Tím jsme se dostali k té podařenější části hry - samotnému létání. To je, stejně jako v Echelonu samotném, velice dobře udělané. Krajina je parádně členitá, přes hluboké rokle se klenou obrovské mosty, voda se leskne, prostě krása. Trochu tu ale chybí nějaké větší detaily. Pokud se ženete těsně okolo mrakodrapů obrovského města, zjistíte, že na zemi v podstatě nic není. Vypadá to, že engine hry nedozná žádných výrazných změn, což u datadisku není tak překvapující. Samotné modely raket vypadají hezky, ale trocha detailů navíc by jim prospěla. S enginem zůstal zachován i propracovaný model poškození. Takže můžete přijít o značnou část stroje i s výzbrojí a přesto letět, stejně jako ulomit kousek křídla a s jinak zcela "zdravým" letounem se odebrat ve vývrtce k zemi.
Prostě létání v Echelonu je stále jedna radost a mise jsou v této verzi hry pořád stejně nezáživné. Pokud se vám ale hra líbila, určitě vás zaujme i její datadisk, navíc v něm přibudou i nové multiplayerové módy a speciální arény pro boj více hráčů. Díky kvalitnímu, napůl realistickému (pokud se v tomto případě dá mluvit realitě) a napůl arkádovému fyzikálnímu modelu, by se právě multiplayer mohl stát silnou zbraní Wind Warriors. Stačí si počkat do druhé poloviny tohoto roku, kdy má hra vyjít. Zatím se můžete pokochat screenshoty v této galerii.