|


Podle autorů jsou videohry skvělým prostředkem pro vytvoření poutavého komiksového světa se schopnostmi nabitým hlavním hrdinou. Jak jsme se zmínili již na počátku, jeho vymoženostmi by rádi disponovali všichni mladiství a v mnoha případech nejen ti. Na rozdíl od pasivního sledování plátna budeme mít ve Spider-Manovi 2 možnost si je bezezbytku vyzkoušet a samozřejmě dostaneme i něco návdavkem. Hra totiž nevypadá na nic menšího, než je komplexní simulátor Spidermanova života a speciálních schopností, což není žádný reklamní tahák, nýbrž holá skutečnost, tak jak ji tvůrci prezentovali na E3. S přivřenýma očima by se celková otevřenost dala přirovnat ke Grand Theft Autu 3. Zamhouřené oči jsme zmínili proto, protože je jasné, že v konceptu se obě hry budou v mnohém lišit, ovšem volnomyšlenkářská struktura bude u Spider-Mana 2 stejná, ne-li větší,
než u automobilového trháku.
Hra totiž nevypadá na nic menšího, než je komplexní simulátor Spidermanova života a speciálních schopností, což není žádný reklamní tahák, nýbrž holá skutečnost, tak jak ji tvůrci prezentovali na E3.
Celý Manhattan bude po dobu hraní vaším virtuálním pískovištěm, kde si budete moci dělat přesně to, co se vám zachce. Jen v naprostém minimu případů se dočkáme linearity či nepříjemného vodění za ručičku. Většinou si budeme sami vybírat, kam se v dané chvíli vydáme, kdy se rozhodneme pohnout příběhem kupředu nebo pomůžeme nebohým občanům v nepovinných zakázkách. Nikdo nás nebude hnát dopředu a v případě, že bychom na lákavé nabídky hry neměli chuť, můžeme si jen tak vyrazit na procházku po skvělém a ohromném městě, které nebudeme obdivovat jen zvenku a zezdola, ale i zvnitřku budov a ze značných výšin. Nezapomínejte na to, že jste Spidermanam, ne jen obyčejným člověkem. Pokud si říkáte, že byste se v té záplavě možností snad mohli ztratit, vůbec se nebojte. Pokaždé byste měli vědět, co se po vás v příběhové rovině chce, kam máte jít atd. Notně nápomocná bude podrobná mapka, na níž se vyznačují důležité body, a to jak, ty týkající se hlavní dějové linky, tak ty, v nichž jakýmkoliv způsobem můžete pomoci nebohým občanům velkoměsta před proradnými zloduchy. Již teď je jisté, že se autoři snaží o vytvoření co nerealističtěji vypadajícího světa, tudíž jistě nepřekvapí chystané střídání dne a noci, jež by nemělo probíhat skokově, ale plynule. Neoficiálně bude tato vlastnost hry využívaná i ke zlepšení hratelnosti formou v různých fázích dne se střídajících možností.
Manhattan je značně rozlehlé místo, zvláště pokud by se mělo zdolávat po vlastních. Jak už jsme ale zmínili, naštěstí tomu tak nebude. Zcela zásadním prvkem je Spidermanem vystřelovaná pavučina, jíž má neomezené množství. To sice samo o sobě není pro hry, kde se tento červenomodrák mihl, žádnou novinkou, ale ještě nikdy jsme neměli možnost ozkoušet jeho schopnosti v téhle oblasti v takové míře. Tvůrcům se totiž podařilo dokonale podchytit pocit z dynamického přelétávání mezi budovami, jež na sebe s trochou umu zcela nevídaně navazuje. Není nemožné si vypomoci zachycením vrtulníku a zdolat zdánlivě nepřekonatelnou propast. Je jasné, že pro adekvátní pocit je třeba vytvořit co možná nejlepší design prostředí,
tudíž se Manhattan svému reálnému vzoru občas podobat nebude, na druhou stranu tím máme zajištěno, že bude kde skákat a létat. Konečně se pavučiny nebudou zachytávat o oblaka nebo snad o zcela prázdné prostory, jako tomu bylo v předchozích hrách, ale pouze o pevné objekty.
Důležité je, že vystřelování pavučin by sice nemělo být naprosto realistické, ostatně to ani nejde, ale jisté zákony fyziky určitě ctít bude. A kupodivu jich není málo. Hned na počátku si však musíme říci, že se tvůrci snaží vytvořit především zábavnou a skvěle hratelnou záležitost, pro niž není třeba mít načteno celé dílo Einsteina a Newtona. Je třeba si uvědomit vlastnosti sítí, které nevystřelíte zcela rovně, ale s jistou křivkou dopadu. Nejlépe by se to celé dalo přirovnat k Tarzanovu stylu, i když ten nic nevystřeloval, nýbrž se zachytával již existujících lián. Létání za pomocí pavučin bude vyžadovat slušnou dávku preciznosti skloubenou s ještě větší porcí improvizace, jelikož než se naučíte prostředí města, budete často narážet na zcela novou zástavbu. A vězte, že memorování několika kilometrů čtverečních chvíli zabere, je-li to vůbec možné. Připravte se na to, že na počátku navážete do jednoho celistvého komba jen několik málo záchytů a skončíte pochroumaní na zemi. Časem, s trochou cviku, si už ale budete moci dovolit přeskákat celé město, tak, jak to ukazovali tvůrci v prezentaci. A věru – vypadalo to úchvatně. Ale nebudou to jen pavučiny, co je třeba se naučit. Hodně strastí, ale i zábavy si užijete lezením po budovách či rovnou jejich stropech nebo zábavným běháním po stěnách.
Kapitolou sama pro sebe se zdají býti bojové sekvence. Na PC se podobné bojovky objevují jen zřídka, tudíž nás tyto prvky potěší dvojnásob. Bojové vložky vypadají mnohem plynuleji než obvykle a v jejich průběhu si připadáte jako byste byli rovnou v centru dění.
|

Zatím se jako jedna z největších vad na kráse jeví grafické zpracování, a přestože nejde zdaleka o zásadní prvek, mohli by i tak autoři trochu přidat. Samotný Manhattan se svými odlesky odrážejícími a neonovými budovami působí malebně i nehostinně zároveň, na druhou stranu v určitých pasážích zase jednoduše, dalo by se říci i chudě. Spiderman i se svými nepřáteli by potřeboval trochu přidat na kráse, především pak v oblasti rozpohybování. Minimálně v tomhle případě si však můžeme být jisti, že se dočkáme zlepšení. Ohledně toho předešlého si zase tak jistý nejsem, protože hra vzniká primárně pro konzole, jež disponují menším výpočetním výkonem a to, co jsme viděli, je dost možná maximem, které tyto mašinky ještě plynule zvládnou.
Celkově tak Spider-Man 2 vypadá na solidní zúročení získané licence. Je jasné, že tvůrci Treyarch s vydavatelem Atari chtějí vymačkat velký potenciál až do dna a podle všeho se jim to zatím daří. Graficky sice nepůjde o zázrak, na druhou stranu k tomu zde máme jiné tituly. Pavoučí muž by měl nabídnout především ryzí hratelnost s komby naplněnými bitkami, nevídanou volnost v herním světě a také propracované hrátky s pavučinami a vůbec všemi speciálními serepetičkami. Doufejme, že se nic nepokazí a my se již počátkem léta budeme prohánět vysoko nad širokými manhattanskými bulváry.
Index očekávání: 8/10