Pokud bychom měli utvořit žebříček chystaných her, o kterých se v herním světě mluví nejvíce, určitě by jedno z přeních míst zaujímal druhý díl oblíbené taktické hry Commandos. O pozornosti, které se hře dostává, svědčí i výčet článků o Commandos 2 u nás na BonusWebu – před loňským E3 jedna novinka, tři měsíce nato druhá, úvodní sada screenshotů, další sada screenshotů, nějaké ty wallpapery (ten zelený mám na pracovní ploše já) a v neposlední řadě i video přímo ze hry. Vydání Commandos 2 se však již kvapem blíží, a tak současný „hype“ je jenom klidem před bouří, která nastane koncem června, až hra dorazí do obchodů
Podobně jako u původních Commandos, i zde dostanete pod svou kontrolu tým složený z různých vojenských i civilních specialistů. Kromě starého známého Tinyho (ten hromotluk s baretem z minulého dílu) a pěti dalších povědomých postav se ve hře setkáme se třemi zbrusu novými charaktery. Sličná agentka, která umí kromě infiltrace také střílet ze sniperky potěší pánské oko, zloděj zase příjemně obohatí výběr těch záporných postaviček, ale kdo že bude ten třetí? No přeci nikdo jiný než bulteriér Whiskey - maskot týmu, kterého se vojáci ujali namísto mrtvého páníčka. Whiskey bude právoplatným členem týmu a sem tam dostane i nějaký ten bojový úkol. Není divu, práce bude mít komando více než dost – po první misi, která se (až přespříliš) podobá filmu Zachraňte vojína Ryana, následuje pestrý sled úkolů snad ve všech lokalitách na světe – od arktických ledovců, přes evropskou městskou zástavbu, až po džungle tropických ostrovů. Příjemným zpestřením budou noční mise, ve kterých se nejlépe využije taktika tichého pohybu (čím více má postava naloženo věcí, a čím rychleji se pohybuje, tím větší dělá hluk). Sebemenší zvuk totiž může upozornit německou stráž, která u sebe má (malou) elektrickou baterku a (velký) samopal. Během misí narazí vojáci i na velké množství techniky, kterou půjde používat – taková pojížďka tankem nebo krátká dávka z protiletadlového kulometu dovede zvednou adrenalin i jinak poklidného stratéga.
Největší změny zpozorují zkušení hráči původních Commandos v grafickém enginu. Ten zůstává i nadále pseudo-3D, kdy je sice kreslená krajina osazená předrenderovanými objekty, ale tříčtvrteční pohled na ni nelze volně měnit. Kvalitou zpracování by však měl převyšovat většinu podobných her založených na čistě 3D technologii - oproti minulému dílu půjde plynule zoomovat z detailního pohledu na vojáka až po "strategické" zobrazení celé mapy (což při rozlišení až 1024x768 bude velmi praktické). Mimoto bude možné pohledem otáčet a prohlédnout si situaci za všech čtyřech stran, uvnitř budov dokonce z libovolného úhlu pomyslného nadhledu. Právě interiéry budov představují asi největší posun od minule - jakmile někam vejdete, přepne se pohled na zobrazení daného patra a vy tak budete moci zneškodňovat nepřátele, kteří pobíhají po místnostech. Skvělé je i provázání dění venku s bojem uvnitř – jakmile se přiblížíte k oknu, objeví se okno s 3D maketou místnosti, na které jsou zobrazeny pozice všech nepřátel. Ve hře tak půjde například postavit snipera na terasu jednoho baráku a ostřelovat Němce, kteří znepříjemňují život skrytému vojákovi v útrobách protější budovy. Tento fígl však bude fungovat i ve prospěch protivníka, a tak pozor na dávku z kulometu, která vás překvapí v „dokonalém“ úkrytu ve spíži nic netušícího německého velitele. O možnostech, které vylepšený engine skýtá v multiplayeru, se jistě není třeba rozepisovat.
Příjemných změn dozná i ovládání, kterému přibudou některé užitečné funkce. Již v první misi hráči na vlastní kůži poznají možnost převlékání uniforem - stačí se připlížit k německému vojákovi, omráčit ho dobře mířenou ranou pěstí, přidat si do inventáře jeho uniformu a obléci si ji. Až se za pár desítek sekund milý Němec probere, zjistí, že je jenom ve spodním prádle, a v bílých trenkách prchá pro posily. Ty však nemají šanci záškodníka v davu německých uniforem nalézt (v lepším případě jim on sám pomáhá hledat údajného nepřítele). Ovládací panel mírně nabobtnal a posunul se doprava – hráčům se tak zpřístupní „rychlé volby“ převlékání, omráčení, vylamování zámků atd... Příjemnou změnou bude i animovaný obličej aktuální zvolené postavy v pravém dolním rohu. Pestřejšímu ovládání budou odpovídat i animace postav – některé záběry ze hry, kdy vojáci plavali přes řeku, potápěli se, nebo prováděli doslova akrobatické kousky (stále však v mezích „uvěřitelnosti“) mi silně připomínaly pohyb Lary Croft v Tomb Raiderovi. Nepochopte mě špatně – Commandos 2 nebudou mít po herní stránce s Tomb Raiderem až na Eidos nic společného, jenom jsem si při pohledu na plavající postavy vzpomněl právě na legendární 3D akční adventuru.
Všichni, kdo měli tu čest zahrát si z druhého dílu Commandos více než pár minut první epizody, se shodují na tom, že hra citelně přitvrdila. Už tedy nepůjde postupovat stylem postupného vyhlazení všech nepřátel na mapě, ale bude se muset více taktizovat a zabíjet jen v nejnutnějším případě. Problémy tedy nastanou ve chvíli, kdy během postupu budete muset nechat pár vojáků naživu – při troše nepozornosti se může stát, že vám vpadnou do zad a spustí poplach (v lepším případě), nebo dávku ze samopalu (to v tom horším). Také proto dojde k vylepšení systému varování před nepřáteli – onen kužel výhledu známý z minulého dílu doplnila ještě červená čára, která se objeví ve chvíli, kdy vás nepřítel spatří. Detekce se tedy bude ubírat ve stylu „pokud se nedívá, tak mě neuvidí“ (tmavá část kuželu), „pozor zmerčil mě“ (problikne červená čára od vás k němu) a konečně „je na dostřel“ (světle zelený kužel a „ratata“ linoucí se z reproduktorů). Možná se to někomu zdá příliš komplikované, ale podle prvních dojmů to vypadá, že se autorům povedlo skloubit vysokou obtížnost s velmi dobrou hratelností – zejména díky inovovaným rutinám umělé inteligence, které budete jak chválit (až se vaši oklegové sami uklidí do bezpečí, pokud k tomu dostanou privilegium), tak proklínat (to ve chvíli, kdy v první misi zjisíte, že Němci nejsou tupá zvěř z minulého dílu slepě jdoucí na porážku). Obavy, že by hra používala některé „nefér“ prvky, jsou rovněž liché – tvůrci se dušují, že jak hráč, tak počítač budou mít stejné šance a nebudou nijak zvýhodněni.
Již dnes je jisté, že si Commandos 2 najdou obrovské množství příznivců. Méně trpělivé nátury možná ze začátku odradí zdlouhavé a komplikované mise (podle slov jednoho hráče trvá dokončení jen samotné první mapy několik hodin čistého času), ale slibovaná hratelnost a hlavně „chytlavost“ hry jim jistě nedá spát. Jednou prostě vstanou od televize a se slovy „to by v tom byl čert, aby ten voják nešel osvobodit“ zasednou k počítači. A co ti trpělivější? Ti už netrpělivě čekají na den D, kdy Commandos 2 vyjdou, a proklínají redaktory BonusWebu, kteří si na E3 vyzkoušejí některé další pasáže hry. Nemusíte se ale bát - dáme včas vědět, jak se nám nový díl Commandos líbil.