Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Civilization V oživuje strategickou legendu

  0:02
Nejen milovníci Civilizace se mohou začít těšit na další pokračování. Pětka uspokojí i nováčky.

Civilization V

Když se někde objeví vyhlášení nejlepších her, jakkoliv je subjektivní, obvykle v něm najdete jméno Civilization. Tedy strategickou hru, která simuluje rozvoj lidské civilizace se vším všudy.

První díl Civilizace, od nějž se veškerý úspěch odvíjí, vyšel už opravdu dávno a většina současných hráčů si na něj dost možná ani nevzpomene. Jenže od toho jsou tu pokračování, která na oficiální linii byla dosud tři.

S tím čtvrtým, byť tradičně kvalitním dílem, se zdálo, že se Civilizace vyčerpala, že už zkrátka Civilization Vdošla na svůj zenit. Ono ostatně není jednoduché neustále vylepšovat hru, která v sobě všechno podstatné ve vynikající formě obsahovala už v prvním díle.

Jak se ale zdá, Civilizace ještě není sérií, na kterou se bude jen vzpomínat. Kromě toho, že se chystá její "facebooková" verze, která by konečně mohla naplnit potenciál tamních her, v přípravě je i její regulérní pátý díl.

Pracuje na něm opět zkušené studio Firaxis, které svého času založil vývojář Sid Meier. Ten už ale vývoj páté Civilizace nevede. Zřejmě chce dát průchod novým nápadům, jež sérii oživí a zmodernizují. Tenhle guru herního průmyslu však u Civilization V stále funguje jako konzultant, který v případě bezradnosti všech okolo dokáže určit směr.

Na post šéfa vývojářského týmu se vypracoval Jon Schafer, který sbíral zkušenosti Civilization Vtvorbou modů právě pro Civilizace. Na čtvrtém díle už pracoval jako jeden z vývojářů a podle všeho se mu vedlo natolik, že to u pátého dílu dopracoval takhle vysoko.

Jon Schafer tu není od toho, aby kopíroval myšlenky a ideje Sida Meiera. Je tu od toho, aby do série vnesl svěží vítr, což může být dvojznačné. Nejednu sérii už snaha o přílišné odlišení se od originálu zničila nebo aspoň poškodila.

A změny se chystají na poměry Civilizace razantní. Připravte se například na to, že mapa už nebude rozdělena na čtverce, ale na šestiúhelníky. Výsledkem je pro tahové strategie typičtější hexové pole, jako například v Panzer General.

Tím však podobnost s touto sérií nekončí, ale sahá i k tomu, že na jedno políčko umístíte pouze jednu jednotku (skupinu). Velké armády tak zaberou mnohem větší prostor a Civilization Vnebudou tak silném na jedné malé části mapy. Zároveň do měst bude coby posádku možné delegovat jen jednu jednotku, čímž by se mělo redukovat množství obléhacích bitev a dojít k přesunu na volné pole.

Nedílnou součástí Civilizace jsou diplomatické snahy. Škála možností byla v tomto ohledu v pátém díle osekána. Nemělo by to ale vadit, protože došlo k odstranění spíše zbytečných prvků, které celý systém akorát natahovaly a znepřehledňovaly.

Vše, co lze skrze diplomaci vykonat, má jasně patrné důsledky a mělo by to hráče k něčemu posouvat. V samostatné podobě končí náboženský a špionážní systém. Jejich zbytky se začlení do celkové diplomacie.

Jak je vidět, autoři se nebojí hru zpřístupňovat co možná nejširšímu publiku. Přestože seCivilization V Civilizace kdysi prodávala v milionech, na dnešní zhýčkané hráče by v původním vydání byla přeci jen příliš složitá.

Ve Firaxis ale ujišťují, že to rozhodně neznamená banalizaci hry. Vše důležité by v ní mělo zůstat, pouze matoucí a podle autorů zbytečné prvky mají zmizet.

Rozhodně dojde k překopání ovládacích schémat, z nichž má přímo čišet intuitivnost. Tvůrci už si vyzkoušeli, jak na to v Civilization: Revolution, která vyšla na konzolích. Ovládání pátého dílu by se jí mělo v lecčems podobat, je však třeba dodat, že jeho systémy budou stále mnohem komplexnější než u této konzolovky.

Kvalitní interface ale není od věci. Měl by například upozorňovat na důležité události a akce a tím radit bezradným hráčům. Rozhodnutí však ponecháCivilization V na nich. Zkušení si podobné pomocníky mohou vypnout.

Pátý díl má být mnohem plynulejší. Autoři chtějí nutnost vystupovat ze hry do všemožných menu a statistik minimalizovat, a přestože si jich stále ještě užijete, mnohem více záležitostí se řeší interaktivně.

Když už jsme zmínili Civilization: Revolution, řadu hráčů jistě napadlo, zda se tvůrci nebudou také do pátého dílu snažit natlačit humor, který mnozí považovali za trapný. Pětka by naštěstí měla být o řád vážnější a například poradci, kteří se představili v Revolution, tu sice stále budou, neměli by se však překřikovat a naopak by měli být užiteční jen tehdy, když jejich služeb budete chtít využít.

Ve Firaxis si dobře uvědomují Civilization Vpotřebnost komunit, a tak chtějí jejich formování v Civilization V maximálně ulehčit. Hra bude disponovat jakousi vlastní sítí, na níž si každý bude moct vytvořit podrobný profil a na této platformě pak diskutovat, vyměňovat si mapy či módy a dělat další příjemné činnosti.

Pátá Civilizace přinese změny, o tom není třeba diskutovat. Je třeba jen vyčkat, zda budou ku prospěchu věci, nebo zda po jejím zahrání budou hráči nostalgicky vzpomínat na předchozí díly. Dozvědět bychom se to měli koncem tohoto roku.

Autor:
Témata: Humor, Interaktivní
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Hry ze známých sérií najdete i v mobilech. Co si zahrát?

Zlatá éra mobilních her je sice dávno pryč, ale i tak se dá najít celá řada mobilních variant her...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...