Těžko si představit větší napětí než to, které prožívali fanoušci příběhových RPG akcí ve stylu System Shocku v dlouhé periodě mezi oznámením Bioshocku a odhalením většího množství informací na letošní E3, jež ještě více prohloubily míru nedočkavosti po tomto titulu, o jehož takřka absolutních kvalitách nikdo ani na chvilku nezapochybuje. Irrational Games se zformovali z hvězdných odpadlíků různých herních společností, jimž byla nesmyslně přistřihávána křídla a zatím se doopravdy činí. Druhý díl System Shocku se již stačil stát legendou, stejně jako originálními nápady přecpané Freedom Force. Pravda, především druhý jmenovaný titul komerčně zrovna nezářil, ale aby toto australské studio muselo předčasně zavírat krám, na to má až příliš ojedinělých talentů s jedinečnými schopnostmi, které chtějí promítnout do Bioshocku. Pozornost na sebe strhávají již prvními předváděčkami a pokud bychom měli zmínit nejvýraznější PC hru proběhnuvší E3, byla by naše volba poměrně jednoznačná.
Na základní premise příběhu je jasně patrné, že se jí někdo zabýval skutečně důkladně a nehodil do hry hned první myšlenku o zlých mimozemšťanech.
Na základní premise příběhu je jasně patrné, že se jí někdo zabýval skutečně důkladně a nehodil do hry hned první myšlenku o zlých mimozemšťanech. Přestože tak obrázky mohou na první pohled působit, nebude se Bioshock odehrávat v budoucnosti. Scénáristé naopak rozpracovávají děj umístěný do 60. let minulého století, kdy se skupina několika elit, ať už to byli vědci, umělci či filozofové, rozhodli uskutečnit takřka dokonalou utopickou vizi – najít prostředek k nesmrtelnosti. Za tímto účelem se odtrhnou od civilizace a v klidu hlubokého oceánu založí město Rapture. Bádají, mutují, zkoušejí a kupodivu se jim za čas podaří objevit jakýsi všelék ADAM. Nic už není tak důležité, jako právě on. A jelikož látky nejsou neomezená kvanta, začnou mezi „šťastlivci“ rašit rozpory. V otázce dalšího vývoje se neshodnou především dva vědci – Ryan a Fontaine. Když jeden z nich zvítězí a prosadí robotizaci celé společnosti, je jasné, že lidskému druhu nepomůže ani ADAM. Všichni lidé jsou pobyti umělou inteligencí. A co hlavní hrdina, ptáte se? Inu, tak ten do toho všeho havaruje se svým letadlem a bude muset celé věci přijít na kloub, případně ji rovnou definitivně vyřešit.Rozhodně největším lákadlem, jež v současnosti mnoho titulů už neslibuje, je herní nelinearita, projevující se absencí klasického rozdělení na úrovně, možností řešit úkoly širokou škálou způsobů nebo třeba jen nepřítomným bloumáním po absurdním podmořském světě, který sice nese množství styčných bodů s naší civilizací, ale zároveň na každém rohu nabízí utopické pocity, jaké by nevyvolal snad ani Jules Verne, a občas zasáhnout do jinak absolutně bez vašeho přičinění probíhajících věcí. Dá se říct, že zpočátku si vás nebude nikdo všímat a vy za to budete jedině rádi – postupnému prozření se však nevyhnete a zabřednete do strhujícího vyprávění, ať už menších příběhů nebo hlavní zápletky.
Zapeklité situace jsou ke všemu řešitelné hned několika způsoby. Do hry se dostává oblíbený hacking obranných systémů, plížení nebo využívání nepřátel ve vlastní prospěch.
Herní systém by se dal nejlépe přirovnat k Deus Ex, případně k System Shock, jehož je Bioshock duchovním nástupcem. RPG systém najde uplatnění ve vylepšování nejrůznějších schopností, implantáty budou nahrazeny ještě rozvětvenějším stromem feromonů, jež představují nejvýraznější vývojový prvek. Umožní tak kupříkladu maskování, urychlení a spoustu dalších, z pochopitelných důvodů zatím neodtajněných serepetiček. Co se týče zbraní, dosáhne jejich množství zhruba na úroveň běžných akcí, což by však bylo na RPG docela málo. Co by mohlo zavánět menší výtkou, je ovšem zcela cílený tvůrčí program – všechny kvéry budou totiž výrazně vylepšovatelné sériemi upgradů. Zapeklité situace jsou ke všemu řešitelné hned několika způsoby. Do hry se dostává oblíbený hacking obranných systémů, plížení nebo využívání nepřátel ve vlastní prospěch.Protivníků by měla být pěkná řádka a do obskurního prostředí se hodí snad ještě více, než Jarda Jágr do české hokejové reprezentace. Nejde z nich přímo strach, ale velmi výrazně přispívají ke stísněné atmosféře. Určité typy si vás navíc vůbec nevšímají, tedy pokud na ně nebo na jejich svěřence v podobě jakýchsi malých holčiček neútočíte. V Rapture však zbyli i nějaké ty lidské pozůstatky – přestože si ve hře příliš nepokecáte a většinu informací získáte z deníků a zápisků, tak na pár NPCček přeci jen narazíte. Jejich role bude o to výraznější. Přežili však i jacísi pololidé, kteří nemají právě nejčistší úmysly.
Jelikož je Bioshock ve vývoji již docela dlouho a oznámení přišlo před delší dobou, můžete v některých článcích a rozhovorech s vývojáři narazit na informaci, že poběží na vylepšeném Unreal 2 enginu. Ten už nicméně nepatří k nejlepším a hra by na něm nevypadala příliš vábně, což je v přímém rozporu se skvěle působícími obrázky a předváděčkou. Vězte tedy, že vývojáři nešetřili a licencovali si rovnou třetí verzi Unreal enginu, který je naopak dost možná tím nejlepším, co je na současném technologickém trhu k sehnání. Vykreslení fantastické atmosféry, jež má být hlavním tahákem Bioshocku tak už v cestě nestojí vůbec nic.
Protivníků by měla být pěkná řádka a do obskurního prostředí se hodí snad ještě více, než Jarda Jágr do české hokejové reprezentace.
Bioshock je podle posledních zpráv vyvíjen i pro konzole nové generace – XBOX 360 a Playstation 3. To by sice nemuselo vadit, ale menší pochybnosti jsou každopádně na místě. Vzpomeňte, co se stalo s Deus Ex: Invisible War, když byl směrován právě na konzole – nesl se ve jménu zjednodušení a na odkaz geniálního předchůdce se mu nepodařilo navázat. Doufejme, že Bioshock nedopadne podobně a na tento parádní odkaz naopak hodně silně naváže.Index očekávání: 95%