Populární strategie, ve kterých má hráč za úkol spravovat zábavní park, dosáhly v loňském roce nebývalého komerčního úspěchu – RollerCoaster Tycoon a jeho datadisk se dlouho držely v první desítce nejprodávanějších her, a tak není divu, že vývojáři přicházejí s dalšími variacemi na podobné téma. Dva zakladatelé firmy Papyrus, kteří od firmy odešli do nového studia Blue Fang Games, se rozhodli razantně změnit prostředí a pod křídly Microsoftu pracují na další generaci Tycoonů. První vlaštovkou nové éry je Zoo Tycoon, ve kterém – jak sám název napovídá – dostanete do rukou vedení zoologické zahrady.
Ač se může zdát taková výstavba a provoz obyčejné Zoo jako snadná záležitost, opak je pravdou. Kromě stavění nových klecí či výběhů a jejich „osazování“ příslušnou faunou (která mimochodem bude stát nemalý peníz), je nutné se postarat o krmení všech zvířat (ať již „pasivní“ v podobě nasypaného žrádla, nebo „aktivní“ pouštění živých prasátek do výběhu dravých šelem), úklid všech prostor a v neposlední řadě i spokojenost zákazníků. Návštěvníci Zoo jsou vůbec divní lidé – rozladí je nejen věci jako vysoké vstupné, nedostatek WC, špatně rozmístěné kiosky, dlouhé cestičky bez dostatečně atraktivních expozic, ale i naprosté malichernosti. Stačí aby si zákazník pomyslel, že stádo zeber nevypadá spokojeně, nebo že slon kulhá na pravou přední, a hned máte problém, protože se do zahrady podruhé nepodívá. Proto je nutné pečlivě zvažovat rozmístění všech kotců, správný výběr druhů a počtu zvířat, zajistit vhodnou stravu a dost zřízenců na její roznos, dostatečnou veterinární péči (preventivní prohlídky to jistí) a v neposlední řadě se také snažit o to, aby všechna opatření moc nestála a podnik prosperoval. Nelehký úkol, že?
Nezanedbatelnou roli hraje během hry výzkum. Na začátku je totiž k dispozici pár základních typů budov, do kterých lze nastěhovat jenom „málo atraktivní“ zvířectvo (opice, různí n-kopytníci). Ani nabídka prodejních stánků není zrovna přesvědčivá – pár nevábných kiosků s hamburgery a kolou a toť vše. Proto musí nastoupit výzkumníci, kteří podle intenzity financování dovymýšlejí další atrakce, jako obrovské výběhy s umělými skálami, objemné voliéry, bazény nebo arktické pavilóny pro tučňáky a lední medvědy. Ani marketing nezůstane opomenut – stále dokonalejší restaurace, bary a cukrárny nalákají mnohem více hostů a zvýší profit celé Zoo. Zvláště úspěšné a vzácné expozice pak také přilákají finance ze soukromých zdrojů – místní smetánka si jistě nenechá ujít příležitost ke sponzorování ohroženého sibiřského tygra. To vše se bude managerovi hodit jak v kampani, tak jednotlivých misích.
Můžeme se tedy těšit na propracovanou, leč dostatečně jednoduchou a přístupnou (autoři slibují intuitivní systém menu, takže nebude nutné před hraním studovat manuál) simulaci zoologické zahrady v kabátě starého dobrého RollerCoaster Tycoonu. Podle zájmu, který během GameStocku Zoo Tycoon vzbudil, se dá soudit, že nás čeká další hit. Za pár měsíců uvidíme, kolik tisíc (či milionů) hráčů zanedlouho propadne manažerskému šílenství a bude trávit nekonečné noci snahou o rozmnožení vzácných pand či vybudování obřího výběhu pro desetičlenné stádo tygrů – hra by měla vyjít letos na podzim.
Další screenshoty ze Zoo Tycoon si můžete prohlédnout zde, ostatní chystané PC hry od Microsoftu máte pěkně pohromadě tady.