Když se současného hráče zeptáte, jakou zná hru s se slovem "sim" v názvu, nejspíše vám odpoví The Sims. Simáci dobyli svět a vydávání dalších a dalších datadisků je toho důkazem. Ovšem před jejich nástupem na scénu tu byla minimálně stejně slavná sim série, která se spolu s Tranport Tycoonem stala Mekkou hráčů budovatelských strategií. Samozřejmě nemluvíme o ničem jiném, než o SimCity - simulátoru správy velkoměsta, jež jste museli vybudovat na prázdné pláni a přivést jej k dokonalosti. Tato hra se dočkala dvou pokračování, z nichž nejlepší je zřejmě to první, nazvané SimCity 2000. Třetí díl, označený jako SimCity 3000, byl z velké části jen graficky vylepšená dvoutisícovka, ovšem i tak se jednalo o velice úspěšný počin. Kromě "city" vytvořili vývojáři z Maxisu, firmy stojící za celou simáckou mánií, i další sim hry, jako Sim Safary, Sim Isle a podobně. Opravdu úspěšní, tedy srovnatelně se SimCity, byli ale jen zmínění The Sims. Důvod proč o tom všem mluvíme je však jediný - po zrušení nadějné SimsVille, se autoři rozhodli k návratu ke kořenům a hodlají vytvořit SimCity 4.
Základní myšlenka SimsVille - simulace obce, v níž byste měli kromě její funkčnosti na starosti také jednotlivé obyvatele, nezemřela. Autoři slibují, že čtvrté SimCity nebude jen výtahem z předchozích dílů a hodlají do něj doplnit spoustu originálních nápadů, i mnoho těch, převzatých ze SimsVille a The Sims. Základem SimCity 4 nebude dům, ale človíček - simák, tedy spíše spousta simáků žijících ve vašem městě. Ti mají být alfou a omegou vašeho snažení. Některé z nich si budete moci personalizovat a s jejich pomocí z první ruky zjišťovat, jak se v jednotlivých čtvrtí žije. Uvidíte jestli si váš "agent" užívá v pohodlné městské utopii, nebo bojuje o život temných čtvrtích plných zločinu.
Vaše konání ve hře má mít daleko větší význam pro několik nejbližších bloků, kterých se přímo týká, než pro celé město. Pokud například postavíte na určitém místě školu, naplní se požadavky na vzdělání u obyvatel v jejím okolí a ne v celé aglomeraci. Odezvy na změny by měly být o dost rychlejší, než v SimCity 3000. Takže zbudování policejní stanice v oblasti prolezlé kriminalitou, se projeví již záhy, což je jistě příjemná satisfakce za vynaložené úsilí.
Změn oproti starším hrám však bude přirozeně více. Vaše moc se v určitých směrech přenese od sfér starostenských do oblastí vyhrazených bohům. Ještě než začnete stavět, budete si moci vytvořit krajinu podle svého gusta - vztyčit hory, vyhloubit údolí, zasadit lesy či natáhnout stužky řek. Úprava terénu před stavbou budov se v porovnáním s tímto stane hračkou. Vyhloubení základů již navíc nebude podmíněno rovným podkladem a menší domky a kancelářské budovy budou moci klidně stát na šikmém svahu, podpírané při tom efektními konstrukcemi. I výstavba samotná má daleko více lahodit oku. Budovy se nebudou objevovat jako mávnutím kouzelného proutku, ale hezky logicky - napřed přijedou stavební stroje, pak se objeví lešení a postupně vznikne nový dům. V průběhu hry projdete třemi "slohy". Na začátku dostanete k dispozici budovy ve stylu Chicaga přelomu 19 a 20 století, později se přehoupnete k domům, které jako by z oka vypadly New Yorku padesátých let a skončíte u supermoderních staveb ze skla a oceli, jež vyrůstají ve všech současných megapolích. Díky těmto změnám dostanou jednotlivé čtvrti specifický ráz, podle doby, v níž byly vystavěny.
Jinak se má nahlížet i na ceny parcel - jejich hodnota nebude určena předem, ale vyplyne z daných okolností. Pokud se do některé ze čtvrtí začnou stěhovat bohatí lidé, zákonitě se tím zvýší cena okolních pozemků. Díky zájmu o nemovitosti se zvedne jejich hodnota a tím se zvýší i kvalita budov. Každá stavba ve hře má mít několik rozdílných vzhledů, poukazujících na její kvalitu. Ta pak bude odrážet poměry na daném území a vy je budete muset, v případě potřeby, zlepšit. Pokud nevyplníte přání svých lidiček, začnou se z postižených čtvrtí stěhovat. Vliv na spokojenost lidí ale bude mít, již tradičně, i stav životního prostředí. Také byste nechtěli bydlet v místech, přes něž místní větry neustále ženou kouř z blízké elektrárny. Ano i takové věci jako vítr či déšť budou hrát, spolu s ostatními meteorologickými úkazy, svou roli. Když například umístíte vysoké pohoří hned za pobřeží a mezi horami a mořem zbudujete město, připravte se na časté mlhy a deště vzniklé mraky narážejícími do skal. Uvidíme, jestli počasí bude mít nějaký jiný výrazný dopad, než ten grafický. Zajímavé by bylo, kdyby déšť mohl hasit oheň, měnila se během něj sjízdnost komunikací a třeba za mlhy docházelo k dopravním nehodám.
Ono ovládnutí přibývajících aut, ale nebude nic snadného ani za jasného dne. Vzhledem k tomu, že ve hře se objeví přechody dne a noci, dočkáme se ranních a odpoledních špiček. Pokud na křižovatky nepostavíte semafory a ulice budou příliš úzké, brzy se dočkáte dopravního kolapsu. A když začne během něj někde hořet, klidně se se zasaženou budovou rozlučte. Hasiči neprojedou zácpou a skončí se svými houkajícími cisternami daleko od doutnajících trosek. Když ale budete chtít, můžete kontrolu nad jejich zásahem převzít osobně a pokusit být lepší než počítač, stejně půjde rozmisťovat policejní zátarasy při demonstracích a konat další podobné drobnosti, které vás vytrhnou z neustálého sledování blaha celé metropole.
Ovšem nejen jedné. Před vámi nestojí úkol zbudovat pouze jediné město, ale postupně zurbanizovat několik území. Ta navíc nebudou stát na opouštěných ostrovech daných výsečí mapy, ale v jednom velkém regionu a mezi nimi, po vámi zbudovaných dopravních a informačních tepnách, budou proudit lidé i zboží. Jednotlivé aglomerace musíte podělit o přírodní zdroje a měly by si být pokud možno vzájemně prospěšné. To se bude hodit zejména ve chvílích, kdy na některou z nich udeří nějaká katastrofa. V tom případě ale užijete i vaše božské schopnosti. Na rozdíl od předchozích SimCity můžete totiž katastrofy určitý způsobem odvracet. Například tornádo má mít několik stupňů nebezpečnosti a dokud bude ještě relativně slabé, půjde jej odsunout směrem od města a nechat jej "povozit" jen pár krav na venkovských farmách. Těžko říci jak si poradíte se soptícím vulkánem či strašlivou povodní a to mají autoři v zásobě ještě horší věci jako (oblíbené) UFO či Godzillu.
Lidé se ale rádi dívají na živelné katastrofy, pokud se jich nemusí osobně zúčastnit. Není proto divu, že na prvních screenshotech ze SimCity 4 je "vyfocena" sopka a tornádo. Navíc jsou tyto obrázky důkazem velice hezkého grafického zpracování, v němž autoři zůstávají věrni osvědčenému isometrickému pohledu a nepouštějí se do divokých a ne zcela přehledných vod 3D zobrazení. Nějakých pěkných efektů umožněných moderními grafickými kartami se ale určitě dočkáme. Koneckonců to na vlastní oči uvidíme za necelý měsíc v Los Angeles na E3. Takže se těšte na další informace.