Project Overdrive - nelineární 3D akce

  • 1
Pokaždé, když se už už zdá, že znáte všechny hry na trhu a nic vás nemůže překvapit, objeví se znenadání titul, který nehybnými vodami zavíří jako hladový žralok v sádce. Stejný efekt by mohla mít i nová hra Project Overdrive na žánr first person 3D akcí.

Project OverdriveKaždý má v sobě kus ctižádosti, která jej žene za stále novými cíli. Ať už je to dělník, učitel či vědec. Nebo zločinec. V tomto si jsou všichni rovni. Ale být dobrým zločincem hlavně znamená nenechat se chytit. A to se zrovna vám příliš nepodařilo. Právě vás pustili z vězení, stojíte před branou, v kapse žmouláte jedinou dvacetidolarovou bankovku a jste rozhodnuti změnit svůj život od základů. To ovšem neznamená, že byste se chtěli polepšit. Naopak. Ale už nebudete tak hloupí, aby vás policie tak snadno dostala.

Nadechnete se a vyrazíte do města, do té milionové metropole, kterou jízda z jednoho konce na druhý trvá několik hodin, procházíte se po ulicích plných aut, vrážíte do lidí, kteří spěchají za svými vlastními záležitostmi. Nad hlavou se vám tyčí mohutné budovy a vaše mysl plná svobody se vznáší někde nad nimi. Jste volní, život máte ve svých rukou, můžete si dělat, co chcete. Pokud jste ochotni přijmout následky svého jednání. Možná se uděláte jen tak pro sebe. Možná se necháte najmout na nějakou práci pro jednoho z místních mafiánských bossů. Možná... možná to tentokrát vyjde.

Project OverdriveTak nějak vypadá začátek nové hry Project Overdrive, kterou pro vás připravuje ruská společnost Buka Entertainment ve spolupráci s vývojářskou společností Vistage. Jedná se o first person 3D akční střílečku, která by se měla výrazně lišit od ostatních her svého žánru. Čím? Vždyť tento typ her je již tak starý, že u něj lze jen těžko vymyslet něco nového. Ono to ale jde, a Project Overdrive nám to chce dokázat.

První odchylkou od akčního standardu je nelineárnost děje a více možných závěrů. To je u first person stříleček více než neobvyklou záležitostí, spíše to připomíná RPG sérii Might & Magic. Tato nelineárnost je zde ale posunuta ještě mnohem dále a více simuluje skutečný život. Jednotlivé mise totiž nejsou předpřipravené, ale průběžně se generují podle toho, jaké úkoly jste již splnili a jakou máte ve městě pověst. Jinou "práci" dá šéf mafie někomu, kdo je proslavený svou brutalitou, a jinou zase někomu, kdo je znám pro svou rozvahu a čistě odvedenou práci.

Project OverdriveDalším odklonem od klasických "doomovek" je zpracování umělé inteligence. To souvisí především se skutečností, že se děj neodehrává v temném podzemí vojenské základny, ale uprostřed hustě zalidněného města, a vy se (až na výjimky) nesetkáváte s krvelačnými bestiemi, ale s prostými občany, kteří jdou do práce či za nákupy. Tvůrci se tak pokusili dát každému jedinci do vínku vlastní osobnost, podle které se bude za všech okolností chovat. Dobře to je třeba poznat na osobě policisty. Pokud na vás před ním někdo vytáhne zbraň, postaví se na vaši stranu. Zkuste mu ale mávat pod nosem pistolí vy a uvidíte, jak rychle se dostanete tam, odkud jste na začátku hry vyšli.

Za zmínku stojí i fyzikální model použitý ve hře. Stejně jako u umělé inteligence, i zde si tvůrci dali záležet na co největší realističnosti. Předměty se chovají opravdu tak, jako ve skutečnosti. Navíc je zde uplatněn základní princip, že všechno je zničitelné. Za určitých okolností, samozřejmě. Nezřídka tak může dojít k situaci, že výbuch granátu zapálí strom, ten začne hořet, a po čase spadne na projíždějící auto. Auto sice nevybuchne, ale zato bude mít promáčklou střechu a kapotu, vysypaná okna a nebude pojízdné. Detaily, jako je například vystřelené boční okénko automobilu či rozbitý nábytek, jsou již samozřejmostí.

Project OverdriveNebyla by to ale akční střílečka, kdyby zde chyběly zbraně. Nebojte, nechybí, spíše naopak. Střílet budete moci z brokovnice, samopalu, raketometu, ostřelovací pušky a dalších lehčích i těžších kalibrů. Všechny zbraně budou mít navíc několik módů střelby a možnost dovybavení spoustou přídavných zařízení. Jako zbraň půjde svým způsobem použít třeba i automobil, ve kterém strávíte nezanedbatelnou část hry (kdo by chtěl chodit po městě pěšky), z něj ale zase nemůžete z pochopitelných důvodů střílet.

Připravena je i podpora pro multiplayer, která by mohla k této přinejmenším zajímavé hře přilákat ještě více fanoušků dobré akce. Ačkoliv bude obsahovat i klasický deathmatch, její hlavní část bude mnohem komplexnější. Hrát se totiž nebude "pouze" o život, ale o nadvládu nad celým městem. Hrát online bude možné jak po internetu tak po LAN.

Jak je vidět, ruská společnost Buka Entertainment se rozhodla, že se nespokojí s průměrnou hrou, a chce vytvořit něco, co si budou hráči ještě dlouho pamatovat. Dle zveřejněných informací lze soudit, že jsou také na dobré cestě. Závěrečný verdikt budeme moci ale vyřknout až na podzim, kdy hra vyjde, a nám se do rukou dostane jejich finální produkt.