Super Smash Bros | foto: Nintendo

Pac-Man oslavil čtyřicátiny. Deset věcí, které jste o něm nejspíše nevěděli

  • 6
Jeden z nejikoničtějších hrdinů počítačových her nedávno oslavil kulaté výročí. Na to, že toto vykouslé žluté kolečko výrazně ovlivnilo celou herní scénu, toho o něm dnešní mládež moc neví. My to chceme změnit.

Na konci května to bylo přesně čtyřicet let ode dne, kdy legendární Pac-Man vyšel v Japonsku poprvé a okamžitě se stal hitem. Od té doby hra vyšla ve stovkách podob na nejrůznější zařízení, její jednoduché, avšak návykové principy fungují spolehlivě dodnes a Pac-Mana znají i lidé, kteří nikdy žádnou videohru nehráli.

Ikonické logo Pac-Mana připomíná nedojedenou pizzu.

Hráčovým úkolem je posbírat všechny kuličky poschovávané v bludišti a nenechat se přitom chytit od čtyř duchů. Jak už to tak v podobných případech bývá, za jednoduchým principem se skrývá spousta těžké práce a nutných kompromisů. Tady je deset zajímavostí, které jste o ikonické hře nejspíše nevěděli.

1. Změna jména kvůli vandalům

Hra se původně jmenovala Pakkuman, podle japonského výrazu „paku paku taberu“, který lze volně přeložit jako mlsání. Pro americký trh se pak počítalo s názvem Puckman, kvůli podobě hlavního hrdiny s hokejovým pukem. Jenže naštěstí si někdo chytrý ve vedení společnosti všas povšimnul, že stačí umazat oblouček u písmene P a z roztomilé příšerky je rázem Fuckman. Foneticky podobně znějící „Pac-Man“ tak byl vlastně vybrán jen s ohledem na potenciální vandaly.

2. Náročný vývoj

Hra je dodnes vydávána v moderních edicích.

Přestože je hra poměrně jednoduchá a zabírá pouhých 24 kB, tedy asi jako obyčejný textový dokument, trval její vývoj 17 měsíců. To bylo v době, kdy většina konurence vznikala v rámci týdnů, maximálně měsíců, rekord. 

Do historie se pak Pac-Man zapsal i tím, že jde o první titul, ve kterém mohl hráč sbírat krátkodobá vylepšení (tzv. power-upy) a za dokončení levelu byl hráč odměněn nehratelnou cutscénou.

3. Hra pro ženy

Hlavní motivací pro vznik Pac-Mana byl fakt, že japonský vývojář Tóru Iwatani měl pocit, že všechny dobové hry jsou násilné střílečky pro muže, zatímco on chtěl z arkádových heren udělat místo pro celou rodinu. Když proto přemýšlel na tím, jakým tématem ženské publikum nejlépe osloví, napadlo ho, že to bdue jídlo. Odtud už pak byl jen krok k věčně hladovému hrdinovi.

Inspirací pro speciální bonus, po jehož snědení se situace na herní ploše dočasně obrátí a Pac-Man se z loveného stává lovcem, pak prý přišla ze seriálu Pepek námořník, kde má na hlavního hrdinu podobný efekt špenát.

4. Pac-Man je ženatý

Už v roce 1982 získal Pac-Man pokračování, ve kterém byla hlavní hrdinkou žena. Původní název Pac-Woman se vedoucím společnosti Midway nelíbil a tak byla hra přejmenována na Miss Pac-Man (slečna Pac-Manová). Ani ten se však neujal, protože z něj prý nebylo evidentní, že jsou hlavní postavy sezdané. Nakonec tedy hra vyšla pod názvem Ms. Pac-Man, tedy paní Pac-Manová.

5. Duchové mají osobnost

Modrý duch je nevyzpytatelný a jeho chování je řízeno náhodou.

Duchové, kteří hlavního hrdinu nahánějí, se neliší jen barvou, ale mají úplně odlišné osobnosti a vzorce chování. Červený duch se jmenuje Oikake a Pac-Mana bez ustání stopuje, růžový Mačibuse se mu snaží nadběhnout, světle modrý Kimagure je řízený náhodou a oranžový Otoboke mění své chování podle toho, jak daleko je od hráčovy postavy.

6. Mytický level 256

Původní hra má celkem 255 levelů a lze v ní nasbírat maximálně 3 333 360 bodů. Prvním, kdo tohoto skóre dosáhl, byl legendární hráč Billy Mitchell, jenže po jeho prokázaném podvodu v Donkey Kongovi (psali jsme tady) mu byly všechny herní rekordy odebrány. Od té doby nejvyššího skóre dosáhlo ještě sedm hráčů, nejrychleji se to pak povedlo Davidu Raceovi za 3 hodiny 28 minut a 49 sekund.

V roce 1982 obdržel tehdy osmiletý Jeffrey R. Yee dopis od amerického prezidenta Ronalda Raegana, který mu blahopřál k pokoření mytického levelu 256. V něm se ovšem kvůli technické chybě v kódu hry špatně zobrazuje grafika a je tak v podstatě nedohratelný. Žádný důkaz o Jeffreyho výkonu neexistuje a přes vypsanou odměnu deset tisíc dolarů se ho nikomu od té doby zopakovat nepodařilo. Má se tedy obecně za to, že šlo o podvod.

7. Fenomén Pac-Man

Dopad slavného Pac-Mana na popkulturu je obrovský a jen těžko byste hledali známější herní značku. Už v roce 1982 vznikl na jeho motivy stejnojmenný kreslený seriál, který je vůbec prvním seriálem natočeným podle počítačové hry. Ve stejném roce vznikla i popová odrhovačka Pac-Man Fever od dvojice Jerry Buckner & Gary Garcia, která se dostala až na celkové deváté místo americké hitparády, v žebříčku bestsellerů novin New York Times se pak ve stejném roce objevily rovnou dvě knihy věnované této hře. V roce 2015 se stal Pac-Man důležitou postavou komedie Pixely s Adamem Sandlerem, jeho slávy pak při propagaci své země využili i pořadatelé (aktuálně odložených) olympijských her v Tokiu.

8. Až příliš návykový

Když v rámci oslav Pac-Manových třicátých narozenin společnost Google umožnila přes svoji titulní stránku lidem hrát ve webovém prohlížeči jednoduchou verzi hry, mělo to prý obrovský dopad na produktivitu práce. Podle provozovatelů „bonzovací“ služby RescueTime, která dohlíží na to, jakým způsobem tráví zaměstnanci svůj pracovní čas, se ve hře celosvětově prošustrovalo skoro pět milionů hodin a firmy tak údajně přišly téměř o tři miliardy korun.

9. Tajné místo

V bludišti je ukryté tajné místo, kam duchové hlavního hrdinu nepronásledují. Není nijak označeno, ovšem profesionální hráči jej využívají při překonávání rekordů. Přece jen strávit u hry hodiny bez možnosti jít se vyčůrat je poněkud nebezpečné.

10. Pac-man naživo

V roce 2004 uspořádala skupina studentů oboru interaktivní telekomunikace newyorské univerzity projekt Pac-Manhattan, ve kterém hráli Pac-Mana v městských ulicích. Hráč ovládal telefonem skutečného člověka, který podle jeho pokynů běhal po ulicích a snažil se nenechat se polapit nepřátelskými duchy. Inovativní hra se stala hitem a dostala Pac-Mana i do mainstreamových médií.

1. února 2015