Krysy hrají Doom | foto: Viktor Tóth

Vědec učí hrát laboratorní potkany Dooma. Běhat jim jde, střílet moc ne

  • 18
Neuroinženýr Viktor Tóth uskutečnil experiment, během nějž nechal trojici laboratorních potkanů pomocí speciálně navrženého přístroje procházet virtuální labyrint postavený v enginu hry Doom. S minimálními náklady tak prokázal, že lze hlodavce automaticky a nepříliš stresujícím způsobem naučit vykonávat jednoduché činnosti.

Díky ideálním rozměrům, snadnému odchovu a vysoké inteligenci patří potkani (Rattus norvergicus) mezi nejčastěji využívaná laboratorní zvířata. Zatímco spousta z nich je vystavena nepříjemným pokusům, které mají vážné dopady na jejich zdraví, a ve svém krátkém životě příliš šťastných momentů nezažijí, potkaní trojice Carmack, Romero a Tom dostala unikátní možnost vyzkoušet si to, co dělají miliony lidí po celém světě jako formu odpočinku – hrát legendární počítačovou střílečku Doom.

Všichni vědí, že nejlépe se Doom ovládá myší.

Maďarský badatel Viktor Tóth, jehož specializací je neurologie a strojové učení, si je totiž vybral za hlavní představitele originálního projektu, ve kterém chtěl zjistit, nakolik jsou hlodavci schopni naučit se automatizovaným způsobem orientaci a pohybu ve virtuálním prostoru.

Ptáte se, k čemu by něco takového mohlo být užitečné? Experimenty se zvířaty mohou být mnohdy výrobně velice komplikované, a kdyby se daly aspoň některé situace simulovat ve virtuálním světě, velice by to usnadnilo jejich přípravu.

„Počítačových her je mnoho a jsou snadné na výrobu. Jakmile dokážeme zvířata spolehlivě naučit hrát hry, stane se příprava experimentu softwarovým problémem namísto často nákladného hardwarového problému,“ popisuje v dokumentaci Tóth motivy k neobvyklému pokusu, ke kterému vlastními silami vytvořil speciální zařízení.

Takto nějak prý krysy vidí, většina barev je jim zapovězena.

Pomocí mechanické paže potkany zafixoval na místě a pod nožičky jim dal pryžový „trackball“, jehož otáčení rozpohybovalo virtuálního avatara na monitoru. V případě, že se jim dařilo to, co po nich chtěl, dostávali odměnu v podobě kapiček cukernatého roztoku z připojeného dávkovače.

Bohužel, jestli už se těšíte, že si brzy budete moct snadno pořídit spolehlivé spoluhráče, kteří vám navíc nikdy nebudou nadávat, musíme vás zklamat. I když potkani pojmenovaní po původních autorech nesmrtelné střílečky dokázali proběhnout rovnou chodbou, zastřelit číhajícího impa se jim už příliš nedařilo. Po jedenácti dnech tak Viktor pokus ukončil, aniž by se přitom vůbec dostal k tomu naučit je pohybovat se i ve třetí ose.

Na druhou stranu o úplné fiasko nešlo a někdy v budoucnu by se k projektu ještě rád vrátil. V tuto chvíli to však vypadá, že si Carmack, Romero i Tom budou muset najít jinou zábavu.


Témata: DOOM, experiment