Se zavedením dálkových letů musely letecké společnosti řešit problém, jak zabavit cestující během tak dlouhého letu. Před několika desítkami let se tak na palubě letadel objevila revoluce v podobě promítání filmů. S rozmachem výpočetní techniky a s klesajícími cenami plochých monitorů se zdá, že je na světě další revoluční změna - interaktivní zábava v podobě videoher a informačních systémů, které si může každý cestující ovládat individuálně na vlastním panelu. Čtenáři, kteří pravidelně cestují business či první třídou, jistě podotknou, že videohry, informační systém a dokonce i jednoduchý internetový terminál jsou na palubě letadel již celkem běžnou záležitostí. Nepochybně ano, ale potkat něco takového na všech dvou stech místech v turistické třídě nepatří mezi všední zážitky - dá se říci, že v výjimkou posledních typů nejmodernějších verzí Airbusů (např. A320-200) jsou podobné vymoženosti běžným cestujícím odepřeny. Pokud jste ale něco podobného zažili na vlastní kůži i u jiného typu letadla, rádi váš příspěvek uvítáme v diskusi dole pod článkem - časem by mohl vzniknout zajímavý seznam aerolinek a letadel, které uspokojují potřeby hravých cestovatelů.
A jak že takové videohry v letadle vypadají? Celé zařízení se skládá ze dvou částí - plochého monitoru zabudovaného v zadní straně sedadla před vámi a ovladače zasazeného v boční opěrce vašeho sedadla, odkud se dá jednoduše vyjmout (stále při tom zůstává spojený navíjecím kabelem s opěrkou). Bílý ovladač plní několik funkcí najednou - na zadní straně je například mikrofon, reproduktor a kompletní ovládání satelitního palubního telefonu (i s obligátní štěrbinou na kreditní kartu - z čeho jiného byste také těch pět a půl dolaru za třicet sekund hovoru platili). Uprostřed přední strany je přepínač režimu systému (audio, video, interaktivní mód), ovladač hlasitosti zvuku ve sluchátkách a dvojice tlačítek pro volbu kanálů (ať již filmových nebo zvukových). Pravá strana je vyhrazena čtveřici barevných tlačítek (obligátní A, B, X a Y), na levé trůní směrový kříž známý z gamepadů. Ty ostatně připomínají i knoflíky "start" a "select" a dvojice tlačítek na boku.
Po přepnutí do interaktivního režimu stačí jen zvolit sekci "games" a vybrat si jednu z velkého množství her všeho druhu. Na tomto místě je však nutné upozornit všechny potenciální letecké gamesníky, že se jim může při hraní během turbulencí udělat špatně od žaludku mnohem rychleji, než při sledování palubní televize - původcem však není nízká kvalita dostupných herních titulů, ale prostý fakt, že hraní vyžaduje mnohem větší soustředění na obrazovku než pasivní sledování děje. Bude zajímavé sledovat, jak rychle bude vývoj podobných zařízení pokračovat. Jistě není daleko doba, kdy si za letu budeme moci surfovat po internetových stránkách, hrát hokej proti skupince hlučných Finů v zadních řadách letadla nebo získat letenku zdarma coby cenu za vítězství v palubním deathmatchovém turnaji. Prozatím se však musíme spokojit s hrami, které se svým technickým provedením příliš neliší od titulů z osmibitových herních konzolí - krátký popis jednotlivých her je více než výmluvný (ale věřte, že po pěti hodinách letu s vyhlídkou dalších šesti hodin na palubě přijdou ony gamesky neuvěřitelně k duhu)…
Animal Factory
Protože je na palubě každého delšího letu i spousta dětských pasažérů, pamatovali tvůrci her i na ty nejmladší. Jak již sám název napovídá, můžete si v Animal Factory "postavit" své vlastní zvíře ze skvěle vykreslených komiksových polotovarů a navléct na něj libovolný model z obsáhlého šatníku. Výsledná zvířátka vypadají opravdu povedeně - kravička navlečená v klaunských šatech by mohla být maskotem oněch "šílených krav", díky kterým si půlka letadla dala k obědu místo hovězího plátku těstoviny s kousky kuřete.
Cave Crunch
Přepracování letité legendy všech myslitelných herních formátů - Pacmana. Namísto žlutého vykousnutého kotouče však ovládáte pračlověka, který musí vysbírat potravu v celém bludišti spletitých cestiček plných hladových medvědů, šavlozubých tygrů a jiné nebezpečné havěti. Nechybí ani oblíbené bonusy v podobě šťavnatého ovoce a kyje, kterým se dají příšerky po nějakou dobu mlátit po hlavě. Ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát, jde o poměrně obtížnou hru - postavička se poměrně špatně ovládá (což mohlo být také způsobeno "vyčvachtaným" ovladačem) a nepřátelé se po omráčení vzpamatují po necelé sekundě. Stačí tak malá neopatrnost způsobená radostí z povedené eliminace dalšího tygra a neštěstí je na světě.
Caveman
Primitivní logická hra s přesouváním kamenných bloků, která dost připomíná Sokobana, který byl v jisté době vedle textového editoru T602 nezbytnou součástí programové výbavy každého PC. I tady musíte zvolit správnou posloupnost přesunů všech kamenů, abyste mohli postoupit do další, obtížnější úrovně. Protože se dají kameny posouvat pouze zatlačením na jejich
stěny, je kámen v rohu doslova "zabitý" a nedá se dostat na určenou pozici vyznačenou na obrazovce - což se vám zejména ze začátku, než přijdete na jakous takous univerzální strategii, bude stávat dost často. Příjemná a jednoduchá hříčka, ale nelze od ní čekat zázraky.
Chess
Klasické ztvárnění šachů na plochých monitorech Airbusů. Pro všechny nadšence, kteří se již těší na to, jak si za letu zahrají kvalitní partii, však máme špatnou zprávu - výkon počítače v herním zařízením nedovoluje žádné komplikované výpočty, a tak i na nejtěžší ze tří volitelných obtížností je porážka uštědřená živému hráči spíš raritou (jinými slovy - pokud nejste na šachy úplný antitalent, vyhrajete deset her z deseti).
Magma Zone
Starý dobrý Arkanoid, pouze s drobnými úpravami a jiným názvem. Původní hranatá lavice, kterou odrážíte míček ve snaze rozbít zeď v horní části obrazovky, byla nahrazena zakulacenou ploškou, která míčky odráží nevyzpytatelnými směry. Také sada bonusů není stejná jako v původní verzi - vesměs se omezuje na extra život, okamžitou smrt, zpomalení hry,
přidání dalšího míčku a také magnetu, který míček po dopadu na lavici na několik okamžiků zastaví, takže se dá lépe zamířit.
Minesweeper
Hledání min, asi nejoblíbenější hra z původní nabídky operačního systému Windows, kterou zná úplně každý uživatel osobního počítače. Její létající bratříček však trpí neschopností grafiků, díky které jsou jednotlivá čísla téměř nečitelná. Snad jediné opravdové zklamání celého herního systému.
Solitaire
Karetní hra, která je podobně jako minesweeper součástí standardní instalace Windowsů. Na rozdíl od něj je však graficky zpracovaná o poznání lépe, a jak jsme měli možnost vidět, patřila mezi cestujícími k nejoblíbenějším. A nutno podotknout, že většina hráčů dosahovala ve hře skvělých výsledků - trénink z PCček byl prostě znát.
Shanghai
Známá logická hra původem z Asie, ve které je nutné rozebrat obrazec vytvořený z kostek s barevnými emblémy. Celá záludnost Shanghai tkví v tom, že můžete odebrat pouze přímo dostupné kostky (tzn. že k nim je alespoň ze tří stran neblokovaný přístup) se stejnými obrazci.