Global Operations - taktický Quake

  • 21
Nekorunovaným králem deathmatche v akčních hrách je bezpochyby Quake. Jaká je ale situace v multiplayerových akcích z rodu taktických? Najde se nějaký titul, který by mohl sesadit z trůnu Counter-Strike a Rainbow Six? Jak se zdá, možné to je.

Global Operations Mezi nejznámější taktické multiplayerové 3D akce by šly pravděpodobně zařadit hry jako Counter-Strike či Rainbow Six. Nejsou sice ani zdaleka jediné, ale rozhodně jsou nejoblíbenější. Nyní se zdá, že se na obzoru objevuje další titul, který by se jim měl kvalitativně nejen vyrovnat, ale dokonce je předhonit a usednout tak do čela budoucího triumvirátu. Onou novinkou je hra Global Operations, o níž jsme vás nedávno informovali, a která by měla vyjít koncem tohoto roku.

Pravděpodobně si nyní říkáte, že takových her, které se chtěly usadit po boku zmíněných dvou klasik, již byla spousta, ale většina z nich stejně upadla v zapomnění. Tentokrát se však zdá, že by situace nemusela být až tak špatná. Vše totiž nasvědčuje tomu, že hra Global Operations bude mít všechny náležitosti, které má kvalitní titul mít. Zde máme na mysli dobrý a promyšlený herní systém, pár originálních prvků, kvalitní grafické zpracování a hlavně náboj a poutavou atmosféru. To vše by zde mělo být. Podívejme se tedy na jednotlivé části postupně, aby nám snad něco neuniklo.

Asi nejlépe by hra Global Operations šla přirovnat k Rainbow Six. Tam jste však vždy bojovali proti počítači (a to i v případě, že jste hráli multiplayerový mód), a to bylo tomuto Global Operations titulu často vytýkáno. Ačkoliv byli totiž počítačem řízení teroristé vybaveni poměrně slušnou umělou inteligencí, s bojem proti živému protivníkovi jejich likvidaci srovnávat nešlo. V Global Operations to možné bude. Zde se totiž hráči rozdělí na dvě skupiny, přičemž jedna představuje členy speciálních jednotek a druhá teroristy. Úkoly pro jednotlivé strany se budou pochopitelně diametrálně odlišovat. Zatímco jedni se budou snažit ochránit důležitou osobu, druzí se ji pokusí zabít. Zatímco jedni se pokouší ubránit své pozice, druzí dostanou příkazem je vytlačit ven.

Určitou výjimkou proti zaběhanému schématu žánru je příběh. Ten je zde totiž prakticky eliminován, takže mise jsou opravdu samostatné a není mezi nimi žádná přímá spojitost. Tento zdánlivý nedostatek však dal tvůrcům do ruky silný nástroj, jak zvýšit atraktivitu titulu v očích hráčů. U multiplayerových akcí jde totiž především o co největší replayabilitu. Ta je zde zajištěna tím, že vám tvůrci nabízí nejen šestnáct různých misí v odpovídajícím počtu zcela odlišných lokací, ale také i šestnáct (či vlastně 32) rozdílných typů vojáků. Tvůrci si totiž potrpí na smysl pro detail, a když už tedy pohybujete například v Peru, nehodí se, abyste na sobě měli uniformy jiné armády než peruánské. Že budete mít i peruánskou výzbroj, to Global Operations vám asi není zapotřebí příliš zdůrazňovat.

Snad nejdůležitější u taktických her je rozdělení rolí mezi členy družstva. Proto i zde budete mít na výběr z několika specializací, konkrétně šesti. Váš tým se bude skládat z ostřelovačů, průzkumníků, mediků, specialistů na výbušniny, členů speciálních jednotek a expertů na "těžké zbraně". Je asi zřejmé, že jejich úzká spolupráce a využívání silných stránek jednotlivých specializací bude naprosto nezbytné pro úspěch celé mise.

O Global Operations bychom mohli vyprávět dál a dál, téměř donekonečna. Mohli bychom zmínit fyzikální model střelby, který by měl patřit mezi jeden z nejkvalitnějších na světě, mohli bychom si povídat o zajímavých prvcích, jako je řízené respawnování či dokupování zbraní. Mohli bychom mluvit ještě o spoustě věcí, například o inteligentních botech, jež strčí do kapsy ty, které známe z Quaka. Mnohem lepší však bude, když si o tom všem povíme až někdy příště. Ve chvíli, kdy budou k dispozici i jiné materiály, než jen ty oficiální, až si budeme moci udělat vlastní názor na základě samotné zkušenosti se hrou. Doufejme, že to bude brzy, protože prozatím vypadá Global Operations jako nesmírně zajímavý a propracovaný titul.