Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fahrenheit - revoluční vyprávění

  12:00
Hra The Nomad Soul byla svého času natolik experimentální, že se dodnes nenašel plagiátor a jedině mateřská firma Quantic Dream na ní může důstojně navázat... Třeba zajímavě pojatým Fahrenheitem o brutálních vraždách v New Yorku. Příběh sám o sobě zní zajímavě, překvapivé je jeho vyprávění - něco takového tu dlouho nebylo.

Fahrenheit Když David Cage před pěti lety založil španělsko-francouzské studio Quantic Dream, netušil, že jeho jediná hra, adventura Omikron: The Nomad Soul, splní pověstné pořekadlo o nalezení Eldoráda - 400 000 prodaných kopií položilo základ fenoménu. Omikronská chromovitě lesklá města ožila virtuálními chodci, po ulicích jezdila auta, v ilegálních klubech vystupoval David Bowie a hrdina hry se snažil najít příčinu všeho zla - Arciďábla. V rámci civilní atmosféry byla zjevení ďáblových služebníků, démonů, při kterých se hra přepnula z 3D adventurního módu do pseudo-tekkena, tak odcizená, že zahákovala všechny příznivce mystérií, kyberpunku a samozřejmě adventur, výsledně pak Omikron získala ocenění nejen za originalitu, ale také za technologické zpracování. Domácí engine ICE 3D umožňoval synchronizaci reálných herců s virtuálními avatary a propracovanou stínohru - na stínech šlo rozlišit jednotlivé prsty! Od doby Omikronu prochází ICE 3D zásadními změnami, které by měly zasadit hru Fahrenheit (nejde o adaptaci Bradburyho) do technologicky vyspělé formy pro několik let psaní filmového příběhu.

"Fahrenheit byl napsán, vymyšlen a zrežírován pro kapitolovou zábavu - jde o zcela nový žánr."
- David Cage

Fahrenheit Ne, Fahrenheit není typickým konzumním produktem "koupím-zahraji-dám do poličky". Fahrenheit přináší nový a do jisté míry revoluční přístup k příběhu, který je rozdělen na několik kapitol a bude doplňován každý měsíc. Návrháři doufají, že se jim podaří v hráčích vzbudit stejnou chuť pro kapitoly hry, jakou mají při zapínání televize pro shlédnutí dalšího dílu Akt-X nebo Star Treku. K zaujmutí pozornosti sekundovým lepidlem sitcomů používají scénáristé osvědčené postupy příběhových "přepadáváků" a "vyvrcholení": závěr každé kapitoly bude mít otevřený konec a skončí v tom nejnapínavějším okamžiku. Podobně se zachovala Sierra při finišování posledního Gabriela Knighta, kdy Gabrielovi z ničeho nic zmizí dlouholetá spolupracovnice a milenka v jednom a tím je zaděláno na další pokračování, anebo v hororu Jeepers Creepers, kdy na úplném konci upozorňuje průjezd vražedné dodávky, že ničemu není konec. Fahrenheit tedy bude fungovat obdobným způsobem a jak bylo zmíněno před 839 znaky (i s mezerami), nejde zase o tak přelomový přístup. Podobně se snažil Siege of Avalon navazovat na středověký svět a Majestic od Electronic Arts pokusně vymazal hranici mezi reálným světem a hrou, když nechal hráče řešit herní problémy v realitě. U obou produktů šlo o zběsilé a nefunkční pokusy, jak překlenout demografické rozdělení hráčů online a offline her - každý návrhář si přece chce zobnout z koláče nekonečně dlouho generovaného příběhu, protože to znamená stálý příjem a ten je v herním byznysu do značné míry nejistý - podívejte se na Romera, co teď dělá za hry...

"Sériové vraždy jsou fascinující a dostatečně známé, aby posloužily jako základ pro divácky úspěšný scénář."

Fahrenheit Předehra k celému vyprávění je na rozdíl od Omikronu zasazena do reálného světa, tedy do New Yorku blízké současnosti - píše se rok 2005. Prostí lidé na ulicích z ničeho nic rituálně vraždí jiné prosté lidi; je to jako infekce přechodného šílenství. Lucas Kane jde takhle v baru na záchod, když to na něj přijde a ten druhý u mušle jeho záchvat šeredně odskáče. S policií na krku a ublíženým svědomím Kane - tedy hráč - hledá odpovědi. Opět se setkáme s fantastickou "okultní" výměnou avatara, kdy hráč v první řadě hraje sám za sebe, za "vědomí" a teprve pak za grafickou reprezentaci svého ega. Jako vědomí může mezi reprezentacemi přestupovat a třeba opanovat náhodného kolemjdoucího. Graficky depresivní exteriéry přinášejí oblíbený-ale-už-trochu-okoukaný svět temného Blade Runnera, industriálního Finchera, Lynchovy neuchopitelně nebezpečné reality a neogotického hororu. Úvodní kapitola by měla být nabídnuta za nulový nebo snížený poplatek a hned po jejích zakončení přichází na řadu placené kapitolování. Podívejme se, jaké možnosti Quantic Dream může (ale nemusí) využít. Především celou dobu pracuje se stejnými postavami a lokacemi (produkce) a scénářem, ale může nabídnout variabilní řešení problémů, které se promítne do naprosto odlišného zakončení kapitoly u několika hráčů (viz tři cesty v Indiana Jones and the Fate of Atlantis). Podle toho pak návrháři mohou vydat dvě kapitoly se stejným pořadovým číslem, ale s odlišným příběhem! Poté se opět mohou nitky svázat zpět v další kapitole a pokračovat dál. Každý hráč hraje sám za sebe, navzájem se potkají maximálně v internetových diskusních fórech, kde bude unikátní herní zkušenost pseudo-online hry jasně viditelná. Všichni žijí v jednom světě. Každý hraje sám za sebe.

"Chtěli jsme vytvořit co nejjednodušší ovládání: žádné ikonky, menu nebo podmenu, žádné ukazatele zdraví. Hráči se musí soustředit na vyprávění."

K pocitu filmovosti napomůže právě ICE 3D přizpůsobený motion-capture technologii. Návrháři slibují kaskadérské výkony a věrohodnou dynamiku lidských pohybů. Interface nemá složitostí překročit používání dálkového ovladače pro televizi. Fahrenheit rozhodně slibuje neobvyklý herní zážitek, nejen pro PC hráče, ale také pro majitele Playstation a X Box. Cena jedné kapitoly zatím nebyla oznámena (ostatně, dlouho se mlčí i na oficiální stránce), ale je jisté, že kromě internetu budou kapitoly dostupné na CD v obchodech. Snad i v těch našich...


Autor:
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Český Neverhood? Jen podle vzhledu, stylová Hlína bude pořádná deprese

Nově zformované české studio Omnia Ludus představilo svoji prvotinu. Depresivní příběh o chlapci,...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...