Před necelými třemi lety poprvé z hangáru Microsoftu vyletěl vojenský letecký simulátor s prostým názvem Combat Flight Simulator. Díky kvalitní grafice a fyzikálnímu modelu se Bitva o Británii i boje Spojenců s Němci staly opravdovým zážitkem. Předloni nás pak silné motory amerických a japonských strojů přenesly ve druhém díle této hry do tichomoří, nad letadlové lodě, modrý oceán a zelené atoly. Nyní je tu třetí díl a s ním čas vrátit se do Evropy. Na letošní výstavě písíčkových herních produktů Microsoftu, tedy International Games Festivalu, byl totiž poprvé představen Combat Flight Simulator 3, který, stejně jako jednička, mapuje vzdušné bitvy Spojenců s nacistickým Německem.
Musíme ale zklamat všechny příznivce československých pilotů bránících na přelomu let 1940 a 1941 "nepotopitelnou letadlovou loď" Anglii. Hra se bude prodávat po celém světě a zřejmě z toho důvodu bylo za období, v němž se v Combat Flight Simulatoru 3 (CFS3) ocitneme, zvolena léta 1943 - 1945. Tedy doba, kdy už USA vstoupily do války a nad Evropou létaly stroje Amerického vzdušných sil, Britského královského letectva a samozřejmě německé Luftwaffe. Právě s letouny těchto sborů si ve třetím Combat Flight Simulatoru setkáme, celkem jich má být ve hře 18 a chybět mezi nimi nebudou ani první proudové letouny. Bylo by hezké, kdyby tím nebyl myšlen jen obligátní, avšak velice oblíbený Messerschmitt 262, ale třeba i anglický Gloster Meteor. Všechny stroje budou mít, v duchu předchozích dílů, kvalitně zpracovaný fyzikální model a samozřejmě mají i skvěle vypadat. Příznivci simulátorů se od ostatních svátečních letců ale odlišují drobnou "úchylkou" - stejně jako vnější vzhled letounů, je zajímá i provedení jejich kokpitů. A CFS3 by nás neměl zklamat. Jako první "microsoftí" letecký simulátor bude totiž používat kompletně 3D kokpity, to znamená, že by žádný ovládací prvek neměl být tvořen jen plochou texturou, ale všechno má být hezky plastické, pokryté texturami s vysokým rozlišením. Lepší než slova ale budou obrázky, které najdete v této galerii.
Letouny tedy budou stále stejně pěkné a velký krok vpřed udělá i provedení povrchu země. V CFS3 bude použit stejný systém generování krajiny jako u jeho civilního bratříčka Flight Simulatoru 2002. Ten umí velice kvalitně vytvářet spousty drobných věcí jako jsou stromy, keře či budovy s navíc tyto objekty nejsou do paměti načítány při nahrávání mise, ale dynamicky se nahrávají během letu. Díky tomu by krajina při nízkém průletu měla vypadat velice pěkně, ale jakmile zvednete čumák k obloze, objekty začnou jako ve skutečnosti mizet, uvolní se systémové prostředky počítače a ty mohou být ve velké výšce využity pro výpočet velice realisticky vypadajících mraků.
Úplnou novinkou třetího dílu je vývoj pilota, v němž se objevují prvky, jež bychom hledali spíše u RPG. Při vašem nástupu k letectvu začínáte jako absolutně neznámá nula s minimem zkušeností. V průběhu bojů se ale vaše schopnosti začnou zlepšovat. Snesete větší přetížení, rozeznáte letadla na větší vzdálenost nebo třeba vydržíte těžší zranění. Stejně důležitá bude i vaše pověst. Jako leteckému esu vám dříve opraví váš stroj a vaše letka dostane nové stíhačky či výzbroj dříve než ostatní. Na vašich činech má být závislý také vývoj kampaně, jež se celá bude měnit podle vašich činů. Ovšem ani samostatné mise nebudou pokaždé stejné. Nemělo by se vám stát, že až některou z nich poletíte podruhé, budou se nepřátelé objevovat na stejných místech. Nikdy byste si neměli být jistí, kde se objeví. Přijdou ze slunce, nebo se přiřítí odněkud z mraků? Tak byste se měli ptát pokaždé, když se dostanete do blízkosti nepřátelských pozic. Samotné mise mají být více než v předchozích dílech zaměřeny na útoky proti pozemním cílům a bombardování z malých výšek. Uvidíme také, jaký způsob vyprávění příběhu tentokrát autoři zvolí, komiksový styl CFS2 nebyl vůbec špatný, ale nejspíše přijdou s něčím novým.
Zapomenout však nesmíme ani na příznivce virtuálních bojů se skutečnými piloty. Kromě klasických dogfigtů, v nichž bude možné změřit síly s letci z celého světa, by se na multiplayerových serverech měly objevit (a určitě se i objeví) také kampaně či mise určené pro boj ve více lidech, které bez svého wingmana jen tak nezvládnete. Ty budou moci založit i samotní hráči a vést tak nekonečnou vzdušnou on-line válku. A pokud se někteří z vašich kamarádů necítí být dostatečně dobrými piloty, ale 3D akce jim jdou skvěle, můžete je jako střelce a jednoho z nich eventuelně jako bombometčíka, posadit do vašeho bombardéru a vydat se zničit nějakou tu továrnu. Vypadá to tedy, že Combat Flight Simulator 3 svým starším bratrům ostudu rozhodně neudělá a můžeme se na něj jen těšit.
Na vlastní oči by Vreco: Pokud je Microsoft na poli počítačových her v něčem opravdu machr, potom jsou to letecké simulátory, jejich fyzikální model i vypiplaná grafika. Nejinak vypadá i Combat Flight Simulator 3, jehož hratelnou verzi jsem měl možnost vidět i vyzkoušet. Reálnou létací páku jsem v ruce nikdy nedržel, ale věřte, že ovládání mi připadalo hodně reálné, s tím mají ostatně chlapíci z Microsoftu bohaté zkušenosti díky Crimson Skies nebo, a to zejména, oblíbené sérii leteckých Microsoft Flight Simulator. Dokonalé mi navíc přišli i filmečky, ať již předrenderované či in-game. Kupříkladu obrázek, který obtéká tento můj odstavec, pochází z části hry, v níž je tento letoun sestřelen. Letadlo padá na zem, naštěstí nevybouchne, jen se stane nefunkčním. Zklamaný pilot tedy vyskočí z kokpitu a jako hromádka neštěstí si sedne veprostřed poblíž stojícího mostu. Ovšem ta animace, na níž máte možnost celé jeho počínání sledovat, je dokonalá, jako byste se nedívali na počítačovou hru, ale na film. Slovy se to ani vyjádřit nedá, ale snad se nestane nic zásadního a Combat Flight Simulator 3 vyjde na konci roku, jak je plánováno, abyste se o mých slovech a nadšených dojmech mohli přesvědčit sami.