N-Gage - mobilní telefon a herní handheld

  • 25
Trh handheldů se rozrůstá o dalšího konkurenta, tentokráte jde o zajímavý hardware, který v sobě kombinuje funkce progresivního mobilního telefonu a výkonného handheldu. Bohužel jej provázejí nepříjemné porodní problémy...
N-Gage

Již dříve avizovaná snaha známé finské společnosti Nokia o penetraci trhu herních handheldů dostala v těchto dnech , kterýžto byl zapříčiněn zejména slabou herní podporou jejich přístroje N-Gage, jehož vstup do vod obývaných GameBoy Advance se tak odkládá až na závěr tohoto roku (konec třetího, začátek čtvrtého čtvrtletí).

Pojďme si nyní o tomhle mobilním zařízení říci něco více. Již z obrázků je patrné, že N-Gage do jisté míry připomíná konkurenční GBA, takže pro upřesnění. N-Gage má rozměry 133.7 x 69.7 x 20.2 mm a hmotnost 137g (se standardní baterií). Co se týče výdrže, tvůrci garantují 3-6 hodin pro hru (tady i podle typu hry), pro telefonování 2-4 hodiny, v pohotovostním režimu tu je potenciál 150-200 hodin, na poslouchání hudby 8 hodin a konečně se zapnutým radiem si užijete cca 20 hodin provozu. Tím se můžeme plynule přesunout ke skutečnosti, co že vlastně tahle hračka všechno nabízí. Takže - konektivita s PC s možností přetahování hudebních souborů a aplikací (skrze USB port). Podpora Javy (Java 2 Micro Edition), formátu XHTML pro browsování po netu, e-mailového klienta (IMAP4, POP3, SMTP, N-Gage MIME2), implementace stereo FM radia a digitálního přehrávače (MP3/AAC) a zde pak stojí za připomenutí software Nokia Audio PC Manager pro spravování hudebních souborů. Co se týče hraní, na obrázcích N-Gage si jistě povšimnete osmisměrného směrového kříže, k němuž snad jen malou poznámku. K podobně koncipovaným směrovým tlačítkům mám totiž výrazné výhrady a to bez výjimek, počítaje v to i jinak vcelku vydařený PC ovladač od Microsoftu SideWinder či gamepad pro konzoli Xbox. Zkrátka, klasické dělení kříže, jako to má GBA a potažmo všechny současné next-gen konzole mi osobně přijde lepší a pro ovládání dané hry ve 3D mnohem přesnější.

Co je však na N-Gage vrcholně sympatické je multiplayerové rozhraní, kdy se díky bezdrátové technologii Bluetooth dočkáte hraní ve více lidech bez nutnosti obvyklého kabelového propojení handheldu! V kontextu hraní je třeba pohovořit i na téma displeje, tento má parametry zobrazení 176 x 208 pixelů se 4.096 barvami.

N-Gage

Herní podporu dosud zajišťují společnosti jako Sega, Activision, Eidos, Taito či THQ, Nokia si však slibuje, že další vývojářské týmy se brzy přidají. Hry mají být k dispozici na speciálních kartách (Multi Media Card), nicméně o jejich možnostech jsou prozatím jen kusé informace, jež však naznačují velký výkonnostní skok oproti GBA. Zajímavostí v této souvislosti budiž aktivita třeba Telecom One, jejichž herní kanál TX1 nabízí ke stažení řadu zajímavých her, o nichž Anders Holst tvrdí, že na rozdíl od N-Gage nebudou potenciální zájemci o mobilní hraní ničím omezováni, neboť tyto jednoduché herní aplikace mají býti kompatibilní se všemi nejnovějšími mobilními telefony na trhu! Takže N-Gage má nebezpečnou a stále rostoucí konkurenci ve vlastních řadách a to ještě nezačal svou spanilou jízdu světem…

Bohužel pro tenhle systém se jej nedočkají v Japonsku, tedy na trhu s největším zastoupením a potenciálem pro mobilní hraní a to z toho důvodu, že N-Gage nepodporuje tamní mobilní protokol.

Jedním z řady problémů N-Gage je přepokládaná vysoká pořizovací cena. N-Gage Zatímco obvyklý model v konzolové sféře má rovnici - dotovaná herní platforma s pozdějšími výdělky z herních produktů, Nokia toto schéma zkouší obráceně, což může být sice výhodné pro distributory (oproštěné od licenčních poplatků, které jsou někde nižší a někde zase vyšší - na tomto místě bych chtěl pozdravit Nintendo), ale poněkud nešťastné pro potenciální zájemce. Ostatně vyjádření Nokie, že N-Gage bude stát méně než 500 Euro z tohoto drobečka činí předem vyřazenou záležitost pro široké masy. U softwaru by měla být cena zase taková, aby byla konkurenceschopná se stávajícími hrami na trhu. Tolik tedy Nokia, pokud umíte číst mezi řádky, vezměte si z jejího vyjádření co uznáte za vhodné, každopádně ještě se k tématu vrátíme.

Jistě, za své peníze dostanete do ruky něco, proti čemuž vypadá GBA jako hodně chudý příbuzný. N-Gage je malý, lehký a výkonný stroj s působivým designem, jenž umocňuje podsvětlený displej a tlačítka. Nicméně právě u displeje vyvstává otazník. A ten souvisí s úhlem pohledu na dění ve hře, protože pakliže chcete mít plné povědomí o hraní, musíte se dívat přímo na displej - pokud jej však trochu nakloníte, přicházejí problémy, o kterých jsem na GBA nikdy N-Gage neslyšel. Též velké množství tlačítek na předním panelu N-Gage přímo svádí k častým přehmatům. Hry, distribuované na výše uváděných speciálních kartách mohou být sice skvělé, byť Nokia neodhalila přesnou hardwarovou specifikaci svého stroje, ale s tou konkurenceschopnou cenou za software to bude ještě hodně zajímavé, anžto vybrané médium je nekvalitní a hlavně nákladné! Nemluvě o podivném zprovoznění každé hry, při němž je nutné otevřít N-Gage, vyjmout baterii a hru zasunout do patřičného slotu (něco obdobného jako při vkládání SIMky).

N-Gage má zcela jistě schopnosti pro kvalitní zobrazení 3D her, čímž by se mohl výrazně odpoutat od peletonu mobilních pronásledovatelů, kde máme toliko 2D alternativy. Snaha fy Nokia v této oblasti dokonce zahrnuje vydávání development kitu případným zájemcům zadarmo, což zní asi mnohým uším jako rajská píseň, ale aby z toho nakonec nebyla pěkná bramboračka - v herní podobě. Protože málo platné, pouze kvalitní hry mohou být tím hlavním přesvědčovacím nástrojem! Každopádně právě z hlediska herní podpory to zatím ještě není tak růžové, jak by se čekalo, ale Nokia slibuje, že v době launche systému bude k dispozici dostatečné N-Gage množství titulů. Jaké a kolik jsme se sice nedozvěděli, nicméně Sega operuje se Sonicem (dále se hovoří o Super Monkey Ball, Virtua Tennis či Sega Rally), Eidos slibuje Tomb Raidera (půjde o port z PocketPC!!) a THQ mluví o MotoGP s online multiplayerovou podporou. Asi takhle. Možnosti N-Gage právě díky předvedenému Tomb Raiderovi vypadají na jednu straně impresivně, na tu druhou byl právě v případě Tomba skutečně odstrašující framerate a díky zvláštně koncipovanému displeji (který, jak je ostatně patrné z obrázků, je stylizován hodně na výšku) byl velký problém s hratelností. Že by tedy další ukázkový příklad toho, kterak výkonný stroj nedokáže konkurovat hardwarově slabší platformě, která tak trochu v duchu rčení - méně je někdy více, nakonec vítězí? Podobně na tom byly ostatní představené tituly, jež i díky faktu, že se jednalo stále o nehotové verze (alfa), nedokázaly příliš zaujmout. I když info o možném vylepšování her, jako je stahování dalších levelů atp. určitě nezní špatně. V příštích měsících se N-Gage pochlubí svým pokrokem nejenom v této oblasti, jenž bude docela dobře možné sledovat skrze oficiální stránky produktu na www.n-gage.com, kde již dnes naleznete vcelku obsáhlé info!

N-Gage

Jaké je tedy resumé. Neodpisujme tento projekt hned na začátku, ale bohužel to zatím vypadá, že N-Gage nebude představovat pro GBA konkurenci a spíše tak půjde o mobilní handheld pro úzký okruh lidí. Připomeňme si, že Nintendo registrovalo ke konci minulého roku přes 150 miliónů odprodaných Game Boyů, což je nepřekonatelné číslo - nejbližší soupeř pro bigN, firma Bandai, má základnu téměř 3.5 miliónu hráčů na systémech WonderSwan. Analytici se navíc vyjadřují velice skepticky ke snaze Nokie ohrozit Nintendo a to i v případě, že by se nějakým způsobem vyvarovala shora uvedených pochybení. Pokud se Nokia chce stát skutečně významným subjektem na poli handheldů, bude to trvat celé roky. Každopádně, je před námi řada měsíců, jež by mohly ještě více napovědět, kterak se souboj titánů bude vyvíjet a jestli vůbec k nějakému souboji dojde!