Český vývojář konkuruje herním gigantům. Vytváří hry pro předškoláky

  0:02aktualizováno  0:02
Jeho herní aplikace patří v Česku k nejúspěšnějším. Konkuruje zavedeným herním značkám. Jak? Vytváří hry na tablet iPad pro předškolní děti. Vývojář Jan Friml si úspěch vysvětluje unikátním složením českého trhu.

Jan Friml, vývojář her pro předškolní děti

Vaše hry pro předškolní děti patří na českém App Storu k nejúspěšnějším, a to i v konkurenci velkých herních značek. Jak si to vysvětlujete?
Můj první projekt "Předškolní brašnička" se v době svého uvedení na český App Store v září 2011 stal téměř "zjevením", protože původních českých aplikací zde bylo poskrovnu a tohle bylo ještě navíc pro děti, tedy dost úzkou cílovou skupinu. Nicméně aplikace se během pár dní od uvedení vyšplhala na první místo žebříčku a jasně ukázala, že tu poptávka je.

Jan Friml

Vývojář, designér a producent úspěšných iPad aplikací pro předškolní děti. Je mu 39 let, s vývojem pro iPhone začal v roce 2008. Na projektech mu vypomáhá externí programátor, jako poradci fungují přátelé.

S nehraným povzbuzením jsem se proto pustil do vytváření dalších aplikací a všechny se vždy po uvedení staly hitem mezi rodiči, respektive jejich dětmi. Nejnovější pokračování "Předškolní brašnička 2: Jedeme dál" je toho důkazem. Tři dny od uvedení se stala aktuálně nejstahovanější placenou aplikací pro iPad v České republice.

Co podle vás za tímto úspěchem stojí?
Úspěch her pro předškolní děti si vysvětluji několika faktory. Za prvé je to podle mě zcela unikátním složením českého trhu, kdy opravdu velkou skupinu uživatelů iPadu tvoří rodiče s dětmi v předškolním věku.

Aplikace Předškolní brašnička 2: Jedeme dál zabaví hlavně malé děti.
Předškolní brašnička 2: Jedeme dál

Předškolní brašnička 2: Jedeme dál

Za druhé, lidé vždy chtějí za své peníze co nejvíce přidané hodnoty. V případě zábavně-edukativních her tedy kupují nejenom zábavu pro děti, ale zároveň učební pomůcku. Zkrátka vše v jednom. Za třetí, iPad je geniální integrační řešení pro handicapované děti nebo obecně děti se speciálními potřebami. A rodiče těchto dětí iPad aktivně využívají.

Máte nějaké úspěchy i v zahraničí, nebo se soustředíte pouze na český trh?
Všechny své aplikace vydávám i v mezinárodních verzích. Existují výjimky, kdy jsem například sérii čtyř aplikací "Veršované rozcvičky" vydal pouze v českém jazyce, protože jsou založeny na nádherných básničkách, které se těžko přebásňují do jiných jazyků. Ale kupříkladu "Předškolní brašničku" jsem vyrobil v 16 dalších jazycích, "Chytré balónky" mají dokonce 17 jazykových mutací, včetně zajímavých zemí s nově se rozvíjejícím trhem.

Proč právě hry pro předškolní děti?
Protože mám dvě malé děti. Nechtěl jsem, aby si na iPadu hrály jen hopsačky nebo aby na ně mluvila jen anglická rodilá mluvčí z amerických edukativních aplikací. Chtěl jsem pro ně něco českého, původního, vyrobeného opravdu s láskou a radostí. Aby si pohrály, ale zároveň to mělo výchovný či rozvíjející podtext. To se mi snad podařilo, ale ještě zdaleka nejsem úplně spokojen. Připravuju hodně zajímavé projekty.

Co znamená úspěch na českém App Storu v řeči čísel? Která hra je vaše nejúspěšnější a kolik lidí si ji stáhlo?
Český App Store je samozřejmě úplně jinde než v kterékoliv západní zemi, o USA už vůbec nemluvě. Nicméně stále roste a vzhledem k velké snaze Apple o prosazení iPadů ve výuce a díky příznivým přijetím i ze strany pedagogů by se měl rozšiřovat i nadále.

Předškolní brašnička 2: Jedeme dál

Předškolní brašnička 2: Jedeme dál

Nezapomínejte také, že App Store je tady v Česku de facto průkopníkem kupování aplikací. Ještě donedávna bylo jaksi společensky "divné" platit za něco tak běžného, jako je hra. Díky celému fungujícímu ekosystému Apple se však tento přístup v lidech mění a pokud zároveň vidí v aplikaci i přínos (v mém případě přínos pro jejich děti), koupí ji. To je obrovská změna, která je podle mě důležitější než samotná čísla.

Vyhýbáte se odpovědi. Neprozradíte přeci jen nějaká konkrétní čísla?
Co se týče konkretních čísel k českému App Store, skutečně bych to raději nechal zodpovězené způsobem, který jsem zvolil. Mám pro to své důvody, prosím o jejich respektování, díky za pochopení.

Zeptám se jinak. Uživí vás vývoj aplikací pro děti?
S vývojem aplikací pro iPhone jsem si začal hrát už v roce 2008, tedy v době, kdy většina uživatelů mobilních telefonů pobíhala v tom lepším případě se stylusem v ruce. Okamžitě mi došlo, jaký to má potenciál, ale doba ještě musela uzrát.

Proč ne Android?

otázka z diskuze

Přestože samozřejmě sleduji technologické trendy a přemýšlím nad rozšiřováním záběru, převod na jiné platformy (Android či Windows 8) zatím neplánuji. Vývoj pro iOS je pro mě stále nejjednodušší cestou, kdy jediná verze kódu s jediným rozlišením a stejným poměrem stran funguje stejně na všech doposud vydaných iPadech.

Později jsem zkusil vydat několik aplikací zaměřených na interiérový design a všechny se chytly - v USA. Nicméně ten pravý start pro mě znamenala právě "Předškolní brašnička".

Uživení je vždy otázka pokrytí nákladů. V tomto směru je v rovnováze. Nicméně to, co mě pohání vpřed, je - bez patosu a nadsázky - pocit obrovského naplnění a velmi kladná zpětná vazba od laické i odborné veřejnosti.

Je to upřímná radost z práce na produktech, které mají z mého pohledu smysl, které budou děti využívat, kterými se budou bavit, které jim pomůžou a na které třeba budou jednou vzpomínat jak dospělí.

Vždyť stejně jako my, dnes dospěláci, rádi z dětství vzpomínáme na Jet Set Willy, Arkanoid či klidně něco novějšího. Proč by dnešní děti nemohly jednou vzpomínat třeba na Předškolní brašničku? No řekněte sami, není už jen tohle dostatečně motivující?

Tvrdíte, že na hrách spolupracujete s pedagogy. Jak taková spolupráce probíhá?
Seznámil jsem se se spoustou úžasných lidí z řad speciálních pedagogů, logopedů či specialistů na grafomotoriku.

Hry pro mobily a tablety

Poradíme, co hrát

Bez jejich neocenitelných rad, připomínek a podnětů by moje aplikace byly poloviční. Navíc velkou roli hraje i jejich zpětná vazba, kdy jim předvedu již hotový produkt a ještě před vydáním společně ladíme detaily. Je radost s takovými lidmi spolupracovat.

Na čem v současné době pracujete?
Se svým týmem připravujeme další díl ze série "Chytré balónky", která jako celek detailně obsáhne jednotlivé oblasti rozvoje dítěte. Po prvním dílu s podtitulem "Učíme se psát", rozvíjejícím grafomotoriku, bude následovat procvičování sluchové paměti, zrakové paměti, předčíselné představy atd.

Fotogalerie

Vše zpracované barevnou, hravou a čistou formou, která má za úkol děti pobavit a zároveň procvičit v oblastech, které jsou v jejich vývoji velmi důležité. Zároveň jsem již zahájil přípravné práce na "velkých" a skutečně hodně užitečných aplikacích pro české děti, které tady ještě nejsou a citelně chybí. Děti i jejich rodiče se mají na co těšit.

Plánujete i hry pro dospělejší obecenstvo?
Je poměrně pravděpodobné, že se zaměření mých budoucích aplikací bude pozvolna posouvat podle toho, jak budou stárnout i moje děti, ovšem zásadní odklon od tohoto směru zatím neplánuji. Na všech dosavadních produktech se dá skvěle stavět do budoucna.

Autor:
 

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

RECENZE: Kdyby vyšel Half-Life letos, vypadal by jako Metro: Exodus

Metro: Exodus

Čekali jsme hodně, ale dostali jsme ještě víc. Po patnácti letech od vydání Half-life 2 se konečně objevila hra, která...

Další z rubriky

Dvanáct nejlepších herních love story

Assassin’s Creed: Origins

Že láska a milostné pletky ke hrám patří, bereme dnes už jako samozřejmost. V našem článku jsme se pokusili vzpomenout...

Hrou roku 2018 je Red Dead Redemption 2, bodoval i český Kingdom Come

Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Hlasování ve všech deseti tematických anketách je uzavřeno, pojďme se podívat na výsledky. Hrou roku...

Sekiro: Shadows Die Twice bude víc než jen Dark Souls se samuraji

Sekiro: Shadows Die Twice

Letošní novinka od mistrů ze studia From Software s názvem Sekiro: Shadows Die Twice je mezi fanoušky očekávaná se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz