Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vánoční idylka? Nikoliv - tvrdý boj...

  12:00
Vánoce by měly být časem klidu, míru a pohody. Vánoce jsou ale zároveň skvělou příležitostí pro obchodníky, kteří profitují z lidí houfně nakupujících dárky. Proto není divu, že se vedle idylických rodinných momentů s blízkými tvrdě bojuje na poli obchodním – kdy jindy než právě na Vánoce se dá ukrojit největší koláč zisků.

Vánoce by měly být časem klidu, míru a pohody. Vánoce jsou ale zároveň skvělou příležitostí pro obchodníky, kteří profitují z lidí houfně nakupujících dárky. Proto není divu, že se vedle idylických rodinných momentů s blízkými tvrdě bojuje na poli obchodním – kdy jindy než právě na Vánoce se dá ukrojit největší koláč zisků. Pomiňme ale teď na chvíli prodejní závody Game Cube s Xboxem doprovázené pádem cen PS2 a vraťme se na trhy přeci jen zavedenější. I o Vánocích se tam děje spousta zajímavých (místy vyloženě nechutných) věcí, ve kterých se točí celkem zajímavé peníze...

Střetnutí první – přetahovaná o Echelon
Velmi chudou nadílku pod stromečkem budou podle všeho mít autoři Echelonu, ruský vývojářský tým MADia. Z nedávno zveřejněného otevřeného dopisu totiž vyplynulo, že americký vydavatel hry, Bethesda Softworks, původně slíbil zaplatit za Echelon 250 000 USD (lehce pod deset milionů korun) v pěti splátkách po padesáti tisících (plus royalties, které činily relativně malých 7 procent). Hlavním problémem však bylo, že celý obchod realizoval ruský vydavatel, Buka Entertainment – vývojáři tak neměli smlouvu přímo s Bethesdou. Vzhledem ke zpoždění, které hra během vývoje nabrala, však Američané odmítli zaplatit plnou částku a začalo dohadování mezi jednotlivými vydavateli. Vývojáři ze studia MADia se tak ocitli v nezáviděníhodné situaci – chybělo jim 150 tisíc dolarů, což je s přihlédnutím k podmínkám, ve kterých na hře pracovali (podle jejich vlastních slov šlo o špinavý kamrlík, ve kterém se proháněli švábi, a navíc měli všichni dohromady pouze jeden 19200 bps modem), značná částka. Horší však je, že se Echelon po programové stránce příliš nepovedl, a tak se hráči vehementně dožadují opravného patche. A právě na jeho výrobu měla být vynaložená část z oněch 150 tisíc.

Zdálo by se, že existuje jednoduché řešení – žádné peníze, žádný patch. Je tu však další problém, tentokrát marketingový. Podle slov vývojářů se americký vydavatel zavázal k masivní reklamní kampani, která měla vykompenzovat ony nízké royalties. Kampaň však nebyla, slibované čtvrtletní reporty o prodejích také ne (alespoň ne věrohodné), což jen přililo olej do ohně. Nejde tady ani tak o nějakých sto tisíc dolarů z odhadovaných 50 000 prodaných kopií hry (pro srovnání – očekávané prodeje Flashpointu či chystaných her od IS hovoří o čísle blížícímu se milionu kusů), ale zejména o práva na další (a snad i úspěšnější) díly Echelonu. Manažeři Buka Entertainment se nechali slyšet, že ačkoliv nemohou veřejně mluvit o svých sporech s Bethesdou ohledně Echelonu, již teď hledají pro druhý díl jiného vydavatele. Pikantní je na celé záležitosti fakt, že se odbývá prostřednictvím veřejných prohlášení, kde na sebe jednotlivé strany házejí doslova kbelíky špíny. Ať již to dopadne tak či onak, jedno je jisté – žádná z firem si Vánoc neužije tak, jak by si představovala.

Střetnutí druhé – Bioware a Interplay
Soudní tahanice však nejsou omezeny jen na propadáky. Poslední týden přinesl (pro někoho) překvapivou zprávu, že se vývojáři z Bioware rozhodli změnit vydavatele Neverwinter Nights a rozvázat tak spolupráci s Interplay. Ony závorky jsou na místě – koncem léta totiž došlo mezi oběma firmami k právnické přestřelce, která skončila žalobou. Tu podali lidé z Bioware – podle jejich názoru totiž manažeři Interplay prodali v rozporu se smlouvami práva na několik titulů cizím společnostem. Další žaloba Bioware, která nepřímo souvisela s kauzou Interplay, mířila na společnosti Virgin Interactive a Titus Interactive (právě Titus, coby spolulvastník Interplay odpovědný za zisk firmy, hraje v celém zapleteném případu hlavní roli).

Na tomto místě je krásně vidět rozdíl mezi začínajícím chudým týmem MADia a ostřílenými Bioware, kteří mají na svém kontě již několik skvělých her a navíc chystají další potenciální trháky, které přitahují pozornost médií i investorů. Zde tedy nebylo potřeba žádných otevřených dopisů plných povídání o švábech na podlaze – stačilo vypovědět smlouvu a společnost Interplay byla ze hry. Je zřejmé, že vypovězení smlouvy bude muset doprovázet určitá finanční kompenzace ze strany Bioware, ale vzhledem k tomu, že jsou Neverwinter Nights již téměř hotové (a navíc vypadají opravdu dobře – jejich prezentace na E3 se těšila velkému zájmu laické i odborné veřejnosti), nepředstavuje získání oněch financí zas tak komplikovaný problém (zaplatí je nový vydavatel, nebo pomocí úvěru samotní vývojáři – o to více peněz by pak dostali v royalties a pevných poplatcích). Zatím není jisté, nakolik se změna vydavatele promítne do plánovaného termínu vydání – podle slov vývojářů by se ale měl onen notoricky známý „začátek roku 2002“ stihnout.

Střetnutí třetí, kolosální – vánoční trh
Pryč však od žabomyších válek jednotlivých firem a pojďme raději ještě výše. Počátkem tohoto týdne rozeslala společnost CENEGA žebříčky prodeje her v ČR za měsíc říjen, které v zápětí následovaly oficiální statistiky jednotlivých evropských zemí a také USA za třetí listopadový týden. Zatímco ty české pouze potvrdily „sportovní“ hegemonii NHL 2002 na prvním a FIFA 2002 na třetím místě (mezi ně se stačil vklínit zejména drobotinou očekávaný Harry Potter, na čtvrtém místě se drží Flashpoint a pátý je skvělý Stronghold) a příliš nám toho o kandidátech na titul vánočního bestselleru neřeknou (přeci jenom bomby jako RTCW, AvP2 a CivIII ještě neměly šanci do bojů zasáhnout), z těch amerických a britských se již dá udělat hrubý obrázek rozložení poměrů na předvánočním kolbišti. V obou regionech okupuje čelní pozice Harry Potter (pravda, v USA jej ještě na poslední chvíli předběhl evergreen v podobě The Sims: Hot Date), který potvrdil svou roli absolutního favorita (byť jeho cílová skupina necharakterizuje klasického hardcore hráče), dobře si vede i Civilization III (obě třetí místa), evropský AvP2 a v USA dokonce boduje i Ghost Recon (opět je ale nutné připomenout nástup RTCW). Stále však pokračuje dlouhodobý trend, který svědčí o silném „hypermarketovém syndromu“ spotřebitelů v USA – z desítky nejprodávanějších titulů jich šest patří do kategorie, které se daří právě ve velkých obchodních centrech (například pro páté v pořadí, The Sims, tolik lidí do specializovaných prodejen nechodí).

S obrovským vánočním boomem nových titulů, které se perou o místo na výsluní, souvisí i další poměrně zajímavý jev, a sice plánované odkládání dobrých her na začátek dalšího roku. Důvod je celkem logický – i přes zvýšený zájem kupujících totiž vynikající hra nemusí obstát v tlačenici kvalitních konkurenčních titulů. Zkrátka a dobře, více zaujme zákazníky až tehdy, kdy okolo nebude pět dalších stejně kvalitních her. Koneckonců něco podobného naznačovali před několika týdny i vývojáři Ecca pro PS2 z Appaloosa Interactive, když přiznali, že mají hru hotovou, ale Sega (vydavatel) ji chce vypustit z obchodních důvodů až po Vánocích. Pro hráče to znamená jediné – pramen kvalitních her rozhodně nevyschne...

Autor:
  • Nejčtenější

Český dabing Kingdom Come 2 povýšil zážitek, hra je překvapivě odladěná

Strávili jsme týden v minimálně u nás nejočekávanější hře roku a už teď můžeme říct, že překonala naše očekávání. Na rozdíl od prvního dílu je takřka bugů prostá, český dabing má zásadní vliv na...

V podstatě jsem oznámil Minecraft 2, napsal původní tvůrce Minecraftu

Populární Minecraft patří už více než deset let Microsoftu. Původní tvůrce Markus Persson se ovšem na sociální síti X rozepsal, jak v podstatě oznámil Minecraft 2.

Stvořil spoustu klasik. Ale téměř žádná nevydělala, přiznal legendární vývojář

Premium

Vývojář Tim Cain je sice podepsaný pod několika hrami, které mají dodnes kultovní status, ovšem snad jen s výjimkou prvního Falloutu a posledních The Outer Worlds žádná z nich pořádně nevydělala....

Prvních dvacet hodin v Kingdom Come 2. Mám hlad, jsem bitý, ale i tak nadšený

S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v...

Je to macek. Prohlédli jsme si největší přenosnou herní konzoli

Las Vegas (od zpravodaje Bonusweb.cz) Pokud vám byla stávající herní PC do ruky malá, Acer má pro vás řešení. Nabídne vám totiž model s displejem o uhlopříčce necelých 11 palců, což je zdaleka nejvíce v této kategorii zařízení.

Idioti, říká streamer o kolezích, kteří tvrdí, že dřou víc než pracující

Mnozí slavní streameři se v poslední době nechali slyšet, že i když vydělávají miliony, jejich práce je daleko náročnější, než jakou mají „obyčejní lidé“. Kai Cenat, aktuálně nejsledovanější hvězda...

13. ledna 2025 2

Kdo to pořád platí? Star Citizen loni vybral více peněz, než stál Zaklínač

Dlouholetý vývoj ultimátního vesmírného simulátoru Star Citizen už spolkl více než 12 miliard korun. Jen loni fanoušci autorům naposílali přes dvě miliardy korun, aniž by dostali byť jen příslib...

12. ledna 2025 7

Rozhodli jste, Hru roku 2024 ovládl slavný dobrodruh s bičem

Je dobojováno. Ve čtenářské anketě Hra roku 2024 bez zaváhání zvítězilo dobrodružství s Indiana Jonesem. Zajímavý tak nakonec byl až souboj o další příčky.

12. ledna 2025 3

Prvních dvacet hodin v Kingdom Come 2. Mám hlad, jsem bitý, ale i tak nadšený

S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v...

11. ledna 2025 55

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Pro své děti jsem zrádce. Vysoká cena za lásku k jiné ženě, říká režisér Adamec

Premium Jeho život je jako horská dráha. Nahoru, dolů, nahoru, dolů. Režisér jiří Adamec točil kdysi seriály a pohádky, jež se...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Harmonický vztah? Prázdný pytlík a plné břicho, radí žena trenéra Růžičky

Manželka hokejové legendy Vladimíra Růžičky (61), Marie Růžičková (37), promluvila o psychických problémech. Poté, co...