Týden na PH - Arena zdarma!

  12:00aktualizováno  5. května 10:20
Tento týden byla nejvýznačnější hrou jednoznačně Arena - první díl ságy Elder Scrolls a přímý předchůdce Morrowindu, geniální 3D RPG. A samozřejmě jsme přinesli ještě celých sedm dalších nových freewarovek.

Tento týden jsme přinesli velkou řadu opravdu špičkových titulů. Mezi všemi ale vynikla hra původem komerční – při příležitosti svého desátého výročí jako freeware zveřejněné klasické RPGčko The Elder Scrolls: Arena. Fanouškům jiných herních žánrů jsme ale přinesli hned sedm dalších navýsost zajímavých her: kupříkladu strategickou deskovou hru Sea 3D, zpracování geniálních Námořníků z Katanu, či originální a neuvěřitelně chytlavou akci s prostým názvem N.
Tento týden jsme v magazínu přinesli hned dvojnásobné exkluzivní první dojmy ze skvěle vypadajících a doposud nepříliš známých českých adventur. První z nich se jmenuje Únos aneb Tajemství hlubin lesa a jde o dlouho vyvíjenou, nyní však již takřka hotovou hru vydávanou Joywood Studios a systémem Joynet, která nabízí dramatický a pořádně drsný děj a velice pěkné grafické zpracování. Druhá se pak jmenuje Mrtvé město, na rozdíl od první jmenované je plně 3D, výrazně temnější a dost možná ještě slibnější minimálně co do audiovizuální stránky.
Phžurnál pak přinesl tyto zprávy: oznámení her podle Hvězdné brány týmu Triplex, nové screeny z FPS First Encounter, oznámení titulu The Kentus, vyhlášení soutěže týmu Pod Vlivem Software, oznámení adventury Felix, informace o hře Zrodenie mýtusu, definitivní pád týmu ADMAsoft a konečně nejzajímavější oznámení adventury Ius Mortis.

Bomber Arena - poslední vyhrává
Ve sportu nebo v jakékoliv jiné soutěži platí pravidlo, že jedinec, který se umístí na prvním místě, vítězí. Zcela naopak tomu je u dnešní plné hry, která nese název Bomber Arena, v níž vyhrává ten poslední. Pokud se vám to zdá divné, asi jste prozatím neměli tu čest s hrami typu Dyna Blaster nebo Atomic Bomberman, protože čím déle v nich zůstanete naživu, tím lépe pro vás, ale vezměme si to všechno pěkně popořádku. Klonů výše zmíněných her najdete na Plných Hrách doslova mraky. Stačí trošku zapátrat v našem archivu a najdete tu spoustu her na podobné téma – jen namátkou vzpomeňme na revoluční 3D Bomber, nadčasové a po všech stránkách kvalitně provedené Ablaze či třeba na české zástupce reprezentované Bombičem od Hippo Games nebo inovačně pojatým Ham Ňamem od PodVlivem Software. K nim se dnes připojí i Bomber Arena, jehož vyhlídky na úspěch nejsou vůbec špatné!

Lost Valley - výtečné akční RPG
Lost Valley je titulem, jenž v sobě skrývá nejedno překvapení. Ze začátku se tváří jako tuctová řezací záležitost, po úspěšném prolezení první kobky se ale docela změní perspektiva a ve výsledku vrní slastí všichni milovníci akcí i jednoduchých RPG. Je to opět další velký skok a posun ve kvalitě od autora, jenž si nechává říkat Konamig. Původem francouzský tým se zatím prezentoval zejména záživnými řežbami ze série Haunted Castle – skvěle hratelnými, avšak nelidsky obtížnými. Dnes recenzované ztracené údolí si právě z nich bere to nejlepší, ale přidává vlastní nápady a posouvá konamigáckou tvorbu zase o kus dál. K tomu, že by se mohlo jednat o bezduchou akci, svádí mimojiné též malý důraz kladený na příběh. V něm v zásadě jde o toto: chrabrý hrdina bez bázně a hany se vypravuje do nebezpečných krajin, ztraceného údolí obydleného nebezpečnými nestvůrami, aby porazil odvěké zlo zde sídlící a získal si nehynoucí slávu jako první, kdo do neblaze proslulého místa vstoupil a našel cestu zpět.

Smashing - reinkarnovaný Arkanoid
Čas je relativní. A bohužel se mění podle toho, jak nechceme, aby dlouhý byl. Abych to upřesnil - čas je strašně zákeřný a krutý, protože když nás něco nebaví, tak se to zdá nekonečné a když naopak chceme, aby situace, kterou prožíváme, trvala věčně, zmizí ta chvíle v propadlišti času a můžeme na ní jen nostalgicky vzpomínat. Představte si třeba takový víkend, ten se zdá většinou tak krátký, že zbytek týdne je v porovnání s ním jak nudle a špagety. A nebo letní prázdniny - půlka je za námi a ani jsme si nevšimli, že začali. A co třeba večer na diskotéce strávený s dvěmi krásnými dívkami. Tam čas utíká tak rychle, že skoro litujeme, že jsme tam chodili...

Gltris - zábavný 3D tetris
Již první dvě písmena v názvu leckomu napoví, že se jedná o 3D tetris vytvořený díky rozhraní Open GL. I když hra vypadá celkem jednoduše (spíše vám to od autora přijde jako první pokus o programování ve 3D prostoru), nemá se GLtris za co stydět, byť právě naopak, je celkem hratelný. První, na co v menu narazíte je hlasitost hudby a zvuků. Skladby jsou ve hře 4 a zvuky také pouze 4, avšak dá se to kupodivu docela poslouchat, ale jestliže to po několika momentech slyšet odmítnete, není se čeho obávat. Při každém spuštění je hudba totiž vypnutá, takže zápor je to pro ty, jež si musí hudbu neustále manuálně pouštět, ale klad pro ty, jež ji poslouchat nechtějí.

Sp@ce - výtečná česká akce
Sp@ce je jedna z velké řady amatérských her, jež se na Plné hry dostaly prostřednictvím lokačního systému. Na první pohled nebudila příliš velký zájem redaktorů, nicméně po prvním spuštění se ukázalo, že je přece jen z trochu jiného soudku, než běžná produkce českých anti-programátorů tvořících pomocí programu Game Maker. Nicméně přesto by se našlo pár skrvnek na kráse jinak výtečné frenetické řežby ve stylu Xenona 2, SWIVu či Raptora. Vůbec první je poněkud vyšší velikost, ta je ale částečně vyvážena přítomností většího množství graficky specifických úrovní. Hře poněkud chybí jakýkoliv příběh – zřejmě by se odehrával jen dle klasického scénáře "na Zemi zaútočili mimozemšťané a jediný slavný galaktický hrdina může zachránit lidstvo", ale i to by bylo lepší než nic. Škoda.

Sea 3D - Námořníci z Katanu na počítačích
Osadníci z Katanu jsou známou, původem německou deskovou hrou, jež si získala srdce tisíců lidí po celém světě. Vcelku prostý a snadno pochopitelný herní princip, propracovaná pravidla, vhodná průměrná délka hry a společenský aspekt handlování o suroviny zajistily Osadníkům nehynoucí popularitu. Není divu, že se jimi nechali inspirovat i někteří tvůrci počítačových her. Konkrétně dnes recenzovaná gameska Sea 3D jde dokonce ještě dál. Inspiruje se nejen původními Osadníky, ale i jejich následným rozšířením, jež nese název Námořníci z Katanu a přidává k původnímu konceptu ještě zajímavé scénáře, možnost plavit se po moři pomocí lodí a objevovat nové země a poklady.

The Elder Scrolls: Arena - prababička Morrowindu
Je vám název hry povědomý? Nebo alespoň jeho část? Pokud jste fanoušci RPG, pak vaší pozornosti jistě neunikla hra The Elder Scrolls III: Morrowind. Morrowind však byl již třetí pokračováním, před nímž byly vydány Arena (1994) a Daggerfall (1996). Letos slaví Bethesda deset let od vydání série a rozhodla se Arenu vydat jako freeware. Když hra vyšla v roce 1993, již přes rok světu RPG vládla legenda vývojářského týmu Looking Glass Ultima Underworld. Žánr RPG má však legendárních sérií víc a Arena zahájila slávu jedné z nich. Pokud vás pohltil obrovský svět Morrowindu, ve kterém jste se mohli procházet celé týdny, pak si jistě dovedete představit, co způsobila Arena před deseti lety, když nabídla nespočet dungeonů a přes stopadesáttisíc slov komentujících hlavní příběh. Přidáte-li si k tomu vynikající RPG systém, mnoho postav, máte tady jistý hit. Není divu, že fanoušci pak přehlédli i některé mušky na kráse.

N - flashová dobrodružství japonského zabijáka
Moje programátorské srdce si nedávno celkem postesklo. Když jsem viděl, jak jednoduše lze vytvořit pomocí editoru k tvorbě flashového softwaru nějakou hru bez znalosti programování, přišlo mi to celkem líto. Hra, kterou dělám několik hodin ve Visual C++, jde za pomocí technologie Flash vytvořit za pár minut a navíc ještě s dokonalou grafikou, animacemi a rychlou obnovovací frekvencí. Toto zjištění mě donutilo uvažovat o budoucnosti jiných technologií a klasických programovacích jazyků. Není tu však jen klasický Flash, ale jsou tu i jiné jednoúčelové editory, v nichž vytvořit profesionálně vypadající hru není problém ani po pár minutách používání. Mám teď na mysli programy typu Game Maker, Wmute Engine a desítek dalších. Staré programovací jazyky jistě přežijí, ale budou se hodit pouze k vyvíjení velkých a složitých aplikací, databází nebo logicky k řešení problémů na které Flash a jemu podobné technologie nestačí a možná ani nikdy stačit nebudou.

Autor:
 
Témata: Loď, software

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Hrou roku 2018 je Red Dead Redemption 2, bodoval i český Kingdom Come

Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Hlasování ve všech deseti tematických anketách je uzavřeno, pojďme se podívat na výsledky. Hrou roku...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

Další z rubriky

RECENZE: Upřímný názor na PlayStation Classic s dvacítkou minirecenzí

PlayStation Classic

Na novodobou verzi PlayStation jedničky se čekalo s nadšením, které však po jejím vydání rychle opadlo. Že to není...

Nejočekávanější akční hry roku 2019 - 2. část

Doom Eternal

Druhá část našeho přehledu nejočekávanějších akčních her pro rok 2019 je stejně nabitá jako ta první. Těšit se můžeme...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

Najdete na iDNES.cz