S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení

  • 7
Patří k nejlepším z nejlepších. Jsou elitou mezi strážci zákona. Nyní je čeká nejtěžší mise. Samuel L. Jackson a Colin Farrell v hlavních rolích nejnovějšího hollywoodského snímku z atraktivního prostředí losangeleské policie.
S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení

Důležitou devizou policejních dramat jsou akční scény. Producent Neal H. Moritz, který se podílel na akčních trhácích jako XXX nebo Rychle a zběsile, si pro režii filmu vybral Clarka Johnsona - veterána akčních televizních seriálů s policejní tématikou. Johnson hrál po několik let v seriálu Homicide: Life on the Streets, jehož některé epizody také režíroval. Jako režisér se poté podílel mimo jiné na seriálech Policie - New York, Zákon a pořádek, Třetí hlídka, The Wire a The Shield.
"Když jsme poprvé začali mluvit o tomto filmu, chtěli jsme, aby znázorňoval hrdost a čest, která pramení z členství v jednotce S.W.A.T., ale zároveň také s tím související nebezpečí," říká Moritz. "Potřebovali jsme někoho, kdo by nás dokázal do tohoto světa zavést. Když se podíváte na Clarkovu dosavadní tvorbu, zjistíte, že vždy dokázal vzbudit v divákovi pocit, jako by byl opravdu v centru dění."
Přestože je film inspirován stejnojmenným seriálem ze 70. let, jediná podobnost spočívá ve jménech čtyř hlavních hrdinů - Honda, Streeta, T.J. McCabea a Dekeho. Filmaři však vzdávají původnímu seriálu hold několika téměř nepostřehnutelnými detaily - Steve Forrest, který hrál Honda v televizním seriálu, se ve filmu mihne jako řidič náklaďáku a Rod Perry, který v seriálu obsadil roli Deacona, se tentokrát vrací jako otec své vlastní seriálové postavy.
S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení "Příslušníci jednotky S.W.A.T. se často ocitají ve velmi napjatých a životu nebezpečných situacích, ale jejich primárním úkolem je vždy lidi zachraňovat, nikoliv zabíjet," říká Samuel L. Jackson. "V očích veřejnosti jsou lidé ze S.W.A.T. snipery, kteří mají za úkol vystřelit, pokud to bude nutné. V tom ale jejich práce nespočívá. Jejich úkolem je zajistit, aby se z dané situace každý dostal ve zdraví. Člověk musí mít velmi výjimečné schopnosti, aby dokázal odolat podobnému tlaku a zároveň nepodlehl nutkání chovat se jako kovboj."
Johnson a Moritz věnovali velkou pozornost detailům, které byly důležité pro dosažení maximální autenticity zobrazených týmových taktik. Proto byl jednou z nejdůležitějších součástí filmového štábu technický poradce Randy Walker, vysloužilý veterán losangeleské policie, který u jednotky S.W.A.T. působil 16 let. Před začátkem natáčení seznámil všechny herce s historií jednotky a jejími zásadami. Herci se také naučili ovládat široké spektrum zbraní, používat speciální ruční signály, komunikovat pomocí očního kontaktu, mluvit policejním žargonem a chovat se stejně jako příslušníci jednotky.
Z praktických důvodů muselo být pro účely filmu provedeno několik změn na standardním obleku i výzbroji. Kevlarová vesta, která samotná váží okolo 15 kg, by spolu s ostatním vybavením byla pro herce až příliš velkou zátěží, proto byla nahrazena vestou s pěnovou výplní. Dalším problémem bylo to, že příslušníci S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení jednotky jsou v průběhu celé akce oblečeni od hlavy až k patě v úplně stejných kostýmech, díky nimž není možné rozpoznat, kdo je kdo. V některých scénách si proto herci sundávají helmy či ochranné brýle, aby bylo zřejmé, o koho se jedná.
Nejnáročnější částí příprav bylo noční natáčení závěrečné akční sekvence, které probíhalo na mostě 6th Street Bridge v Los Angeles a trvalo celkem čtyři týdny. "Někdo mi navrhoval dálnici 405 (která vede ze San Diega do Sacramenta), ale pak jsem narazil na knihu Above Los Angeles a usoudil, že kdybych byl pilotem, vybral bych si pro přistání nejspíše most 6th Street Bridge," říká hlavní výtvarník Mayne Berke. "Tento most mi připadal ideální také z vizuálního hlediska - je dlouhý téměř kilometr a po přistání by světélkující okna mrakodrapů tvořila vynikající kulisu." Přistání s opravdovým letadlem by však bylo příliš nebezpečné, proto byla na most každou noc dopravena jeho replika z blízkého skladu.
Místem, kam nebyl povolen vstup ani filmovému štábu, však zůstaly losangeleské dešťové odpadní kanály. Zodpovědné úřady se obávaly nebezpečí náhlých záplav, které bylo navíc v době natáčení vyšší než ve zbývající části roku. Berke proto musel odpadní kanál postavit ve studiu. "Musel jsem vytvořit konstrukci, která by dala prostor veškeré akci, popsané ve scénáři. V podstatě to mělo být něco jako dětská prolézačka."
S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení Berkeho největším zdrojem inspirace se ukázaly být internetové stránky 'drainerů' - lidí, kteří se baví tím, že bez povolení vstupují do dešťových odpadních kanálů po celé zemi, fotí se a poté zveřejňují fotografie na internetu. Součástí stránek jsou také diskuze o tom, jakým způsobem se jim podařilo dostat do/z konkrétního kanálu a co zajímavého tam našli.
Pro Berkeho bylo překvapením, že všechny odpadní kanály mají určité společné znaky. "Ve všech kanálech rostou na stropě řasy a jsou tam tisíce cigaretových nedopalků. Jsou tam také spousty plechovek a plastikových tašek, které si lidé nosí ze supermarketů. Kromě jiného jsme našli také jeden telegrafní sloup, vysavač Dustbuster, několik nákupních vozíků, poklice na kola, pneumatiky... byla to vynikající příležitost vytvořit zajímavé prostředí s propracovanou hrou světla a stínu. Prostředí také skvěle zapadalo do konceptu filmu - stoky jsou temné, strašidelné a působí děsivě. Nikdy nevíte, co vás čeká za dalším rohem."
Ve scénáři postavy procházejí přibližně kilometrovým úsekem odpadního kanálu. Tak rozsáhlý model však nebylo možné sestavit, proto Berke navrhl konstrukci, která by umožnila použít jedno místo z několika různých úhlů. "Dešťové odpadní kanály jsou mnohem větší, než si většina lidí představuje. Některými z nich by dokázal projet náklaďák. Konstrukce proto musela být nejen všestranná, ale také obrovská."

S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení

Vycházející hvězda Colin Farrell a již uznávaná ikona Hollywoodu Samuel L. Jackson se spolu sešli u snímku s přitažlivou tematikou - z prostředí speciálních policejních jednotek SWAT. Dopředu vás však musím zklamat. Pakliže do kina spěcháte s tím, že chcete vidět nějaké nové fígle a high-tech vybavení - nic takového zde nenajdete. To už se spíš vraťte pár roků do minulosti k PC hře SWAT, která byla hodně zdařilým nakouknutím na pole taktických akcí. Ale zpět k filmu. Colin Farrell zde představuje suspendovaného příslušníka SWAT, který zkraje příběhu se svým parťákem v akci provedou neschválený zásah. Svou naději na opětovné povolání do služby pak živí v policejním skladu do chvíle, než se na scéně objeví legendární seržant Dan „Hondo“ Harrelson (Samuel L. Jackson), který má dát do kupy nový oddíl SWAT, složený z těch opravdu nejlepších. Jacksonovo hledání vyvolených mužů mi tak trochu připomíná Sedm statečných snad jen s tím rozdílem, že jemu stačí pět lidí, mezi nimiž je i patřičně drsná dívka M. Rodriguez (vzpomeňte na Resident Evil či Rychle a zběsile), jíž je tahle role doslova ušitá na tělo. Vůbec trio zde zmíněných protagonistů se tváří docela dost přesvědčivě, přičemž v této souvislosti by se slušelo říci, že SWAT je poněkud tendenční snímek, evokující do značné míry stařičký Top Gun s Tomem Cruisem. Za chvíli je vám jasné, že příslušníci téhle jednotky jsou úplně nejlepší a docela věřím, že náboroví pracovníci policie v Los Angeles, v němž se snímek odehrává, mohou mít díky němu hotové žně.
S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení Farrell brzy dokazuje, že má docela páru a nejenom on. Opětovně nám tak tvůrci předhazují provařený motiv, že speciální jednotky jsou plné pohledných chlapíků s tělem samý sval a… samý sval. Nezapomíná se ani na jejich osobní život, ale tento je až na výjimku odstaven na vedlejší kolej, takže žádná velká psychologická sonda do soukromí, několik rychlých obrazů jen tak, aby se neřeklo a příliš nepolevilo v akci a hurá zpátky do práce, kterou všichni zúčastnění tak milují.
SWAT nemá rozhodně špatnou stavbu příběhu, díky němuž se však do terénu příliš nedostanete, ale i trénování elitní skupiny policistů má něco do sebe. Posléze přichází jejich maturitní test, simulace odzbrojení teroristů, kteří obsadili letadlo, při němž si definitivně řeknete, že něco není tak úplně v pořádku. Beru samozřejmě na vědomí, že se to tvůrci snažili koncipovat poněkud akčněji a pro účely filmu, k čemuž výborně poslouží adrenalinová hudba na pozadí, nicméně některé excesy asi definitivně rozhodí všechny militantní typy, které si SWAT nekompromisně zařadí do škatulky zbytečností arkádového ražení. Nevadí, my zbyvší můžeme pokračovat v krasojízdě, při které se k nám připojí i zatčený drogový boss, jehož je nyní nutné v bezpečí dopravit do federální věznice. A už to začíná, první pořádná akce nově utvořeného oddílu SWAT, první skutečná zkouška jejich dovednosti a sehranosti. Pochopitelně že se věci vyvrbí úplně jinak, než by si jeden představoval a při divoké střílečce v ulicích LA začíná mít i zbytek S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení diváků dojem, že se jedná o jakousi reminiscenci příběhů z Divokého západu. Ale všichni se tváří hrozně vážně, byť čas od času dostane prostor i chlapácký humor. Nicméně málo platné, málo uvěřitelné finále je již zcela v intencích amerického akčního rytmu, zkrátka Hollywood tahle zakončení moc neumí. Anebo si je nechává na o poznání vážnější snímky, než je SWAT - jednotka rychlého nasazení. Nevadí, jedná se i tak o řemeslně vcelku zručně odvedenou práci, která obyčejného diváka jako jsem já nijak zvlášť neurazí, ale ani se nezapíše nějak nesmazatelně do dějin svého žánru. SWAT je pohříchu jen takovým velice skromným nakouknutím do života speciálních jednotek a skutečnost, že herci drží stylově zbraně a dokáží přesvědčivě bouchat do boxerských pytlů to nezachrání. Podobně jako u řady herních inkarnací, kde tvůrci hovoří o taktické akci, ale ve finále je to nakonec bohapustá střílečka, dopadl i filmový SWAT. Podíváte se jednou, řeknete si, že na tom Farrellovi možná něco bude a půjdete zase v klidu dál.

Hodnocení: 55%

Jednoznačně promarněný potenciál. Hlavní protagonisté sic pilně trénují, ale vše se nakonec zvrhne v tuctovou akci s pár dobrými momenty, mezi něž patří i dosazení tria Farrell, Jackson a Rodriguezová.

S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení

SAMUEL L. JACKSON (Dan „Hondo“ Harrelson) se nesmazatelně zapsal do dějin americké kinematografie jako filozofující zabiják ve filmu Quentina Tarantina Pulp Fiction: Historky z podsvětí. Za tuto roli obdržel cenu pro nejlepšího herce ve vedlejší roli od BAFTA a byl nominován na Oscara a Zlatý Glóbus. Nedávno dokončil natáčení thrilleru Basic a brzy jej budeme moci vidět také ve filmech Blackout, Kill Bill, Country of My Skull a poslední epizodě ságy Star Wars. Minulý rok si zahrál ve filmech Star Wars: Epizoda II – Klony útočí, Changing Lanes, XXX a akčním thrilleru Formula 51, který také produkoval. Mezi další snímky, ve kterých hrál, patří Vyvolený, No Good Deed, Valentine, Drsnej Shaft, Krvavá volba, Čas zabíjet (za tuto roli byl nominován na Zlatý Glóbus a obdržel NAACP Image Award), Jackie Brown (nominace na Zlatý Glóbus), Smrtonosná past III., 187, Koule, Dlouhý polibek na dobrou noc, Hard Eight, Kiss of Death, Losing Isaiah, Amos and Andrew, Ragtime, Sea of Love, Coming to America, Ray, Jednej správně, School Daze, Mé lepší blues, Mafiáni, Strictly Business, Bílé písky, Vysoká hra patriotů, Jumpin at the Boneyard, Father and Sons, Juice, Pravdivá romance, Fresh, Jungle Fever (cena pro nejlepšího herce ve vedlejší roli na Filmovém festivalu v Cannes a New York Film Critics‘ Award), Vyjednavač a Eve’s Bayou. Zahrál si také v televizním filmu z produkce HBO Against the Wall, za nějž byl nominován na Zlatý glóbus S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení a cenu Cable Ace. Jackson debutoval ještě jako student ve snímku Together for Days.

Severoamerickým debutem COLINA FARRELLA (Jim Street) byl snímek Joela Schumachera Tábor tygrů, za který získal ocenění pro nejlepšího herce od Boston Society of Film Critics. S režisérem Schumacherem natočil také film Telefonní budka a drama Veronica Guerin. V poslední době hrál také v úspěšném sci-fi thrilleru Minority Report, komerčním hitu Daredevil a dramatech Test a Hartova válka. Kromě toho se Farrell objevil ve snímcích Američtí psanci, The War Zone a ve filmu Rafinovaný zloděj s Kevinem Spaceym, který jej pro roli navrhl po zhlédnutí londýnského divadelního představení In a Little World of Our Own. Farrell si zahrál také v televizních seriálech Ballykissangel a Falling for a Dancer. Brzy se objeví ve filmech Intermission a At Home At The End Of The World. V současnosti se připravuje na natáčení filmu Olivera Stone Alexander The Great.

MICHELLE RODRIGUEZ (Chris Sanchez) se poprvé dostala do popředí zájmu díky hereckému výkonu v kritiky ceněném filmu Boxerka, za který v roce 2001 získala ceny Independent Spirit Award a National Board of Review S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení Award. Po tomto úspěchu získala role ve filmech Resident Evil, Rychle a zběsile a Blue Crush. Minulý rok si zahrála v úspěšné divadelní hře The Vagina Monologues. Mezi její další filmy patří nezávislý snímek 3AM.

CLARK JOHNSON (režie) byl nedávno nominován na cenu Emmy v kategorii nejlepší režie za pilotní film k seriálu The Shield. Svou režisérskou kariéru začal prací na populárním seriálu Homicide: Life on the Streets, který začal režírovat během druhé vysílací sezóny. Kromě něj natočil některé epizody seriálů Policie - New York, Západní křídlo, Třetí hlídka, City of Angels, The Beat, Právo a pořádek a The Wire. Zrežíroval také televizní film z produkce HBO Boycott, ve kterém obsadil jednu z hlavních rolí. Jako herec začal Johnson působit již ve svých devíti letech, kdy se poprvé postavil na divadelní pódium. Zřejmě nejvíce se proslavil díky roli detektiva Meldricka Lewise v televizním seriálu Homicide: Life on the Streets. Kromě něj si zahrál také v seriálech Second City, Hot Shots, Prokletá noc, Women of Brewster Place, New Attitude a Právo v Los Angeles. V roce 1993 byl nominován na Canadian Television Award za roli v seriálu E.N.G. Jeho celovečerním hereckým debutem byla dobrodružná komedie Noční dobrodružství Chrise Columbuse. Po ní se objevil S.W.A.T. - jednotka rychlého nasazení také ve filmech Barvy, Zóna úniku, V poslední chvíli, Renegáti, Lulu, Soul žije dál, Deliberate Intent, Task Force: Caviar a nezávislých snímcích Fear of Fiction a Love Come Down. Za roli ve filmu kanadského režiséra Clementa Virga Rude byl nominován na cenu organizace Canadian Academy jako nejlepší herec ve vedlejší roli.

DAVID AYER (scénář) se v mládí připojil k americkému námořnictvu, kde pracoval jako obsluha sonaru na nukleární ponorce. Poté, co armádu opustil, se dal na spisovatelskou dráhu. Nedávno napsal scénář k oscarovému filmu Training Day, který také spoluprodukoval, a kriminálnímu dramatu Dark Blue. Podílel se také na velmi úspěšném filmu Rychle a zběsile a podmořském dramatu z druhé světové války Ponorka U-571.
DAVID McKENNA (scénář) je autorem scénáře k filmu Kult hákového kříže, který se mu podařilo prodat již ve svých 26 letech. Jeho další scénář Body Shots zfilmoval v roce 1999 Michael Cristofer. Třetím filmem McKenny se stal remake kultovní klasiky Sejměte Cartera v režii Stephena Kaye, po kterém následovala adaptace knihy Bruce Portera Kokain. V současné době pracuje na dosud nepojmenovaném dramatu z Druhé světové války a filmu National Office, který pojednává o 28leté ženě a jejím odhodlání stát se prezidentkou USA. Jeho zatím posledním dokončeným scénářem je skutečný životní příběh plukovníka Davida Hackwortha, nejvyznamenávanějšího vojáka v americké historii. McKenna se momentálně připravuje na svůj režijní debut The Twelfth Man.