Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Revolution Software – spasitelé žánru adventure

  12:00
Autoři nejlepších point'n'click adventur všech dob, Broken Sword 1 a 2, několika menších projektů stejného žánru – a skvělého BS3, který má šanci obrodit mrtvý žánr. To jsou Revolution Software…

Přeskoč na téma:
  • Lure of the Temptress
  • Beneath A Steel Sky
  • Broken Sword 1
  • Broken Sword 2
  • In Cold Blood + Gold & Glory
  • Broken Sword 3
  • Charles Cecil Revolution Software se sice na herní scéně pohybují již více než deset let, na svém kontě však nemají mnoho vydaných titulů. Dle jednoho známého přísloví se drží svého kopyta a zůstávají věrní žánru adventure. Po prvních pokusech mu dali největší klasiku – a nyní, ve chvíli jeho krize, jsou dost možná těmi, kdo zařídí jeho obrození. Charles Cecil a jeho spolupracovníci moc dobře vědí, jak vytvořit dramatický scénář, uvěřitelné a charismatické hlavní hrdiny, tajemnou zápletku – a jak to vše obalit do kouzelného audiovizuálního zpracování a nabídnout hráčům jako lahůdku prvního řádu. Proto se o nich hovoří prakticky jen v superlativech, a proto je jim dedikován tento prostor v pretižní společnosti rubriky herních profilů…

    Lure of the Temptress: skromné začátky

    Lure of the Temptress - obal

    Když se hovoří o Revolution Software, prakticky jedním dechem se většinou dodá Charles Cecil. Právě tento muž stál na počátku firmy, která byla založena roku 1990. Charles už byl v té době zkušeným vývojářem, v osmdesátých letech pracoval pro firmy jako Activision, US GOLD či Arctic Computing. A právě v poslední jmenované se seznámil s Tonym Warinerem, který byl druhým "základním kamenem" týmu, jenž od začátku proklamoval, že se bude specializovat výhradně na adventurní žánr. V roce 1992 se pak Revolution poprvé prezentoval titulem Lure of the Temptress.

    Lure of the Temptress byla ve své době hodnocena jako ničím zvlášť výjimečné, technicky trochu zastaralé pohádkové dobrodružství. Přesto už zde lze vypozorovat první snahy o přidání šťávy žánru grafických adventur. Děj se z většiny odehrával v městečku, jehož obyvatelé žili – pohybovali se mezi prací, hospodou a domovem, procházeli volně lokacemi a hráč je vždy musel najít, když si s nimi chtěl promluvit. Hratelnost oživila přítomnost pomocníka, jehož hráč osvobodil hned na začátku hry, a kterého pak mohl využívat k provádění akcí, na něž sám nestačil. Některé puzzly pak bez patřičného "naprogramování" ochotného chlapce nešly vůbec vyřešit. To způsobilo poněkud vyšší obtížnost, jež příliš nešla dohromady s naivním příběhem o záchraně města Turnvale před zlou čarodějkou Selenou, jenž by sám o sobě zaujal spíše mladší hráče.

    I přes tuto zrádnou ambivalenci nelze ale o Lure of the Temptress hovořit jako o propadáku. Nebyla to nesmrtelná klasika, své kouzlo ale jistě měla. Na jaře letošního roku navíc Revolution Software potěšili všechny své fanoušky, když ji vydali v upravené verzi (funkční na nových počítačových systémech) na svých stránkách k volnému stažení.

    Další info: Klasika (BonusWeb); recenze + download (Plné hry.cz), kompletní návod

    Lure of the Temptress Lure of the Temptress Lure of the Temptress

    Beneath A Steel Sky: převrácená SF poetika

    Beneath A Steel Sky - obal

    Další dva roky trval vývoj očekávané a ve své době poněkud nedoceněné adventury Beneath A Steel Sky. Ta se tentokrát posouvá do úplně jiného tématického pole. Děj se odehrává v budoucnosti a nabízí pohled na svět, v němž se nenápadně, ale jistě chápe vlády umělá inteligence. Zajímavá je myšlenka virtuální reality, dnes srovnatelné s kultovním Matrixem, tehdy značně originální. Hráč v roli Roberta Fostera prochází několik pater města, jež je poskládáno s převrácenou logikou – továrny a pracovní čtvrti se nachází nejvýše, na zemi jsou pak pod skleníky ukryty obytné domy bohatých, krásné parky a jezírka. Centrum skutečné moci pak sídlí hluboko pod zemí, až za opuštěnými tunely metra a dalšími katakombami.

    Beneath A Steel Sky je hra s výtečnou atmosférou, tajemnou a kouzelnou zároveň. Objevování a zkoumání světa, který nefunguje tak úplně dle dnešních pravidel, pátrání po vlastní identitě, následně pak po vlastním otci, se odehrává jednak v již zmíněných lokacích města (mimochodem – výtečně vizuálně ztvárněných), jednak i uvnitř počítačového světa, jednoduchého grafického prostředí, kde různé programy symbolizují předměty. Hratelnost tak opět není zdaleka klasická, navíc hra opět operuje i s motivem "pomocníka", kterým je tentokrát robot Joey, k němuž si hlavní hrdina v mládí vypěstoval přibližně stejně důvěrný vztah, jako Mr. Bean ke svému medvídkovi.

    Podobně jako v případě Lure of the Temptress, i u Beneath A Steel Sky už Revolution Software usoudili, že prodávat takto starý titul by bylo značně morbidní. Proto nabídli všem zájemcům trpícím nostalgií možnost zdarma si stáhnout celou hru, a to jak v disketové verzi, tak i v mnohem lépe ozvučené verzi, jež vyšla původně na CD. Navíc díky spolupráci s autory emulátorového programu ScummVM (SCUMM Virtual Machine) nehrozí, že by hru některý z nových počítačů nespustil. Zkrátka – velkomyslnost a zároveň úcta k fanouškovské komunitě jak má být…

    Další info: Recenze + download (Plné hry), kompletní návod

    Beneath A Steel Sky Beneath A Steel Sky Beneath A Steel Sky

    Broken Sword: The Shadow of the Templars

    Broken Sword - obal

    Ačkoliv ani Lure of the Temptress ani Beneath A Steel Sky nebyly vůbec špatné hry, teprve první Broken Sword udělal z Revolution Softare potažmo Charlese Cecila skutečné legendy. Broken Sword je v podstatě klasická adventura, avšak dotažená až na samou hranici dokonalosti. Nabízí silnou dvojici hlavních postav, mladého amerického právníka George Stobbarta a francouzskou novinářku-fotografku Nico. Jejich pomalu se rozvíjející a formující vztah je skutečným kořením děje – a autoři to dokázali i bez "nezbytného" naplnění rodícího se spojení nejen v prvním díle příběhu.

    Dále je tu dramatická zápletka, která je navíc vystavěna stylem á la Umberto Eco či Jane Jensen – v pozadí už tak obtížně pochopitelných událostí se skrývá tajemství mnohem většího významu. Jak název napovídá, od víceméně "nevinného" výbuchu v jedné pařížské kavárně zavede pátrání George a Nico až na stopu templářského manuskriptu popisujícího cestu k pokladu této dávno zničené sekty církevních rytířů, neo-templářského uskupení, které právě po něm pase, a bájnému meči, s jehož pomocí lze získat moc nad celým světem.

    Samotná hra se pak řítí vpřed spíše Indiana Jonesovskou formulí, hrdinové cestují po rozmanitých lokacích v celém světě, prozkoumávají desítky úchvatně nakreslených lokací, vedou dialogy, sbírají a používají předměty, a to velmi logicky, bez nějakých umělých hádanek či pixel huntingu. Je až neuvěřitelné, jaké vizuální hody dokázali Revolution Software přichystat v nutně omezujícím rozlišení 640x480 a 256 barevné paletě, nicméně díky speciální technice kresby vypadají prostředí i postavy výtečně i dnes. Specialitkou Broken Swordu bylo bohaté ozvučení – v jednotlivých lokacích zněla řada přirozených zvuků prostředí, hra byla namluvena profesionálními herci (za zmínku stojí Rolf Saxon (Mission: Impossible) v roli George či Rachel Atkins jako Nico) a hudbu britského skladatele Barringtona Phelounga pro hru nahrál Londýnský metropolitní orchestr.

    Oproti předchozím titulům (zatím – co není může být a ví se, že Revolution Software už poskytl autorům ScummVM zdrojové kódy obou Broken Swordů) není Broken Sword ještě freeware, čeští hráči však mají proti ostatním výhodu – oba dva díly přinesl na svém CD/DVD ve stém čísle časopis Level.

    Další info: Klasika, recenze PSX, recenze GBA, čeština

    Broken Sword 1 Broken Sword 1 Broken Sword 1

    Broken Sword 2: The Smoking Mirror

    Broken Sword 2 - obal

    Pokud měl první díl Broken Swordu ještě nějaké nedostatky, pak Broken Sword 2 už byl zaručeně prototypem ve všech směrech ideální grafické adventury. Děj má opět mytologický a religionistický podtext. Tentokrát se autoři vydali směrem ke kosmogonii indiánského kmene Májů – končí pátý věk světa a pokud nedojde ke shromáždění a použití tří posvátných obsidiánových kamenů s motivy jaguára, orla a kojota, vrátí se strašlivý bůh Tezcatlipoca na svět, aby způsobil strašlivou zkázu a dost možná jeho úplný konec. Po astronomy očekávaném zatmění už slunce nikdy nemá vysvitnout…

    Do všeho se opět spíše náhodou zapletou i hlavní hrdinové. Nico se dostane do potíží ve chvíli, kdy shodou náhod získá jeden ze zmíněných kamenů. Vzápětí je unesena Karzacem, drogovým mafiánem, posedlým temným Tezcatlipocovým kultem, který chce být u toho, až jeho bůh vystoupí opět na svět. Naštěstí se urychleně z Ameriky vrací George, Nico zachraňuje a společně se vydávají na strastiplnou cestu za urychleným získáním zbývajících dvou kamenů a uvězněním temného boha navždy kdesi mimo svět.

    Znovu opakovat věty o perfektním technickém zpracování je asi už zbytečné. Grafika byla snad ještě lepší, byť pohyb postav nevyužíval technologie motion capture, s níž se v adventurách začalo experimentovat až později (mezi průkopníky patřila i česká Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce), nicméně to vůbec nevadilo. Zachována zůstala filmová kvalita hudby i dabingu (představitelem George Stobbarta zůstal Rolf Saxon, Nico si poprvé střihla Flamina Cinque), a tak lze oba díly série zhodnotit jako vrchol svého žánru. Málokterá hra si může činit nárok byť jen na srovnání s nimi – a více než jednou (The Longest Journey) určitě překonány nebyly…

    Další info: Klasika, čeština

    Broken Sword 2 Broken Sword 2 Broken Sword 2

    In Cold Blood + Gold & Glory: The Road to El Dorado

    Gold & Glory - obal

    "Po dokončení Broken Swordu 2 jsme odpočívali odpovídáním na e-maily fanoušků, kteří se dožadovali trojky, a zkoušením, jakým způsobem by se dal obohatit žánr adventure," popisuje Charles Cecil delší pauzu, kterou si ve vydávání svých her Revolution Software vybral mezi lety 1997 a 2000. Až v polovině druhého zmiňovaného roku vrhl na trh hru od svých předchozích titulů zcela odlišnou – akční adventuru In Cold Blood, trojrozměrnou špionážní hru s výraznými akčními prvky a výpravným, filmovým příběhem. "Je to taky hra postavená na příběhu, ale klasický point'n'click postup je nahrazen akcí, střílením do lidí," popisuje Charles Cecil hru, jejíž vydání se i přes její nepopiratelné kvality hodnotí jako krok vedle.

    In Cold Blood je příběhem tajného agenta Johna Corda, který dostává úkol infiltrovat nejtajnější prostory ve Volgii, republice, jež je součástí komunistického bloku v pokračující studené válce, protože CIA dostala zprávy o podivných pokusech, které zde provádí generál Nagarov. Vyšetřování ukáže šokující fakta, avšak spíše než nad tím, jak s nimi naložit, bude John Cord spíše přemýšlet o tom, jak vyjít z celé šlamastyky živ…

    Hra nebyla hodnocena špatně, ostatně audiovizuálně nabídla slušný zážitek a tradičně dobrý scénář zakryl některé nedostatky v hratelnosti. Podobných kvalit, byť úplně jiného založení, je pak další hra vydaná v roce 2000, dětská akční adventura podle stejnojmenného kresleného TV seriálu Gold & Glory: The Road to El Dorado. Veselá hra určená mladšímu publiku nabízela zážitek asi nejpodobnější čtvrtému Monkey Islandu, nicméně nedostatky v marketingu ji odsoudily k nezájmu herního publika.

    Další info: recenze ICB, ICB návod #1, ICB návod #2, Gold & Glory recenze, Gold & Glory návod

    In Cold Blood Gold & Glory In Cold Blood

    Broken Sword 3: The Sleeping Dragon

    Broken Sword 3 - obal

    "Point'n'click adventury jsou mrtvé." Tenhle výrok z úst Charlese Cecila vešel brzy ve všeobecnou známost. Aby ne. Je nepochybně šokující, když to, o čem už dlouho spekulují herní novináři, vysloví nahlas osobnost, která si právě na klasických adventurách vysloužila světovou proslulost a obdiv. Jenže nešlo pochopitelně o samoúčelný výrok. Přišel ve chvíli, kdy v Revolution Software po několika letech přemýšlení konečně navrhli koncept "adventury budoucnosti", dobrodružství s prvky akce, které si vezme to nejlepší z různých Tomb Raiderů, konzolových her a interaktivních filmů – a přitom se nezvhrne v tupohlavé skákání po plošinkách a přesouvání bedýnek.

    Tyto snahy byly provázeny buď nezřízeným optimismem, nebo opatrným pesimismem ze strany nostalgičtějších fanoušků. Broken Sword 3 byl až do svého vydání i přes skvěle vypadající screenshoty velkou neznámou. Podobným stylem zpracovaný Monkey Island 4 nebyl příliš úspěšný, Simon the Sorcerer 3D i přes obrovskou dávku černého humoru se stal propadákem – a jedinou srovnatelnou a přitom hratelnou adventurou tak bylo Grim Fandango od Lucas Arts. Nyní konečně spatřila světlo světa finální verze – a ukázalo se, že Charles Cecil nemluvil jen tak do větru. Broken Sword 3 je skutečně jiný. Čistě klávesnicové ovládání, plíživé i akční složky, ale též klasické adventuření přibližuje hru spíše interaktivnímu filmu, ale ne v podobě digitalizovaných příšerností, jak je prezentovaly herní firmy v době nástupu CD médií. Interaktivním filmem se zde myslí spíše filmový způsob vyprávění, práce s kamerou – a samozřejmě audiovizuálních kvalit hry. Ačkoliv se bezesporu najdou lidé, kterým "nové" zpracování nesedne a revoluci v podobě třetího Broken Swordu odmítnou, je jasné, že tohle JE cesta, kterou mohou další autoři jít a žánr adventur tak může být resuscitován, jakkoliv na samotném principu trochu více na logické hádanky zaměřené akční adventury není mnoho nového. A pro nostalgické staromilce jsou tu druhé díly Longest Journey a Syberie

    Další info: recenze, rozhovor s Charlesem Cecilem, první dojmy z E3, obsáhlé preview, další texty, screenshoty a trailery

    Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

    Jak vše uzavřít? "Lidi opravdu chtějí, aby jim byly vyprávěny dobré příběhy. Finanční návratnost možná v současnosti ještě není tak velká, ale vyprávění interaktivních příběhů je vzrušující oblast, ve které rozhodně nechci chybět," nabízí Charles Cecil svůj pohled do budoucnosti. A za všechny nadšené hráče Broken Swordů nelze než dodat: těšíme se.

    Autor:
    • Nejčtenější

    Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

    Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

    Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

    Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

    Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

    V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

    Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

    Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

    Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

    Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

    Český Neverhood? Jen podle vzhledu, stylová Hlína bude pořádná deprese

    Nově zformované české studio Omnia Ludus představilo svoji prvotinu. Depresivní příběh o chlapci,...

    Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

    Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

    Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

    Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

    Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

    Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

    Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

    Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

    Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

    Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

    KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

    Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

    Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

    Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...