Čtvrtek 6. srpna 2020, svátek má Oldřiška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. srpna 2020 Oldřiška

Steam zavádí ochranu proti recenzím naštvaných uživatelů

aktualizováno 
Někdy stačí málo a jinak oddaní hráči se vrhnou proti vývojářům. Jejich rajonem jsou internetové diskuse a jejich tempo je vražedné. Mohou vývojáři vůbec něco dělat proti tzv. „review bombingu“?

Review bombing hry Dota 2 | foto: Steam

Nedávno jsme přinesli článek o tom, jak steamový profil hry Dota 2 začal nečekaně sklízet stovky špatných hodnocení od naštvaných hráčů. Důvod? Někdo přišel s myšlenkou, že Dota 2 je tou žábou na prameni, která může za to, že tu ještě dnes nemáme Half-Life 3. 

Ponechme stranou, že takovéto pranýřování prakticky nijak nesouvisejícího titulu připomíná spíše hon na čarodějnice a jeho skutečný dopad se limitně blíží nule. Faktem je, že tzv. „review bombing“ není jen záležitostí frustrovaných „klávesnicových bojovníků“, ale docela dobrým ukazatelem nikoli toho, že vydavatel hry udělal něco vyloženě špatně, ale toho, že má problémy s komunikací vůči veřejnosti.

Felix „PewDiePie“ Kjellberg

Youtuber Felix „PewDiePie“ Kjellberg si na kontroverzním chování vybudoval živobytí.

Naposledy se o tom přesvědčil tým Campo Santo, známý díky loňskému hitu Firewatch. Vývojář Sean Vanaman zareagoval na nedávnou kauzu populárního youtubera PewDiePie, kterému během streamování „vyletělo“ z úst slovo „nigger“ (více o kauze zde), tím, že nechal z YouTube odstranit PewDiePieova videa obsahující záběry z jeho hry.

Jistě, měl na to svaté právo a dokážu pochopit, že nechce své jméno spojovat s někým, kdo je „horší než rasista, propagátorem opovrženíhodného odpadu, který poškozuje celou kulturu kolem videoher“ (jak se o PewDiePie vyjádřil na svém Twitteru), nicméně tím zabrousil do nebezpečných vod. Lidé, kterým byla dosud celá kauza v podstatě ukradená a jen se zpovzdálí bavili tím, jakými pseudoproblémy se ostatní zabývají, jakoby si najednou museli vybrat jednu ze znesvářených stran. Následný review bombing hry Firewatch měl, na rozdíl od mainstreamové Doty 2, významný dopad na její celkové hodnocení.

10.září 2017 v 22:54, příspěvek archivován: 25.září 2017 v 11:30

He's worse than a closeted racist: he's a propagator of despicable garbage that does real damage to the culture around this industry.

Steam, jakožto nejpopulárnější distribuční platforma digitálních her, se rozhodl celému problému postavit čelem a vymyslel šalamounské řešení. Nepřistoupil totiž k žádnému omezování uživatelů, jakým by třeba bylo dočasné zablokování jakýchkoli recenzí do doby, než kauza odezní.

On totiž i takový skokový „nájezd“ špatných hodnocení může mít skutečně závažný důvod a být pro ostatní uživatele varováním. Tak jako například u skvělého Pinballu FX 2, kde se zničehonic změnila pravidla používání EULA, a pokud jste si nadále hru chtěli zahrát, museli jste souhlasit s tím, že jeho autoři mohou naprosto bez omezení nakládat s vašimi registračními daty.

Steam zavedl opatření proti review bombingu.

Kauza Firewatch. Koho zajímá samotná hra? Důležitější jsou přeci vývojářovy politické názory.

Steam tedy nově u prodávaných her zavedl graf vývoje hodnocení, z něhož je jasně patrné, zdali jsou jednostranné recenze rovnoměrně časově rozprostřeny, anebo se někdy v minulosti objevil nějaký výkyv. Je pak na uživateli, aby si rozhodl, nakolik je důvod takového kolísání pro něj relevantní. Pro někoho jsou politické názory toho, komu posílá své peníze, důležité, zatímco druhého zajímá jen to, zda-li nějaký nově vydaný patch neničí vybalancování hry.

Jakkoli je tato nová funkcionalita podařená, samotný problém neřeší, to by se k němu musely připojit i všechny ostatní stránky typu Metacritic. Samotný „review bombing“ je navíc jen jednou z mnoha forem, kterými negativně naladění uživatelé dávají najevo svou nespokojenost.

Kázat vodu, pít víno.

Dokud budou hráči bojkotovat tímto způsobem, nemusí si s tím vydavatelé příliš lámat hlavu.

Poměrně rozšířené jsou i nejrůznější petice a bojkoty, jejichž dopad je však také minimální. Tragikomický nádech měla například steamová skupina požadující dedikované servery pro hraný Call of Duty: Modern Warfare 2. Jak šlo jednoduše zjistit z pouhého nahlédnutí do seznamu zapojených uživatelů, drtivá většina z nich přes hlasité protesty samotnou hru hrát nepřestala. 

Tím hlavním argumentem, kterým se vývojáři her řídí, jsou hráčské peněženky. Dokud se jim vyplatí tvořit takové hry, jaké tvoří, nemají moc důvodů něco na svém chování měnit. Samotní hráči by raději měli věnovat své úsilí tomu, najít si titul, který jim vyhovuje lépe, nikoli tomu, aby nadávali všem ostatním.

Jeden z podvodných programů pro hru Counter-Strike

Někdy je potřeba vyhrát tak silná, že se hráči uchylují k podvodům. Je to ještě vůbec zábava?

Ředitel vývoje hry Overwatch Jeff Kaplan se v nedávném videu obrátil na hráče s vysvětlením, jak moc toxické chování kazí zážitek ostatním. Počítačové hry mají být především o zábavě, což bohužel spoustě jedinců nedochází. Byť je takových lidí pouze malé procento, dokážou svým chováním kazit zábavu všem. Místo aby se autoři věnovali přidávání dalšího obsahu a snaze hru dále posunovat, musí nemalou část svých vývojářských kapacit věnovat do systémů ochrany proti podvodníkům, reportům nevhodného chování, rozdávání banů a podobným věcem.

Apelovat na lidskou slušnost a zdravý rozum je asi v prostředí videoher a anonymního internetu naivní, ale občas je dobré si uvědomit, že to není jen o „hodných“ hráčích na jedné straně a „zlých“ vývojářích na té druhé. Protože ani když se všichni idioti spojí do veliké skupiny, která je lépe slyšet, nedělá to z nich o nic menší idioty. Neplatí to ve skutečném světě a neplatí to samozřejmě ani v prostředí počítačových her.

Autor:
  • Nejčtenější

Vývojáři přitvrzují. V chystaných hrách budeme jíst děti a navštívíme orgie

Již zanedlouho se dočkáme rovnou dvou nebývale explicitních hororů, které bez skrupulí kombinují erotiku a brutální...

RETRO: Polda za svůj úspěch vděčí jen dabérům, popularitu si nezasloužil

I po dvaadvaceti letech od svého vydání má u nás adventurní série Polda spoustu fanoušků a příští rok bychom se dokonce...

Po pěti letech od vydání hráči odemkli tajný konec Metal Gear Solid 5

Fanouškům skvělé plížící hry Metal Gear Solid 5 se povedlo zlikvidovat všechny nukleární zbraně v herním světě. Sice...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v srpnu

Herní sucho pomalu končí a srpen slibuje několik titulů, od kterých si toho mnohé slibujeme. Největší radost budou mít...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec éry DOSu byl pro hráče těžký, přejít na Windows nikdo nechtěl

Ještě v polovině devadesátých let uznávali hráči počítačových her jen operační systém DOS. Nastupující Windows 95 byly...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

ANKETA: Dokážou vás ještě herní vývojáři rozčílit? Kdy naposledy?

I po těch letech, co se v branži pohybujeme, stále nejsme imunní vůči výstřelkům herních vydavatelství. I když se...

Když se fanouškovství vymkne z rukou. Vývojáři čelí výhrůžkám a nadávkám

Z úspěšných vývojářů herních hitů se stávají celebrity. Kromě spousty peněz a obdivu fanoušků to přináší i nechtěné...

Přichází konečně VR brýle dostupné pro každého? Oculus chystá nový model

Už je to víc než rok, kdy Oculus uvedl na trh modely Quest a Rift S. Nastal tedy čas na nový model. Ten by podle všeho...

Generační vizitka Ubisoftu: Evoluce asasínů, Far Cry, fenomén Rainbow Six

Herní vydavatelství Ubisoft během posledních let rozhodně nezahálelo. Dokud svět nezasáhla pandemie, vycházelo pod jeho...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...