Steam zavádí ochranu proti recenzím naštvaných uživatelů

Někdy stačí málo a jinak oddaní hráči se vrhnou proti vývojářům. Jejich rajonem jsou internetové diskuse a jejich tempo je vražedné. Mohou vývojáři vůbec něco dělat proti tzv. „review bombingu“?
Review bombing hry Dota 2

Review bombing hry Dota 2 | foto: Steam

Nedávno jsme přinesli článek o tom, jak steamový profil hry Dota 2 začal nečekaně sklízet stovky špatných hodnocení od naštvaných hráčů. Důvod? Někdo přišel s myšlenkou, že Dota 2 je tou žábou na prameni, která může za to, že tu ještě dnes nemáme Half-Life 3. 

Ponechme stranou, že takovéto pranýřování prakticky nijak nesouvisejícího titulu připomíná spíše hon na čarodějnice a jeho skutečný dopad se limitně blíží nule. Faktem je, že tzv. „review bombing“ není jen záležitostí frustrovaných „klávesnicových bojovníků“, ale docela dobrým ukazatelem nikoli toho, že vydavatel hry udělal něco vyloženě špatně, ale toho, že má problémy s komunikací vůči veřejnosti.

Youtuber Felix „PewDiePie“ Kjellberg si na kontroverzním chování vybudoval živobytí.

Naposledy se o tom přesvědčil tým Campo Santo, známý díky loňskému hitu Firewatch. Vývojář Sean Vanaman zareagoval na nedávnou kauzu populárního youtubera PewDiePie, kterému během streamování „vyletělo“ z úst slovo „nigger“ (více o kauze zde), tím, že nechal z YouTube odstranit PewDiePieova videa obsahující záběry z jeho hry.

Jistě, měl na to svaté právo a dokážu pochopit, že nechce své jméno spojovat s někým, kdo je „horší než rasista, propagátorem opovrženíhodného odpadu, který poškozuje celou kulturu kolem videoher“ (jak se o PewDiePie vyjádřil na svém Twitteru), nicméně tím zabrousil do nebezpečných vod. Lidé, kterým byla dosud celá kauza v podstatě ukradená a jen se zpovzdálí bavili tím, jakými pseudoproblémy se ostatní zabývají, jakoby si najednou museli vybrat jednu ze znesvářených stran. Následný review bombing hry Firewatch měl, na rozdíl od mainstreamové Doty 2, významný dopad na její celkové hodnocení.

10.září 2017 v 22:54, příspěvek archivován: 25.září 2017 v 11:30

He's worse than a closeted racist: he's a propagator of despicable garbage that does real damage to the culture around this industry.

Steam, jakožto nejpopulárnější distribuční platforma digitálních her, se rozhodl celému problému postavit čelem a vymyslel šalamounské řešení. Nepřistoupil totiž k žádnému omezování uživatelů, jakým by třeba bylo dočasné zablokování jakýchkoli recenzí do doby, než kauza odezní.

On totiž i takový skokový „nájezd“ špatných hodnocení může mít skutečně závažný důvod a být pro ostatní uživatele varováním. Tak jako například u skvělého Pinballu FX 2, kde se zničehonic změnila pravidla používání EULA, a pokud jste si nadále hru chtěli zahrát, museli jste souhlasit s tím, že jeho autoři mohou naprosto bez omezení nakládat s vašimi registračními daty.

Kauza Firewatch. Koho zajímá samotná hra? Důležitější jsou přeci vývojářovy politické názory.

Steam tedy nově u prodávaných her zavedl graf vývoje hodnocení, z něhož je jasně patrné, zdali jsou jednostranné recenze rovnoměrně časově rozprostřeny, anebo se někdy v minulosti objevil nějaký výkyv. Je pak na uživateli, aby si rozhodl, nakolik je důvod takového kolísání pro něj relevantní. Pro někoho jsou politické názory toho, komu posílá své peníze, důležité, zatímco druhého zajímá jen to, zda-li nějaký nově vydaný patch neničí vybalancování hry.

Jakkoli je tato nová funkcionalita podařená, samotný problém neřeší, to by se k němu musely připojit i všechny ostatní stránky typu Metacritic. Samotný „review bombing“ je navíc jen jednou z mnoha forem, kterými negativně naladění uživatelé dávají najevo svou nespokojenost.

Dokud budou hráči bojkotovat tímto způsobem, nemusí si s tím vydavatelé příliš lámat hlavu.

Poměrně rozšířené jsou i nejrůznější petice a bojkoty, jejichž dopad je však také minimální. Tragikomický nádech měla například steamová skupina požadující dedikované servery pro hraný Call of Duty: Modern Warfare 2. Jak šlo jednoduše zjistit z pouhého nahlédnutí do seznamu zapojených uživatelů, drtivá většina z nich přes hlasité protesty samotnou hru hrát nepřestala. 

Tím hlavním argumentem, kterým se vývojáři her řídí, jsou hráčské peněženky. Dokud se jim vyplatí tvořit takové hry, jaké tvoří, nemají moc důvodů něco na svém chování měnit. Samotní hráči by raději měli věnovat své úsilí tomu, najít si titul, který jim vyhovuje lépe, nikoli tomu, aby nadávali všem ostatním.

Někdy je potřeba vyhrát tak silná, že se hráči uchylují k podvodům. Je to ještě vůbec zábava?

Ředitel vývoje hry Overwatch Jeff Kaplan se v nedávném videu obrátil na hráče s vysvětlením, jak moc toxické chování kazí zážitek ostatním. Počítačové hry mají být především o zábavě, což bohužel spoustě jedinců nedochází. Byť je takových lidí pouze malé procento, dokážou svým chováním kazit zábavu všem. Místo aby se autoři věnovali přidávání dalšího obsahu a snaze hru dále posunovat, musí nemalou část svých vývojářských kapacit věnovat do systémů ochrany proti podvodníkům, reportům nevhodného chování, rozdávání banů a podobným věcem.

Apelovat na lidskou slušnost a zdravý rozum je asi v prostředí videoher a anonymního internetu naivní, ale občas je dobré si uvědomit, že to není jen o „hodných“ hráčích na jedné straně a „zlých“ vývojářích na té druhé. Protože ani když se všichni idioti spojí do veliké skupiny, která je lépe slyšet, nedělá to z nich o nic menší idioty. Neplatí to ve skutečném světě a neplatí to samozřejmě ani v prostředí počítačových her.

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

RECENZE: Tempest Rising je konečně pořádný nástupce Command & Conquer

90 %

Zlatá éra RTS, tedy strategií v reálném čase, se už nevrátí. O to víc si teď musíme vážit kvalitních titulů, jako je právě Tempest Rising.

Pět videoherních zabijáků, kteří si nás získali. Znáte je všechny?

Jejich živobytím je vraždění ostatních, takže z morálního hlediska k nim máme výhrady, ale přesto si nás svým způsobem získali.

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

Zájem o Switch 2 v Japonsku předčil veškerá očekávání, Nintendo se omlouvá

Očekávaná konzole Switch 2 od Nintenda se začne prodávat letos 5. června. Už nyní je ovšem jasné, že na všechny zájemce se nedostane – minimálně v Japonsku zájem výrazně předčil očekávání.

24. dubna 2025  10:44 0

Tady se snadno ztratíte. Deset her s naprosto ohromnými světy

Někdo preferuje herní světy spíše menší, někdo naopak co největší. Pro ty, kdo rádi bloudí v ohromných virtuálních krajinách nebo dokonce vesmírech, vybíráme hry s těmi vůbec největšími světy.

24. dubna 2025 6

PlayStation odhalil datum vydání samurajské akce Ghost of Yotei

Očekávaná samurajská akce Ghost of Yotei vyjde letos v říjnu na PlayStation 5. Podívat se můžete také na nový trailer, který poodhaluje střípky z příběhu.

23. dubna 2025  17:20 0

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

23. dubna 2025  13:30 7

RECENZE: Clair Obscur: Expedition 33 vyzývá na souboj japonská RPG

75 %

Žánr tahových RPG má zajímavý přírůstek nikoli z Japonska, ale tentokrát z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 je ambiciózní hra, která se do tohoto žánru pustila po hlavě. A přináší jak spoustu...

PS5
23. dubna 2025 0

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

23. dubna 2025  9:22 25

Clair Obscur: Expedition 33

75 %

PS5
vydáno 23. dubna 2025  9:18,  aktualizováno  9:51

Nečekaný herní hit obvinili z rasismu, i tak se prodává skvěle

Simulátor dealera drog Schedule 1 se těší velkému úspěchu, nicméně se nevyhnul kontroverzím. Překvapivě ne kvůli drogové tematice, ale kvůli jednomu hernímu úspěchu s údajně rasistickým podtextem.

23. dubna 2025 6

Předělávku legendárního Oblivionu si můžete zahrát už dnes

Odhalení předělávky slavné hry The Elder Scrolls IV: Oblivion sice uniklo již před pár dny na internet, ale oficiální potvrzení je i tak příjemné. A skutečně není nutné čekat, hru si lze rovnou...

22. dubna 2025  18:03 6

V úterý odhalí předělávku legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion

O tom, že vydání vylepšené verze legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion je na spadnutí, si štěbetají vrabci na střeše. Nyní už je to oficiální.

22. dubna 2025  12:32 5

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

vydáno 22. dubna 2025  12:06,  aktualizováno  23.4 9:16

Star Wars Zero Company

vydáno 22. dubna 2025  11:18,  aktualizováno  11:19
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.