Před nedávnem se na internetu objevily informace o tom, že RealNetworks chystají technologii pro stahování her, kterou sami autoři připodobňují k „hernímu Napsteru“. Idea tvůrců systému je jednoduchá – hráči si stáhnou software RealArcade dodaný – jak jinak - firmou RealNetworks (ať již v podobě plug-inu pro populární a rozšířený RealPlayer, nebo samostatného programu). Ten je připojí k serveru spravovaném – jak jinak – firmou Real Networks, odkud si budou moci stáhnout nejnovější hry a jejich modifikace. Některé tituly a dema budou dostupné bezplatně, za jiné se bude muset prostřednictvím jednoduchého terminálu zaplatit. RealNetworks již teď uzavřeli dohodu s množstvím vývojářů a vydavatelů, kteří přislíbili dodávat serveru RealNetworks dema i plné verze svých her. Do budoucna se počítá i s propojením RealArcade s aplikací GameSpy určenou pro vyhledávání hráčů pro on-line hry.
Co nového může tedy RealArcade hráčům přinést? Při střízlivém pohledu na věc je jasné, že jde o software určený spíš začínajícím a méně pokročilým uživatelům – objeví se jim přehledný výpis dostupných her spolu s obrázkem a krátkým popiskem, jejich stahování a instalace budou maximálně automatizované, stejně jako mazání nepotřebných titulů z disku. Příznivci her, kteří jsou zvyklí navštěvovat specializované herní servery, možností RealArcade moc využívat nebudou – maximálně si stáhnou nějaké to exklusivní demo nebo modifikaci „velké“ krabicové hry. Nová technologie RealNetworks však může být doslova spásou pro „nezávislé“ vývojáře. Právě oni totiž budou ve většině případů z velké návštěvnosti serveru profitovat – jejich hry se díky marketingu RealArcade dostanou k mnohem více lidem.
A co se od RealArcade čekat v žádném případě nedá? Rozhodně nepůjde o nový herní Napster. Celý systém je totiž založený na stahování dat z jednoho centrálního serveru, na který budou moci přidávat nové věci pouze lidé z RealNetworks. Jedinou interakcí mezi uživateli bude hitparáda oblíbených titulů, do které půjde přidávat hlasy. Další problém přináší i kvalita her – tvůrci sice slibují, že se jim povede zredukovat velikost her o 50-80 procent (ihned také dávají příklad velikosti MP3 souborů a původních skladeb), ale již se médiím nezmiňují o tom, že většina nových her má pár set MB i v maximálně zkomprimovaném stavu. Mystifikovat nic netušící žurnalisty v případě her ztrátovou kompresí hudby je od RealNetworks poněkud zcestné – většina „opravdových“ her je prostě příliš velká na to, aby se dala bezproblémově stáhnout v nějakém rozumném čase (kdo na modemu stahoval Hidden and Dangerous z Freeloadera, dá mi jistě za pravdu).
RealArcade je prostě dalším důkazem, že průměrně šikovný marketingový pracovník dokáže vhodnou volbou přirovnání zmást novináře i ze seriózních a vážených médií. RealArcade je prostě dalším oficiálním on-line distribučním kanálem demoverzí a méně objemných her, od kterého nemůže průměrný hráč kromě některých exklusivních dem, pár zajímavých titulů z „nezávislé“ scény a rozsáhlé databáze modifikací očekávat nic nového. Čas podobných systémů přijde až ve chvíli, kdy bude mít většina uživatelů vysokorychlostní připojení a nějaký ten přenesený GB nebude představovat několikadenní čekání u modemu. Klasického herního Napsteru, který by mohl být rozsahem srovnatelný se svým hudebním předchůdcem, se však asi nikdy nedočkáme.