NVIDIA GeForce4 MX: úspěch
nebo propadák?
Řečeno parafrází oblíbeného sloganu našich bývalých
nejopozičnějších opozičníků, nyní již členů vládní koalice, je čip GeForce4 MX
„podvodem na zákaznících“. Ačkoli by číslovka v jeho názvu mohla svádět
(a leckoho svádí) k domnění, že se jedná skutečně o plnohodnotný
grafický procesor čtvrté generace, ve skutečnosti se jedná o vylepšený
design typu GeForce2. To mimo jiné znamená, že zde absentují
pixel/vertex shadery a programy pro tyto efektové jednotky musí být
v případě nutnosti prováděny prostřednictvím softwarové emulace uvnitř
ovladačů – GeForce4 MX tedy není „železo“, které by mohlo deklarovat plnou
kompatibilitu s rozhraním DirectX 8 či čímkoli vyšším; konečnou
je zde DirectX 7. To neznamená, že GeForce4 MX má nedostatek „hrubé síly“, ale
pouze to, že mu schází efektové enginy, na jejichž přítomnost se budou nové hry
více a více spoléhat.
Drobný marketingový trik se čtyřkou v názvu a (logicky) velmi nízká cena ve své konjunkci způsobují, že se grafické karty s GeForce4 MX na palubě prodávají více než dobře. A proč zde tolik řečí kolem tohoto čipu? Protože právě na něj míří úder z Kanady, jehož nositelem je novinka jménem Radeon 9000 (kódový název RV250). Firma ATI současně se „středněproudým“ modelem 9000 uvedla i Radeon 9700, který pro ni, i když zřejmě ne nadlouho, znamená čerstvě získané prvenství v souboji o nejvýkonnější grafický čip současnosti. O tomto gigantu si však povíme více až v příštím článku.
Radeon 9000
v číslech
Novým Radeon je k dispozici ve dvou příchutích, které
se ovšem liší pouze frekvencemi, na které je taktováno jádro a paměť.
Radeon 9000 běží na 250 MHz (jádro) a 2x200 MHz (paměť
DDR), zatímco Radeon 9000 Pro se dodává s kmitočty 270/2x275. Design
čipu vychází z Radeonu 8500, ale oproti němu zde v každém ze čtyř
pixelových potrubí chybí jedna texturovací jednotka. Tím se ušetřilo dost
materiálu (viz obrázek), ale na obzoru jsou hry používající
multitexturing (např. Unreal Tournament 2003), ve kterých bude
řada 9000 oproti starším Radeonům 8500 znevýhodněna.
Zajímavou novinkou jádra RV250 je technologie FULLSTREAM (nazývaná též Videoshader), která zapojuje do přehrávání videa pixel shader. Pokud to software pro přehrávání podporuje (momentálně pouze známý RealPlayer), vyhlazuje tato technologie obdélníkové artefakty, které se objevují při přehrávání jako následek ztrátové komprese obrazových dat. Algoritmus samozřejmě nedokáže zázračně zrekonstruovat původní data, ale „rozmlží“ ony rušivé obdélníky do vizuálně obecně přijatelnějších ploch.
ATI udává, že pro udržení Radeonů 9000 i 9000 Pro v rozumném teplotním rozmezí zcela postačuje pasivní chladič; na trhu se ovšem velmi pravděpodobně objeví grafické karty od výrobních partnerů ATI, které budou mít chlazení aktivní, tedy ventilátorek. I s pasivních chladičem se ale Anandovi podařilo jeho exemplář Radeonu 9000 Pro přetaktovat z nominálních 270/275 na 300/315, což není špatné a jen to zvýrazňuje vynikající hodnotu, kterou tento Radeon momentálně ve vztahu ke své ceně a zbytku trhu představuje.
ATI? Ano – alespoň v tuto
chvíli...
Pro všechny, kteří zvažují při koupi grafické karty každou
stokorunu a přitom se nechtějí vzdát nejmodernějších technických
vymožeností, se vyloupl na světlo boží nový favorit. Ačkoli v hrách
založených na enginu Quake III (a že jich není málo) má
GeForce4 MX nad Radeonem 9000 Pro poněkud navrch, všude jinde ukazuje levný čip
od ATI, že dokáže svého úhlavního konkurenta nechat za sebou. V neposlední
řadě dostanete při přibližně stejné ceně (Radeon 9000 Pro a GeForce4 MX)
s Radeonem plnohodnotný pixel a vertex shader, což
přijde novým hrám rozhodně k duhu. Nechť si ATI nyní užívá pozice na čele
pelotonu; potenciální kupec ovšem musí mít na paměti, že za dveřmi je připraven
nástupce GeForce4 MX, který zřejmě kartami opět slušně zamíchá.
Zdroje: AnandTech, Tom's Hardware Guide