Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prostorové 3D hry nadchly. Dokud nás z nich nerozbolela hlava

Vyzkoušeli jsme si první hry ve 3D zobrazení. Vypadají úžasně, ale mají i řadu chyb.

Prostorové 3D

Hraní ve 3D prostorovém zobrazení je jedním z největších hitů letošního roku. Nejaktivnější je na tomto poli firma Sony. Ta vedle svých modelů 3D televizí má v rukávu ještě jeden, rozhodně nezanedbatelný trumf: konzoli PlayStation 3 v kombinaci s atraktivně vypadajícími hrami.

Konzole se Prostorové 3D hraníbrzy dočká nové aktualizace systému a po její instalaci bude možné hrát hry ve 3D perspektivě nebo si takto vychutnat i filmy. Tedy pochopitelně pouze v případě, že k tomu budeme mít patřičně vybavenou televizi a pokud to bude podporovat samotná hra či film.

Když jsme tedy dostali možnost zahrát si na PS3 pár 3D her ještě dříve než budou k dispozici, neváhali jsme ani minutu. Nejvíce času jsme strávili u 3D verzí her Motorstorm: Pacific Rift a Wipeout. Je vcelku logické, že Sony se svou mašinkou dodává k vyzkoušení hry ze svých vlastních studií.

První dojem z 3D her je fantastický. Najednou totiž vidíte herní objekty naprosto plasticky a máte pocit, jako byste před sebou měli úplně nové tituly. Platí to o to více, že Motorstorm i Wipeout jsou u nás v redakci notoricky známými hrami. Přesto ale ve 3D vypadaly nově a svěže.

Vůbec nevadí ani to, že z principu technologie má 3D zobrazení nižší rozlišení než zobrazení klasické. Hry vypadají na první pohled velmi ostře a náboj jim Prostorové 3D hranídodává i skutečnost, že se v obou pohybujeme ve vysokých rychlostech. Dojem z jízdy je tak velmi akční a dynamický.

U jiných žánrů to sice až taková akční jízda být nemusí, ale přesto je zřejmé, že prostorové 3D hraní má jeden obrovský potenciál: učarovat každému, kdo se s ním setká poprvé.

I přes velké nadšení jsme našli několik vad na kráse, a některé docela významné.

V prvé řadě zapomeňte na to, že by se zážitek z 3D projekce dal srovnat se špičkou současné produkce ve 3D kinech. Zatímco v kině letí každou chvíli nějaký šutr přímo na vás, padáte do propasti nebo vám chce příšera ukousnout hlavu, tak v domácích podmínkách se drtivá většina dění odehrává v prostoru "za obrazovkou".

Čas od času sice vidíte že se něco mihne "těsně kolem vaší hlavy", ale celkový dojem je takový, jako kdybyste se dívali do akvária. Plocha obrazovky je pevně daná a podle situace záleží, jak "hluboký" je prostor za ní. Takže zatímco v kině Prostorové 3D hry bez brýlí - Motorstormmáte často pocit, že jste součástí dění, tak tady jste pořád spíše jen pozorovatel zvenčí.

Těžko říci, zda se tento rozdíl podaří setřít optimalizací 3D kódu nebo zda si budeme muset ještě chvíli počkat na pokročilejší technologie. Na základě našich zkušeností vás ale v tuto chvíli více do centra dění pořád dostane kino.

Druhým vážným problémem, zejména pro vytrvalé hráče, je délka hraní. Sednout si ke 3D hře a dát si jednu či dvě jízdy, je opravdová zábava. Pokud ale u toho budete sedět déle, hrozí jisté nepříjemnosti. Jednu část redakce totiž při delším hraní začala bolet hlava, zatímco druhá pociťovala nepříjemný náběh na nevolnost.

Z tohoto důvodu se tak 3D hry zatím jeví jako velmi atraktivní zpestření, ale než se prosadí jako nový standard, tak to určitě ještě nějakou dobu potrvá. A to teď rozhodně nemáme na mysli vysoké pořizovací náklady celého 3D systému.

Prostorové 3D hry bez brýlí - WipeoutNe úplně dokonalé je i sledování někoho jiného, jak hraje. Při hraní totiž, zjednodušeně řečeno, funguje koordinace ruky na ovladači s očima, takže víte, co se asi stane a kam se máte dívat. To ale při prostém sledování není, takže toho tak říkajíc sledujete více, což v kombinaci s 3D obrazem a jeho rychlými pohyby není úplně příjemné. Přinejmenším tedy v případě našich dvou her.

Důležitou roli hrál i úhel pohledu na obrazovku. Pokud jsme neseděli přímo před středem, nebyl vizuální dojem až tak dokonalý.

Co se týče samotných her, tak Wipeout vypadá úžasně. Vznášedla jsou nablýskanější než kdy předtím a z prostorově zakroucených tratí se klidně může roztočit hlava. Naproti tomu Motorstorm překvapil podivně protaženými vozidly. Bez brýlí byly proporce stejné jako v původní hře, ale po spojení obou "polovin" do 3D obrazu se buginy ukrutně protáhly, takže vypadaly spíše jako dragstery.

V obou případech ale bylo potřeba dívat se přímo doprostřed, protože směrem k Prostorové 3D hry bez brýlí - Wipeoutokrajům býval obraz rozmazanější a občas se i zdálo, že ani synchronizace rychlosti pohybu okrajových oblastí nebyla ještě úplně doladěna.

K dispozici jsme samozřejmě ještě neměli finální verze konzole ani her, ale i tak se už dá leccos vytušit. Náš dojem je tedy takový, že 3D hraní si jistě najde řadu příznivců, zejména díky vysoké vizuální atraktivitě. Pokud ale trávíte u her delší časové úseky, pak bychom na základě vlastních zkušeností doporučili zatím ještě věrnost klasice.

Prostorové 3D hraní

Témata: Playstation 3, Sony
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....